Specialistul în avioane de luptă Saab a intrat în domeniul construcţiei de maşini în 1947, când a început proiectul unei maşini total diferite de ceea ce exista la ora respectivă pe piaţă, o maşină inspirată de avioane şi care avea să dea naştere unei adevărate stele pe patru roţi.
Prototipul ”Ursaab” (1948)
Prototipul Ursaab (”Ur” însemnând ”original” în suedeză) a fost prezentat marelui public în 1948, iar în 1949 demara producţia modelului de serie, botezat Saab 92 – culmea, indicativul era o continuare a lui 91, care era folosit pentru un avion! Explicaţia din spatele indicativului e simplă: dacă 91 era un avion cu un singur motor, maşina Saab 92 avea un motor cu doi cilindri.
Saab 93 (1956)
La începutul lui 1956 era lansat urmaşul, Saab 93 având un motor cu 3 cilindri şi devenind prima maşina Saab care a fost vândută şi în alte ţări decât Suedia. Totodată, pe acest model inginerii Saab au început să creeze prototipuri de maşini sport, în ideea de a intra în cursele auto, astfel apărând modelul Saab Sonett Super Sport (doar 6 exemplare construite, iar în 1959 echipa de uzină s-a clasat pe locul doi la LeMans 24h în clasă).
Saab 96 (1960)
În 1959 a fost lansată o versiune break a lui 93, denumită Saab 95 şi care venea nu doar cu mai mult spaţiu util, ci şi cu multe îmbunătăţiri tehnice, de confort şi siguranţă. Un an mai târziu, în 1960, apare urmaşul lui 93, care primeşte numele Saab 96. Acest model a fost foarte longeviv, fiind produs în circa 550.000 de exemplare timp de 20 de ani.
Lucrul la versiunile sportive a continuat, în 1964 apărând proiectul Saab Catherina, un coupe realizat de designerul-şef din acea perioadă. Prototipul a fost urmat în 1966 de versiunea Saab Sonett 2, construită în serie foarte redusă (doar 28 de exemplare).
Saab Sonett 2 (1966)
Între timp, modelele de serie 95 şi 96 au primit diverse upgradeuri, dar şi motoare noi (cum ar fi motorul V4 de origine Ford). Indicativul 97 a fost folosit pentru a treia evoluţie a coupe-ului Sonett, care a primit un nou design, realizat de italianul Sergio Coggiola, lansarea pe piaţă fiind realizată în 1970.
Deşi lucrul la noul model Saab 98 a început încă din 1968, acesta a fost tergiversat până când s-a luat decizia de a nu-l mai lansa în producţia de serie. Asta şi deoarece în 1968 s-a produs o mare schimbare în conducerea Saab, firma suedeză fuzionând cu fabricantul de camioane Scania.
Saab 99 (1969)
În 1969 apare noul Saab 99, care marchează o nouă etapă pentru Saab, designul maşinii devenind iconic prin forma de coupe, cu detalii de design foarte puternice. Sub aspect tehnic, Saab 99 era construit de specialistul Valmet, iar noile motoare au fost furnizate de Triumph.
De altfel, datorită britanicilor apare şi versiunea de top Saab 99 Turbo, primul model turbo al suedezilor, dar şi unul dintre pionierii erei turbo în domeniul autoturismelor personale.
Saab 900 (1979)
Urmaşul lui 99 a apărut în 1979, Saab 900 fiind şi acum considerat modelul reprezentativ pentru Saab, nu doar de către cunoscătorii mărcii, mai ales că a fost una dintre maşinile care a influenţat foarte mult perioada anilor ’80 pe plan european. În cei 15 ani de producţie a fost construit în peste 900.000 de exemplare.
Iniţial disponibil doar ca versiune coupe-hatchback, Saab 900 a fost declinat ulterior şi în variantă cu 5 uşi, cabriolet, ba chiar şi sedan. Însă 1984 a fost anul în care a apărut cea mai iubită versiune, Saab 900 Turbo 16, motorul turbo cu intercooler dezvoltând 175 CP şi permiţând depăşirea a 210 km/h.
Saab 9000 (1985)
În 1985, conducerea Saab aprobă realizarea unui model superior, care primeşte numele Saab 9000. Dezvoltat în cooperare cu grupul Fiat, Saab 9000 a fost desenat de Giugiaro şi utiliza componente comune cu Fiat Croma, Alfa Romeo şi Lancia Thema, însă a dovedit un caracter sportiv mai pronunţat şi un nivel mai ridicat de lux.
Saab 90 (1985)
Colaborarea cu grupul Fiat s-a dovedit de succes, ba chiar a fost oferită pe piaţa suedeză şi un model Saab 600, care nu era altceva decât o Lancia Delta cu siglă Saab. Totuşi, suedezii au decis că trebuie să ofere un model propriu mai accesibil, aşa încât a apărut modelul Saab 90, un upgrade destul de pronunţat al precedentului Saab 99, dar mai ieftin datorită tehnologiei învechite.
Saab EV-1 Concept (1986)
Suedezii însă nu au uitat ca, în paralel, să se ocupe şi de latura sportivă, aşa încât seria de proiecte Sonett a fost urmată, în 1986, de prezentarea unui prototip futurist pentru acea perioadă: Saab EV-1 (Experimental Vehicle Number 1). A fost, practic, primul concept-car realizat de suedezi, având rolul de vitrină tehnologică (maşina încorpora celule solare în acoperişul din sticlă, avea faruri mult mai eficiente decât ce exista în producţia de serie, caroseria era din fibră de sticlă, iar uşile erau ranforsate cu fibră de carbon, etc).
Următoarea etapă din istoria Saab – PE PAGINA URMĂTOARE