7 dictatori şi maşinile pentru care au fost invidiaţi
Maşinile au fost dintotdeauna conectate cu imaginea şi statutul celor cărora le populează garajele, indiferent de mediul social din care făceau parte proprietarii. Excepţie de la regulă nu fac nici dictatorii, pentru că nu-i aşa, „sunt şi ei oameni”. Iată şapte modele care au intrat în graţiile tiranilor:
1. Nicolae Ceauşescu – Mercedes-Benz 600 Landaulet
Fostul dictator român nu mai are nevoie de prezentare, însă merită să amintim câteva lucruri despre modelul cu care Ceauşescu obişnuia să defileze la parade. Mercedes-Benz 600 Landaulet (W100) a fost produs în serie limitată şi avea ca public-ţintă oficialităţi precum Papa, şefi de stat şi membri de guvern. Un model decapotabil popular printre dictatori, Mercedes-Benz 600 Landaulet şi-a mai făcut loc în garajul unor nume ca Park Chung-hee, Josip Broz Tito şi Pol Pot. Sursa foto: Fototeca online a comunismului românesc, cota 316/1976.
2. Adolf Hitler – Mercedes-Benz Grosse 770
Hitler a primit maşina în 1940, însă nu s-a mulţumit cu versiunea standard. Nimic ieşit din comun. Aşa că pe lângă blindaj pentru portiere şi geamuri anti-glonţ, modelul mai dispunea de protecţie balistică pentru pasagerii din spate şi diverse compartimente ascunse ce permiteau depozitarea de pistoale. În prezent, modelul poate fi admirat ca exponat în cadrul Canadian War Museum. Sursa foto.
3. Muammar al-Gaddafi – Racheta Libiană / Saroukh el-Jamahiriya
În Libia, dictatorii îşi construiesc singuri maşinile. Gândit într-o configuraţie cu cinci locuri, modelul dispune de un V6 ce produce 230 CP şi iese în evidenţă prin forma de rachetă născocită de imaginaţia lui Gaddafi. Sau un fel de Honda Civic mai futuristă, dacă vreţi. Sursa foto.
4. Vladimir Lenin – Rolls Royce Silver Ghost
Când vine vorba de maşini, Lenin intră la categoria „like a sir”. Nu tot el zicea că revoluţionarii trebuie să se ferească de tendinţele burgheze? Ei bine, să faci ce zice popa nu ce face popa, pentru că dictatorul rus a fost fericitul posesor al unui Rolls Royce model Silver Ghost, fabricat în 1921. Sursa foto.
5. Benito Mussolini – Alfa Romeo 2300
Pe numele ei complet Alfa Romeo 6C 2300 Pescara Spyder, decapotabila a fost creată special pentru dictatorul italian în anul 1935, în mod de recunoştinţă pentru intervenţiile care au salvat constructorul de la faliment. Interesant este că modelul nu a fost folosit doar pentru epatare şi ieşiri de weekend. Şoferul lui Mussolini a participat cu modelul la ediţia Mille Miglia din 1936, unde s-a clasat pe locul al 13-lea. Sursa foto.
6. Iosif Stalin – ZIS 115
Fostul lider sovietic era ceva mai ataşat de produsele autohtone, aşa că s-a „mulţumit” cu un ZIS 115. Modelul a fost derivat din ZIS 110, produs de constructorul ZIL, fiind conceput special pentru Stalin. Maşina cântărea enorm din cauza blindajului, undeva în jurul a opt tone, iar geamurile cu greutatea de 200 kg fiecare erau acţionate cu ajutorul unui sistem hidraulic. Motorul V8 de 6 litri livra 140 CP, o valoare destul de anemică raportată la masa maşinii. Sursa foto.
7. Şahul Iranului – Maserati GT5000
Cu o afinitate pentru exoticele italiene, Şahul a făcut o cerere celor de la Maserati. Aceştia s-au conformat şi au dezvoltat vârful de gamă la vremea respectivă, Maserati GT5000. La caroserie au muncit cei mai buni designeri ai Italiei – mai mult sau mai puţin – iar ca soluţie tehnică, GT5000 combina un şasiu standard cu un motor V8 de 4,5 litri, împrumutat de la modelul de curse Maserati 450S. Sursa foto.
Sursa foto deschidere: Fototeca online a comunismului românesc, cota 169/1968.