Skoda Rapid este un model foarte important pentru firma cehilor, luând locul fostei Skoda Fabia Sedan, dar Rapid poate fi considerată şi demna urmaşă a primei generaţii Skoda Octavia, având hayon în loc de portbagaj separat.
Faţă de Dacia Logan, cehii pun accentul pe calitatea foarte bună a asamblării şi a materialelor, peste ceea ce se oferă în domeniul low-cost, în timp ce tehnologia de origine Volkswagen se doreşte o carte de vizită cu mare greutate. De asemenea, designul mizează pe muchii, nu pe rotunjimi, ca în cazul Loganului, imaginea de ansamblu fiind de maşină dintr-o categorie superioară.
Din punct de vedere dimensional, însă, noul Logan va fi cam la acelaşi nivel cu Rapid – modelul cehilor are o lungime de 4,44 metri şi un ampatament de 2,6 metri (cu 3 cm mai mic decât al actualului Logan), iar portbagajul de 510 litri va fi avantajat faţă de Logan nu prin capacitate, ci prin accesul mai bun, graţie hayonului.
Motorizările lui Skoda Rapid sunt cunoscute deja de pe Volkswagen Polo sau Seat Ibiza. Vorbim de o gamă generoasă de propulsoare, cu patru versiuni pe benzină şi două diesel.
Motorul pe benzină de 1,2 litri are o versiune de bază de 75 CP, urmând a contracara direct Loganul de 1,2 litri şi 75 CP. Însă Rapid mai beneficiază de două variante ale acestui motor, ambele turbo, una dezvoltând 86 CP, cealaltă 105 CP, în timp ce varianta de top beneficiază de un TSI de 1,4 litri şi 122 CP, care poate fi combinat opţional cu o cutie automată DSG – pe Logan, o cutie automată cu dublu-ambreiaj nu va fi propusă nici măcar opţional.
Versiunile diesel se bazează pe TDI-ul de 1,6 litri, fiind vorba despre o variantă de 90 CP, respectiv de una de 105 CP. Şi în acest caz, Rapid dovedeşte că se situează peste Logan, mai ales că DSG-ul este oferit şi pentru motoarele TDI. Cea mai economă versiune Rapid foloseşte tehnologia Green Tec, anunţând un consum mediu de 3,9 litri/100 km.
În România nu ştim preţurile lui Skoda Rapid, deocamdată, dar în Germania ele pleacă de la 13.990 euro, încă din versiunea de bază modelul cehilor având o echipare bună. Prin comparaţie cu gama Dacia actuală, Rapid are preţuri clar mai mari, producătorul ceh susţinând despre Rapid că nu e, de fapt, o familistă low-cost, ci una ieftină şi cu un raport corect preţ/echipare.
CONCLUZIE PRELIMINARĂ
Diferenţierea dintre Skoda Rapid şi noua Dacia Logan este foarte clară, lucru care cel mai probabil va deveni evident în momentul comunicării preţurilor pentru ambele modele. Rapid preia cu succes rolul de familistă corectă pe care l-a deţinut Skoda Octavia I, urmând a fi o ofertă tentantă pentru clienţii de Logan care sunt dispuşi să dea mai mulţi bani pe o alternativă germană.
Din acest punct de vedere, Skoda Rapid poate fi considerată la limită un rival direct pentru Dacia Logan, cehii accentuând faptul că modelul lor nu doreşte să fie perceput drept low-cost. Totuşi, cele două modele concurează umăr la umăr în câteva sectoare care nu pot fi ignorate.
CE ALEGEŢI, SKODA RAPID SAU NOUA DACIA LOGAN?
Vedeţi aici care sunt rivalii din România pentru noua Dacia Sandero