La Salonul Auto de la Frankfurt din 1991, BMW a prezentat conceptul unei maşini electrice dezvoltate de la zero. Proiectul a fost realizat în doar 10 luni şi avea ca obiectiv o maşină strict electrică, potrivită pentru traficul urban şi necesităţile a patru pasageri, plus un portbagaj decent.
Rezultatul s-a numit BMW E1 Concept, fiind vorba despre o maşină cu o lungime de numai 3,46 metri, dar cu un ampatament de 2,32 metri, destul de lung pentru gabaritul său, în timp ce stilul exterior reuşea să păstreze câteva dintre principalele detalii ale maşinilor BMW de stradă.
Masa lui BMW E1 era foarte redusă, deoarece structura caroseriei era realizată din aluminiu extrudat, iar panourile caroseriei erau din plastic reciclabil. Motorul electric, de concepţie proprie, era integrat în puntea spate, împreună cu transmisia, iar puterea sa maximă se cifra la 32 kW (circa 43 CP). ceea ce îi permitea lui BMW E1 să atingă o viteză maximă de 120 km/h.
Bateriile continuau să utilizeze tehnologia NaS şi puteau fi încărcate total de la o priză normală în doar 6 ore. Mai mult, prin utilizarea unui încărcător special, timpul putea fi redus până la doar 2 ore. Autonomia totală a lui BMW E1 se cifra la 160 km, valoare valabilă pentru ciclul urban, ceea ce era excelent pentru acele vremuri.
După ce, în 1992, BMW a modificat puţin conceptul BMW E1 pentru piaţa americană (fiind prezentat ca BMW E2 la Salonul Auto de la Los Angeles), în 1993, BMW a arătat pubicului, tot la Salonul Auto de la Frankfurt, evoluţia lui BMW E1.
Principala noutate a acestui concept îmbunătăţit ţinea de bateriile ”ZEBRA”, care utilizau tehnologia sodiu-nichel-clor (NaNiCl2), ceea ce aducea o evoluţie în planul dinamic, performanţele ţinând de consum fiind la fel de bune ca la primul concept.
BMW a continuat cu un prototip bazat pe Seria 3 E36 – pe pagina următoare