Transformarea din persoane joviale în descreieraţi este
explicată de psihologi prin factorul anonimitate: atunci
când ştii că lumea din jur nu te cunoaşte, comportamentul tău se
schimbă şi tinzi să te comporţi altfel, în general mai rău.
Practic, a fi anonim stimulează nesimţirea.
Ca o paranteză, în anii ’60 psihologul Philip Zimbardo a
realizat un experiment. A împărţit un grup de subiecţi în
două: jumătate au fost îmbrăcaţi în halate de laborator şi au
primit pungi pe cap (pentru a nu fi identificaţi), cealaltă
jumătate a rămas cu îmbrăcămintea personală, pe lângă care
subiecţii au primit şi pancarte cu numele lor.
Experimentul a constat în contorizarea timpului necesar
pentru ca o persoană să înveţe anumite lucruri, în timp ce altă
persoană îl electrocutează. Rezultatul experimentului:
subiecţii anonimi i-au supus pe ceilalţi la corvoade mai mari,
demonstrând că anonimitatea creează un comportament mai brutal.
Acum, studiile relevă aceleaşi concluzii şi în ce-i priveşte pe
şoferi. Experimentul a constat în enervarea celorlalţi
şoferi prin oprirea unei maşini decapotabile la un semafor care era
pe verde. Rezultatul: când plafonul maşinii era pliat
(şoferul putea fi văzut foarte clar), claxoanele şi înjurăturile au
fost mult mai puţine decât atunci când maşina era capotată, iar cel
de la volan ascuns vederii.
Conform olandezilor, în trafic suntem văzuţi, în general, ca
oameni fără identitate umană, ci suntem personalizaţi doar de tipul
maşinii şi de plăcuţa de înmatriculare. Instinctiv, cel de
la volan devine anonim pentru ceilalţi, prin urmare
regulile de comportament se schimbă, iar răspunsul la stimulii
exteriori este dictat în mai mare măsură de instinctele primare
decât de controlul social.