Cele mai importante concept-cars din istoria Chevrolet
1954 Chevrolet Corvette Corvair Motorama Show Car
Dacă la GM Motorama 1953 apărea prima generaţie Chevrolet Corvette, sub forma unui roadster de două locuri, având caroserie din fibră de sticlă, anul următor a fost rândul versiunii hatchback, Corvette Corvair – care, însă, nu a mai apucat să vadă lumina producţiei, rămânând doar la stadiul de show car.
La fel ca şi roadsterul, Corvette Corvair avea caroserie din fibră de sticlă, iar designul maşinii a fost foarte mult influenţat de curentul european, care punea un foarte mare accent pe aerodinamică. Prin urmare, plafonul plonja abrupt în spate, între două aripi proeminente, care aminteau de domeniul aviatic. Fiind un concept, Corvette Corvair nu beneficia de hayon, deci nu avea portbagaj.
Dintre cele trei concepte bazate pe Corvette la Motorama 1954 (Corvair Coupe, Corvette Nomad station wagon şi Corvette convertible coupe), doar în cazul lui Corvair a fost luată decizia de a nu se începe producţia de serie, din cauza vânzărilor slabe ale lui Corvette în acel an.
1958 Chevrolet Corvette XP-700 Concept
La bază un Chevrolet Corvette roadster, XP-700 Concept a fost dezvoltat chiar de către şeful de design Chevrolet de atunci, Bill Mitchell. Caroseria din fibră de carbon a fost modificată în stil „Grand Prix”, iar în 1959 a primit o nouă grilă, un spate mai lung şi ciudatul hardtop cu două „bule”, realizat din plastic transparent şi tratat cu vapori din aluminiu, pentru a reduce efectul razelor solare.
Maşina beneficia de motorul V8 de 230 CP de pe Corvette-ul de serie şi era echipată cu o cutie de viteze automată cu 4 trepte. Iniţial, maşina a fost vopsită în roşu, iar Bill Mitchell chiar a folosit-o ca maşină personală pentru o perioadă. Ulterior, însă, a căpătat statut de show-car, fiind vopsită în argintiu şi primind o serie de alte modificări: faruri Lucas „Flame Thrower”, roţi Daytona cu spiţe, sistem de răcire pentru frâne sau evacuări laterale.
Maşina nu mai există în zilele noastre, deoarece pe baza ei a fost construit ulterior alt concept: XP-755 (botezat „Mako Shark”).
1959 Chevrolet Stingray racer-concept
În 1959, inginerii Chevrolet au construit o maşină de curse Corvette, care a debutat în cursa de 24 de ore de la LeMans. Imediat după aceea, însă, asociaţia producătorilor de automobile a interzis maşinile de curse dezvoltate de marile companii, iar bolidul Corvette SS a fost retras din motorsport.
Pe baza acestuia, Bill Mitchell (şef de design GM) şi Larry Shinoda au realizat conceptul Stingray, ca „laborator mobil pentru testarea manevrabilităţii şi performanţelor”. Stingray era cu 450 kg mai uşor decât un Corvette de serie, iar motorul V8 producea 315 CP la 6.200 rpm.
După o scurtă apariţie în câteva curse auto (a câştigat chiar şi campionatul SCCA din 1960), Chevrolet Stingray a fost retras de pe pistă, rămânând la stadiul de showcar. Astăzi, maşina este echipată cu un motor V8 de 375 CP.
1961 Chevrolet Corvette Mako Shark Concept
Având numele de cod Corvette XP-755, acest nou concept bazat pe Corvette a fost creaţia lui Larry Shinoda, încercând să prefigureze noua direcţie de design pentru următoarea generaţie Corvette. Rechinul cu nas ascuţit l-a inspirat pe designer, care avea un astfel de tablou chiar în birou, iar maşina a fost astfel vopsită încăt să semene cât mai mult cu răpitorul din oceane.
1963 Corvette Rondine Concept
În timp ce lucra pentru Pininfarina, designerul Tom Tjaarda a dezvoltat un concept inedit pentru Salonul Auto New York din 1963. Bazat pe şasiul lui Corvette, conceptul Rondine a devenit una dintre cele mai râvnite piese de colecţie. Drept urmare, cu ocazia unei licitaţii din 2008, unicul exemplar Corvette Rondine a fost vândut pentru suma de 1,6 milioane USD.
1964 Chevrolet Electrovair I Concept
În anii ’60, General Motors a început să devină interesat de propulsia electrică, iar modelul Chevrolet Corvair Monza sedan a fost ales ca şi „cobai” pentru primul concept de maşină cu propulsie electrică. Ulterior, în 1966, a fost prezentată evoluţia Electrovair II Concept, bazat pe un model Corvair Monza Sport Sedan.
1965 Chevrolet Corvette Manta Ray Concept
A prefigurat Corvette-ul din 1968, propunând un design foarte agresiv, care avea legătură directă cu lumea rechinilor. Manta Ray a fost considerat succesorul de drept al lui Mako Shark, iar motorul era performantul big-blok V8 ZL1. În 1969 a urmat evoluţia acestui concept, denumită Manta Ray II, cu modificări subtile.
1986 Chevrolet Corvette Indy Concept Car
Acest concept a fost rezultatul unui parteneriat între inginerii Chevrolet şi echipa britanică Lotus F1, care prefigura un posibil model de curse gândit pentru a participa la cursele Indycar. Faţă de modelele de serie Corvette, acest concept avea motorul plasat central, o aerodinamică excepţională şi oferea idei tehnice inovatoare: tracţiune integrală şi direcţie pe toate roţile, suspensie activă, cameră pentru mersul înapoi, direcţie drive-by-wire sau controlul tracţiunii.
