2008 – an de criză la maşini noi

Autor: Cosmin Iordache 21 ian. 2009 Dosar & Analize

Clasa monovolumeCriza a lovt cel mai rău în clasa monovolumelor, aceste automobile atrăgând în 2008 cu 25% mai puţini clienţi decât în 2007. Modelul care a pierdut cel mai mult, inclusiv poziţia de lider, a fost Skoda Roomster. Vânzările modelului din Cehia au scăzut în 2008 la mai puţin de jumătate decât se înregistrau în 2007.

Lider a devenit Opel Zafira, dar la majoritatea exponenţilor din această clasă figurează în dreptul variaţiilor multe minusuri. Acest segment se află la mare concurenţă cu cel al SUV-urilor din punct de vedere al rolurilor de maşini de familie, segment ce rămâne cam la aceleaşi cote ca şi în 2007,

Vânzări masini SUV

Totuşi, ceva s-a schimbat şi în tagma SUV-urilor, cele mici având câştig de cauză pe timp de criză. Drept mărturie stau VW Tiguan, un new entry care a terminat anul pe locul I, devansând Hyundai Tucson. De asemenea, Suzuki SX4 a reuşit să ajung[ la 729 de unităţi, adică aproape de 4,6 ori mai multe unităţi decât în 2007.

BMW X5 este singurul SUV de lux care nu trece pe minus, VW Touareg şi Audi Q7 suferind scăderi importante în 2008.

Vanzari clasa mareÎn segmentul executive, reprezentat atât de clasa mare, cât şi de cea de lux, ordinea este aceeaşi: Mercedes, Audi, BMW.

Mercedes Clasa E creşte cu 35,4% şi se impune în faţa Audi A6 şi BMW Seria 5. Chiar dacă actuala generaţie este pe final de drum, una nouă urmând să intre în scenă în acest an, 2008 a fost unul prolific pentru acest model. Totuşi, segmentul a suferit o scădere importantă de 20%, în afară de modele Mercedes Benz şi de Jaguar XF, restul pierzând destui clienţi faţă de anul 2007.

Aşa cum spuneam, începutul de criză a avut efecte nuanţate, afectând în principal publicul larg, dar nu nişele.

Vanzari clasa luxDe exemplu, clasa limuzinelor de lux a scăzut cu doar 3,5%. Responsabil de salvarea turmei a fost Mercedes Clasa S, care practic a tras întreg segmentul, înregistrând o creştere de 10%. Acest model are o importanţă atât de mare în clasa sa, 64% dintre limuzinele de lux fiind nava amiral de la Mercedes.

O tendinţă a lui 2008 a fost şi creşterea adepţilor modelelor pe benzină, acoperind 62% din totalul automobilelor noi. Acest lucru este explicabil şi prin faptul că a crescut numărul modelelor de oraş, majoritatea doar cu motoare pe benzină, dar şi prin acela că finalul lui 2008 a adus ieftiniri fără precedent pentru benzină. Cel mai vândut automobil diesel din România,  cu o pondere de 71% din totalul vânzărilor, a fost Skoda Octavia.

Anul 2009 se anunţă şi mai slab, fiind de aşteptat o scădere de aproape 50% faţă de 2008. Cauzele care vor sta la baza unui 2009 slab sunt înăsprirea condiţiilor de creditare impuse de BNR şi creşterea alarmantă a cursului leu – Euro.

În condiţiile în care în care euro a crescut în ultimele luni cu cu peste 20%, majoritatea importatorilor ar trebui să practice reduceri mai mari pentru a păstra preţurile reale la nivelul anului trecut. De asemenea, politica monetară impusp de BNR cu creşterea dobânzilor şi ţinerea în frâu a creditelor către populaţie ar putea ţine departe cumpărătorii de show room-urile importatorilor.

Deci piaţa auto va trece printr-un an greu în România în anul care tocmai a început.

 

Pagini: 1 2


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide