Trecerea de la gândirea pe plan local la cea pe plan global a presupus nu doar viziune, ci şi eforturi materiale uriaşe. Iar pionierii au avut extrem de mult de câştigat până acum. Dezvoltarea şi inovaţia în domeniul auto au fost tot timpul susţinute prin concurenţă şi investiţii. Marile nume auto de astăzi au pornit la drum din orgolii inginereşti sau de altă natură, dar şi din naţionalism (da, la începutul secolului automobilul era mai mult un simbol de mândrie pentru ţările dezvoltate decât un produs pragmatic).
Henry Ford şi prima maşină fabricată în serie, Model T, au dat startul globalizării. Neintenţionat
Ideea de business auto de anvergură a apărut odată cu linia de producţie în masă a lui Henry Ford, automobilul devenind peste noapte un produs accesibil unui public mult mai vast. Accelerarea cererii a dus rapid la apariţia lanţului de furnizori din afara companiilor auto, acestea văzându-şi depăşită capacitate de a produce şi gestiona singure componentele necesare.
Aşa încât costurile de producţie s-au redus simţitor tocmai prin stimularea competiţiei dintre furnizori. Deci o bună parte din profituri a intrat direct în cercetare şi dezvoltare, inovaţiile apărând din ce în ce mai accelerat în zilele noastre. Totul spre beneficiul clientului, care are mai mult confort şi mai multă siguranţă.
”Information sharing” se realizează azi extrem de rapid, iar proiectarea asistată de computer scade dramatic timpul până la intrarea în producţie, dar şi costurile aferente
Un alt avantaj al globalizării este strâns legat de evoluţia spectaculoasă a mijloacelor de comunicare. Echipe de designeri şi ingineri din toate colţurile lumii îşi împărtăşesc imediat ideile şi soluţiile, ceea ce scade timpul de proiectare şi contribuie la rezolvarea multor potenţiale probleme încă din faza de concepţie sau pre-producţie.
Asistăm astfel la o reducere a ciclului de viaţă al unui model (după tiparul întâlnit în lumea IT), precum şi la o adaptare mai rapidă la cerinţele pieţelor. Un alt avantaj conex pentru păstrarea competitivităţii este că acum companiile auto recrutează mult mai uşor talentele.
Construcţia de uzine în zone cu mână de lucru mai ieftină este prioritară pentru scăderea costurilor, dar ajută şi economiile ţărilor în curs de dezvoltare
Pentru multe dintre ţările în curs de dezvoltare, globalizarea auto a însemnat imboldul necesar pe drumul evoluţiei economice. Companiile auto care au avut resurse şi au investit în aceste ţări au contribuit din plin la crearea de noi locuri de muncă, atât prin uzinele deschise pe plan local, cât şi datorită furnizorilor, care, la rândul lor, au apelat la forţa de muncă din zonă. Ca o consecinţă directă, nivelul de trai din aceste ţări a crescut, în unele cazuri vertiginos, atrăgând evoluţii şi pe celelalte planuri (economic, politic, social).
Nu doar atât: în aceste ţări se constată o armonizare a legislaţiei auto, mai ales în ce priveşte creşterea nivelului de siguranţă şi, foarte important, scăderea poluării – o problemă cu adevărat globală, care devine din ce în ce mai stringentă. Pentru marile companii auto, aducerea acestor pieţe la acelaşi nivel cu a celor tradiţionale înseamnă în plus reduceri ale costurilor, nemaifiind necesară o adaptare majoră a produselor pentru fiecare piaţă în parte.
Deşi pentru unii această uniformizare a standardelor ar putea părea un minus la capitolul diversitate, adevărul este că se simplifică foarte mult atât producerea, cât şi mentenanţa maşinilor, cu avantaje directe pentru clienţi.
Noua platformă MQB a grupului VW permite realizarea unei palete mai mari de modele, din clase diferite, dar şi reducerea timpului de producţie cu circa 30%, precum şi a costurilor
În ultimii ani se remarcă un accent din ce în ce mai mare pus de producători pe modularizare. Ideea de ”platformă tehnică” a evoluat – modularitatea este acum cuvântul de bază. Folosirea unei platforme comune la cât mai multe modele, cu cât mai puţine modificări, aduce reduceri de costuri importante. De aceea asistăm la apariţia permanentă a noi nişe de piaţă, care nu mai necesită investiţii riscante sau costuri mari de proiectare.
În contextul globalizării, această modularizare devine o adevărată armă letală în războiul competitivităţii, ceea ce duce la un alt efect major: fuziunile dintre constructori şi reducerea numărului de corporaţii auto. O imagine total schimbată faţă de acum un secol.
Să vedem, însă, şi dezavantajele – PE PAGINA URMĂTOARE