Conceptul Corvette Indy a mai beneficiat de două evoluţii, ultima, denumită CERV III, fiind inaugurată cu ocazia Salonului Auto Detroit din 1990 (denumirea provenea de la „Corporate Experimental Racing Vehicles”, iar responsabil de proiect era inginerul de origine rusă Zora Arkus-Duntov).
1989 Chevrolet XT-2 Concept Truck
A fost o combinaţie curioasă, inspirată de El Camino: proiectanţii au adaptat o benă pe caroseria unui Chevrolet Camaro IROC, iar rezultatul a fost botezat XT-2 Pace Truck Concept Vehicle. Era propulsat de un V6 de 360 CP, motorul fiind montat sub parbriz, acesta deschizându-se împreună cu capota motorului.
1991 Chevrolet Corvette Sting Ray III Concept
Cunoscut în cadrul firmei drept „California Corvette”, această a treia evoluţie a lui Sting Ray a debutat cu ocazia Salonului Auto Detroit din 1992. Conceptul era realizat din fibră de carbon, iar scaunele erau fixe, volanul şi pedalierul mişcându-se prin comandă electrică. Maşina beneficia de suspensie activă şi direcţie pe toate roţile, iar motorul era un V8 LT0-1, cutia de viteze fiind montată pe puntea spate.
1999 Chevrolet YGM1 Concept
Denumit şi Triax, conceptul YGM1 oferea o idee inedită: posiblitatea de a selecta unul dintre cele trei tipuri de propulsie: 4×4 electric, 4×4 hibrid sau 2WD cu motorul pe benzină. Deşi vorbim de un SUV foarte compact, inginerii au gândit o structură modulară, în partea din faţă fiind plasat sistemul de propulsie electric, iar în spate motorul termic. În partea centrală erau plasate bateriile şi rezervorul de benzină.
2002 Chevrolet Bel Air Concept
Conceptul inaugurat cu ocazia Salonului Auto Detroit 2002 încerca readucerea în actualitate a modelului Bel Air, care a făcut furori la mijlocul anilor ’50. De asemenea, se dorea un răspuns dat lui Ford Thunderbird, însă feedbackul slab al publicului i-a făcut pe oficialii GM să renunţe la planurile de a produce un model de serie.
2003 Chevrolet SS Concept
Acest concept a reprezentat încercarea Chevrolet de a readuce în actualitate berlinele muscle-car, în combinaţie cu un caracter familist modern. Mulţi au considerat SS Concept drept „berlina Corvette”, datorită stilului fluid al caroseriei, dar şi deoarece conceptul era motorizat de un potent V8 de 6,0 litri şi 430 CP.
2004 Chevrolet Nomad Concept
Din nou, designerii Chevrolet au oferit o reinterpretare a modelului din 1954, Corvette Nomad, într-o partitură modernă. Conceptul Nomad din 2004 adăuga şi ceva din noul stil crossover, oferind un interior cu 2+2 locuri, o ambianţă sportivă şi un motor modern 2,2 litri Ecotec şi 250 CP, cuplat cu o cutie de viteze automată cu 5 trepte.
2006 Chevrolet Camaro Concept
Probabil cel mai important şi de succes concept al deceniului trecut, Camaro şi-a asigurat simpatia publicului şi datorită apariţiei în filmul Transformers. Având un stil de mucle-car veritabil şi amintind destul de bine de prima generaţie Camaro, conceptul a ajuns în producţie de serie cu modificări minime.
2006 Chevrolet WTCC Ultra Concept
Nimeni nu putea să prevadă ce avea să urmeze la câţiva ani după acest concept suprinzător – două titluri consecutive în campionatul WTCC, atât la piloţi, cât şi la constructori. Inaugurat cu ocazia Salonului Auto Paris 2006, acest concept a fost desenat de o echipă globală de designeri, pe lângă ambiţiile sportive el prefigurând şi noua direcţie de design a modelelor de serie din noua epocă. Pentru a da pe spate audienţa, WTCC Ultra Concept beneficia de un motor… diesel, de 2,0 litri şi 190 CP.
2007 Chevrolet Volt Concept
Volt a reprezentat un moment de cotitură în istoria Chevrolet, prefigurând o nouă eră în care avea să intre marca americană. Designul sofisticat şi high-tech ascundea şi o tehnologie nouă şi pregătită pentru producţia de serie a primei maşini electrice Chevrolet destinată marelui public. Modelul de serie a fost lansat într-o formă uşor schimbată, în 2011, venind cu inovaţia range-extender, care îi conferă maşinii o autonomie de 80 km în regim strict electric sau de încă 520 km în regim combinat, cu motorul termic.
2009 Chevrolet Corvette Stingray Sideswipe Concept
Prin acest concept, designerii Chevrolet au dorit să readucă în actualitate celebrul Stingray al anilor ’60, dar şi să ne ofere o posibilă direcţie de design pentru următoarea generaţie Corvette. Conform Ed Welburn, vice-preşedinte al departamentului de design global General Motors, designerii nu au fost limitaţi în nici un fel, având libertate totală de exprimare.
2011 Chevrolet Mi-ray Roadster Concept
Cu ocazia Salonului Auto Seoul 2011, Chevrolet şi-a făcut un cadou foarte frumos pentru cei 100 de ani de existenţă prin acest roadster nonconformist: „Miray” înseamnă în coreenă „viitor”, iar conceptul explorează posibile direcţii de design pentru următoarele modele din gama Chevrolet.
Având un design foarte agresiv şi un design simplist, concentrat pe pilotaj (cele două locuri sunt izolate de consola centrală), Chevrolet Miray beneficiază de propulsie hibridă: două motoare electrice în partea din faţă şi un motor termic situat central, cel de la volan având posibilitatea de a schimba tracţiunea de pe faţă pe spate.