Despre ce este vorba?
„Suntem la stadiul de analiză, încă nu am luat nicio decizie” este ceea ce spune Arnaud Deboeuf în Les Echos despre posibila idee de a suprima producţia unui model familist, pe fondul performanţelor slabe în vânzări.
În vizor sunt luate trei modele familiale din gamă: breakul Dacia Logan MCV, monovolumul cu 7 locuri Dacia Lodgy, respectiv minivanul Dacia Dokker. „Astăzi sunt trei, mâine ar putea rămâne mai puţine” afirmă Deboeuf, continuând: „am făcut o eroare şi vom vedea cum vom putea să o remediem”, cu referire la necesitatea de a atinge volume de vânzări cât mai mari pentru a rentabiliza investiţia.
În primul semestru din 2014, vânzările lui Dokker sunt considerate mai puţin proaste decât ale lui Logan MCV sau ale lui Lodgy
Spre deosebire de Sandero, Logan şi, mai ales, Duster, celelalte trei modele familiste amintite mai sus au vânzări mult mai slabe. În prima jumătate a lui 2014, Dokker a ajuns la circa 30.000 de unităţi (versiunile de persoane plus cele comerciale), stând cel mai bine, cu o creştere de aproape 30%. Urmează Logan MCV, cu vânzări de circa 29.000 de unităţi, în timp ce Lodgy dezamăgeşte, cu puţin peste 24.000 de exemplare şi un regres de 40%.
Conform oficialului Renault, „dacă adunăm volumele de vânzări ale acestor trei modele familiste, suntem mult sub performanţele de vânzări ale primei generaţii Logan MCV, deşi ne-am diversificat paleta de clienţi”. E o concluzie reală, dar şi cinică, în acelaşi timp. Şi asta deoarece nu vorbim de o comparaţie fair-play.
Succesul comercial al precedentului Logan MCV e considerat un benchmark de către francezi pentru noile modele familiste. Cum rămâne, însă, cu diferenţele de preţuri şi de climat economic?
Precedentul Logan MCV a fost, la vremea sa, cea mai ieftină maşină cu 7 locuri, în timp ce Lodgy, deşi e cel mai ieftin monovolum cu 7 locuri de pe piaţă, are un preţ cu peste 50% mai mare decât al MCV-ului anterior. De altfel, Dokker şi Lodgy au un ecart de preţ destul de mare faţă de Sandero şi Logan, iar rivalii sunt mai mulţi, deci e normal ca volumele de vânzări să fie mai reduse.
Va fi tăiat Lodgy din gama Dacia? Nu ar fi o mişcare inspirată, deoarece producătorul român ar rămâne fără niciun model cu 7 locuri în gamă (noul Logan MCV e gândit doar ca break normal, cu 5 locuri). Sau poate că francezii sunt pregătiţi să mizeze pe un Duster cu 7 locuri, după modelul defunctului Nissan Qashqai+2?
Sincer, e greu de crezut că Lodgy Stepway va duce la o creştere explozivă a vânzărilor pentru Lodgy…
S-ar putea ca versiunile pseudo-crossover Lodgy Stepway şi Dokker Stepway, prezentate în premieră mondială la Salonul Auto Paris 2014, să fie o ultimă încercare a francezilor de a mai revigora interesul publicului pentru aceste modele considerate sub-performante. Lucru normal de altfel pe o piaţă auto care se zbate serios în zbuciumata revenire din criza auto.
E ameninţat viitorul uzinei Dacia din România?
Ce ar însemna eliminarea lui Lodgy? Ei bine, actualmente monovolumul Dacia este produs nu la Mioveni, ci în uzina de la Tanger (din Maroc). Unde, prin stoparea producţiei lui Lodgy, ar rămâne loc pentru un alt model. Care ar putea fi mutat chiar de la uzina românească… Nu sună prea bine, nu-i aşa?
Într-adevăr, nu sună deloc bine pentru România, deoarece poziţia exprimată de Arnaud Deboeuf e pur şi simplu un ecou al stilului 1cost killer” specific lui Carlos Ghosn. Revine în actualitate problema costurilor, în special cele ţinând de salarii. În România, costurile cu mâna de lucru au crescut cu 170% din 2008 încoace, salariul lunar ajungând la o medie brută de 950 de euro, conform unei analize a Les Echos.
Iată o hartă cu nişte cifre care nu avantajează uzina Dacia de la Piteşti (sursa: Les Echos)
O sumă uşor mai ridicată decât la uzina din Bursa (Turcia), unde salariul mediu se cifrează la 925 de euro, dar şi decât la uzina din Moscova (Rusia), cu 920 de euro. Însă marea problemă o reprezintă costurile mai mici din alte părţi: de exemplu, salariul mediu lunar estimativ la uzina rusească din Togliatti (unde a demarat producţia Logan-ului rusesc) este de 500 de euro, iar la uzina din Maroc e de numai 340 de euro.
Rezumând, la uzina din Tanger, unde Lodgy ar putea fi trecut pe linie moartă şi înlocuit cu un model produs actualmente la Mioveni (să zicem Sandero?), salariul e de trei ori mai mic. Iar la uzina rusească din Togliatti, care nu lucrează la capacitate maximă, deci ar putea produce un alt model de la Mioveni (să zicem Logan?), salariul e la jumătate faţă de uzina din România.
Superba autostradă Piteşti-Sibiu, de care Dacia are atâta nevoie, e reprezentată, în cazul de faţă, de un „nu” clar. Bravo politicienilor români, care au avut „grijă” de viitorul Dacia…
La care se mai adaugă creşterea costurilor în România, atât din cauza climatului economic precar, dar şi din cauza infrastructurii deficitare (mult-aşteptata autostradă Piteşti-Sibiu rămâne doar o promisiune electorală). În plus, francezii consideră că nu e cazul să schimbe capacitatea de producţie a uzinei de la Mioveni, ceea ce se poate traduce printr-o stopare a investiţiilor în România.
Investiţii pe care francezii par foarte dispuşi să le realizeze în Africa, un continent pe care mulţi din industria auto îl văd ca următorul Eldorado al vânzărilor de maşini noi în viitorul apropiat. Pe lângă Tanger, Renault mai are uzine la Casablanca şi Oran (Algeria), analizând şi alte locuri din nordul Africii.
Pentru moment, uzina Dacia de la Piteşti rămâne cea mai importantă în strategia low-cost a grupului Renault, atât prin volumul de maşini produse, cât şi datorită subansamblelor şi pieselor de care depind celelalte uzine ale gamei ENTRY. Însă unele afirmaţii ale oficialilor francezi aruncă dubii asupra gradului de importanţă pe care îl va mai avea uzina Dacia din România.
În concluzie, revenind la subiectul iniţial, care sunt pariurile voastre:
CE MODEL AR PUTEA IEŞI DIN PRODUCŢIE: LOGAN MCV, LODGY SAU DOKKER?