Electromobilitatea este în plin avânt, după ce anul trecut vânzările de mașini electrice au înregistrat o creștere semnificativă. Mulți se întreabă acum ce se va întâmpla cu benzinăriile când mașinile electrice vor cuceri piața și, mai ales, unde vor mai putea fi alimentate cu combustibil mașinile „clasice”.
În acest moment, nu mai încape nicio îndoială că mașinile electrice vor fi dominante pe piață în următorii ani. Cele alimentate cu combustibili fosili vor supraviețui doar în câteva domenii de nișă, în care utilizarea vehiculelor electrice nu este practică, cel puțin deocamdată. Zilele motorului termic sunt numărate, nu există nicio îndoială, oricât de trist ar fi să recunoaștem acest lucru.
Prin urmare, mulți doresc să știe ce se va întâmpla cu benzinăriile atunci când mașinile electrice vor cuceri piața, dar încă vor exista numeroase mașini cu motoare termice pe șosele. Ne putem imagina o situație similară cu cea a potcovarilor din perioada în care automobilul a înlocuit caii ca principal mijloc de transport. Chiar dacă automobilul nu are acum rival, caii încă nu au dispărut complet din peisaj. La fel și potcovarii, nu îi mai întâlnești în fiecare sat de pe drum, dar încă mai există ici și colo pentru cei care au nevoie.
Cu siguranță că vor mai exista benzinării și în viitor, dar vor fi destul de rare pe măsură ce mașinile cu motor termic vor fi din ce în ce mai puține. Fără doar și poate, benzinăriile independente vor fi primele care vor arunca prosopul, în timp ce lanțurile mari se vor adapta mai ușor la era electromobilității. Deja există lanțuri de benzinării consacrate care oferă prize de încărcare pentru mașini electrice, iar acest aspect va deveni unul dominant în anii următori.
Chiar și acum, marjele de profit la vânzarea de combustibil sunt aproape inexistente, iar statul încasează cea mai mare parte a prețului de la pompă. Benzinăriile se bazează pe magazinele și restaurantele din benzinării pentru a supraviețui. Acest lucru va fi valabil și în viitor, iar vânzările ar putea chiar crește dacă șoferii vor petrece mai mult timp la încărcare decât petrec în prezent la pompă.
Pe termen lung, însă, șoferii de mașini electrice vor prefera să-și încarce mașinile acasă, la birou sau, în cel mai rău caz, în parcarea unui hypermarket, în timp ce-și face cumpărăturile. Benzinăriile par din ce în ce mai mult sortite dispariției, indiferent dacă oferă sau nu stații de încărcare. Ultimele benzinării vor supraviețui, probabil, de-a lungul rutelor aglomerate și în parcările rezervate camioanelor.
Treptat, va deveni din ce în ce mai complicat să alimentezi cu benzină sau motorină o mașină cu motor termic, iar acest lucru va grăbi dispariția acestora. Prețurile la combustibili vor scădea într-o primă fază, ca urmare a prăbușirii cererii. Ulterior, pe măsură ce va deveni un articol exotic, combustibilul va afișa prețuri prohibitive, accelerând în continuare adoptarea mașinilor electrice.
Nu va trece mult însă și mașinile cu motor termic vor rămâne o prezență exclusivă a paradelor de mașini clasice. Alimentarea cu combustibil va deveni o adevărată aventură, așa cum este, în prezent, pornirea unei locomotive cu aburi.