65 de ani de istorie Saab în imagini (1947-2012)

Autor: Oraan Mărculescu 01 oct. 2013 Dosar & Analize

Saab a devenit în foarte scurt timp un producător considerat premium, aşa încât grupul Fiat şi-a manifestat interesul de a achiziţiona marca suedeză. Însă americanii de la General Motors s-au mişcat mai rapid, aşa încât în 1989 s-a semnat un contract de cumpărare a 50% din acţiunile Saab pentru 600 de milioane de dolari.

Sub noua conducere şi având capital serios la dispoziţie, dar şi know-how tehnologic, Saab a decis că e cazul să-şi modernizeze gama de modele. Astfel, a început o nouă perioadă, sub semnul accentului pus pe profitabilitate.

Saab 900 (1993)

Primul model schimbat în noua ”eră GM” a fost Saab 9000, care în 1991 a primit o serie de îmbunătăţiri menite a-i sublinia caracterul premium. Însă primul model total nou din era GM a apărut în 1993: urmaşul clasicului 900, noul Saab 900, utiliza platforma tehnică a lui Opel Calibra – deşi nu mai era la fel de dinamic precum 900-le original, arăta mai luxos şi era mai încăpător.

La finalul anilor ’90, conducerea General Motors a decis că e cazul unei schimbări de macaz privind indicativele maşinilor Saab, aşa încât în 1997 urmaşul lui 9000 a adus cu sine şi modificarea numelui în Saab 9-5, iar în 1998 acelaşi lucru s-a întâmplat cu 900, care a primit, pe lângă facelift, indicativul 9-3.

Saab 9-5 (1997)

În 2000, General Motors a cumpărat şi restul de 50% din Saab, marca suedeză devenind o subsidiară a concernului american şi începând să intre, încet, într-un con de umbră, deoarece suedezii nu erau lăsaţi să inoveze aşa cum ar fi vrut, americanii dorind păstrarea costurilor cât mai scăzute.

Saab 9X Concept (2001)

Dorind să testeze reacţia publicului cu privire la o nouă direcţie de design a mărcii Saab, în 2001 a fost prezentat conceptul Saab 9X, care prefigura şi un potenţial model de clasă compactă, destinat tinerilor. În 2002 a apărut o variaţie a acestui concept, Saab 9-3X, care tatona domeniul crossover, dar fără transpunere în producţie de serie.

Saab 9-3 (2003)

În schimb, în 2003 a fost lansată o nouă generaţie Saab 9-3, care folosea platforma tehnică a lui Opel Vectra, în acelaşi an fiind prezentat şi conceptul unei versiuni break 9-3 Sport Hatch, materializată de-abia în 2005 cu modelul de serie 9-3 SportCombi. Saab 9-3 a mai fost oferit şi în versiune Cabrio, însă o variantă coupe nu a mai fost considerată viabilă.

În 2005 a fost rândul navei amiral Saab 9-5 să treacă printr-un facelift, care propunea o imagine de marcă oarecum controversată. Însă nu la fel de controversată ca încercarea americanilor de a propune modele ”noi” bazate pe maşini deja existente: Saab 9-2X era un Subaru Impreza, iar Saab 9-7X era bazat pe Chevrolet TrailBlazer.

Saab 9-7X (2005)

Vânzările acestor două modele au fost foarte proaste, deoarece doar particularizarea la nivelul detaliilor exterioare şi schimbarea siglei nu era suficientă pentru a le conferi pedigree-ul aşteptat de clientela Saab.

Suedezii au încercat o revigorare a imaginii printr-un concept considerat extrem de reuşit: Saab Aero-X, lansat în 2006 la Salonul Auto Geneva, anunţa o nouă imagine de marcă pentru modelele de serie.

Saab Aero-X (2006)

Însă în 2008 am asistat doar la un facelift oarecum discret al lui Saab 9-3, care nu aducea îmbunătăţirile radicale aşteptate de fani, precum şi la prezentarea a două concepte nu prea surprinzătoare, 9-X Air şi 9-X BioHybrid.

În 2009 Saab lansa pe piaţă o nouă generaţie Saab 9-5, care marca, într-adevăr, o mare evoluţie faţă de predecesor. Dar era deja prea târziu, deoarece în acelaşi an Saab declara falimentul, intrând într-o perioadă de restrişte marcată de diverse scandaluri (cum ar fi cel al achiziţionării, nerealizate în cele din urmă, de către Spyker, care a şi dat în judecată General Motors).

Saab 9-5 (2009)

În mod dramatic, chiar şi în condiţiile viitorului incert, Saab şi-a mai permis lansarea unui ultim model nou, SUV-ul compact Saab 9-4X (la trei ani după prezentarea conceptului omonim), care folosea platforma tehnică a lui Cadillac SRX şi care se spera că poate salva marca suedeză.

Mai mult, la Salonul Auto Geneva 2011 a fost prezentat conceptul Saab PhoeniX, care, la fel ca Aero-X, dorea să asigure publicul că marca suedeză are viitor. Speranţe deşarte, însă, soarta Saab fiind pecetluită de GM prin sistarea negocierilor de vânzare, temându-se de accesul chinezilor la tehnologia lor.

Saab PhoeniX Concept (2011)

Pe principiul păsării Phoenix, iată că în iunie 2012 a fost anunţată cumpărarea mărcii falimentare Saab de către o nouă companie: National Electric Vehicle Sweden, un consorţiu din care fac parte şi firme chinezeşti şi care a reînceput timid producţia de maşinile electrice Saab.

Vorbim oare de o revigorare reală? Rămâne de văzut, însă pentru mulţi e clar: Saab nu are şanse să mai ajungă la imaginea pe care a avut-o în perioada de glorie din anii ’70-’80.

 

Pagini: 1 2


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide