10 sfaturi pentru un condus economic
1. Alegeţi mijloacele de transport în comun
Multora, probabil, nu le va conveni această soluţie, care înseamnă să renunţe la confortul propriu. Însă utilizarea metroului sau a maşinilor de transport în comun înseamnă clar o economie în buzunar. Acum, că vine şi primăvara, ar fi cazul să începeţi să folosiţi şi bicicletele, deşi, în România, acest fenomen are, încă, prea puţini adepţi.
2. Planificaţi-vă ruta
Asiguraţi-vă că aveţi o destinaţie clară. În funcţie de aceasta, puteţi să vă planificaţi mai uşor traseul, scurtăturile fiind de preferat pentru a evita aglomeraţia în care maşina va consuma combustibil degeaba. Acum e momentul să vă bazaţi pe sistemele de navigaţie, mai ales pe cele care vă dau cea mai bună alternativă în timp real. Cam greu în România, dar nu imposibil, mai ales în oraşele mari.
3. Verificaţi presiunea în pneuri
Trebuie să ştiţi că pneurile neumflate la presiunea nominală pot duce la creşterea consumului cu circa 3%. De aceea, e bine să verificaţi cât ma des presiunea din pneuri, o valoare nominală ajutându-vă să obţineţi un consum sensibil mai scăzut. Pe lângă faptul că evitaţi uzura accentuată a cauciururilor şi chiar posibile explozii de cauciuc.
4. Scăpaţi de obiectele inutile din maşină
Orice obiect în minus înseamnă o masă mai redusă a maşinii, ceea ce înseamnă un consum mai mic. Ar fi util să scăpaţi de lucrurile de care nu aveţi nevoie în utilizarea zilnică – chiar dacă, luate separat, ar fi hilar să credem că portul de CD-uri sau manualul de service ar putea duce la scăderea consumului, dacă le adunaţi se poate ajunge la o economie de câteva kilograme importante, care înseamnă câteva zeci de grame de combustibil economisiţi la fiecare kilometru.
5. Asiguraţi o aerodinamică bună maşinii
În principal, acest sfat se adresează celor care utilizează tot timpul cutii de bagaje pe acoperiş. Se ştie că, în funcţie de viteză, consumul creşte chiar şi cu 3 litri/100 km, doar din raţiuni aerodinamice. Prin urmare, lăsaţi comoditatea deoparte şi folosiţi aceste dispozitive doar când aveţi cu adevărat nevoie.
6. Nu turaţi motorul
Încercaţi să vă ţineţi în frâu pornirile viteziste sau de competiţie la semafor. La plecarea de pe loc turaţi mai puţin motorul şi plecaţi mai uşor de pe loc, pentru a nu consuma mai mult decât necesar. În aceste vremuri, sintagma „grăbeşte-te încet” ar trebui să fie regulă generală. Schimbarea treptelor ar fi bine să se realizeze la limita inferioară a turaţiei optime (cam la 2.500 rpm la motoarele pe benzină, respectiv 2.000 rpm la motoarele diesel).
7. Folosiţi mai rar aerul condiţionat
Folosirea aerului condiţionat, mai ales în condiţii de trafic urban, duce la creşterea consumului cu 1 litru/100 km, în medie. Este adevărat că îţi conferă un confort sporit, dar folosiţi-l doar în situaţiile cu adevărat necesare (dezaburirea rapidă a geamurilor sau obţinerea unei temperaturi decente a interiorului).
8. Opriţi motorul la pauzele lungi
Sună a sfat de la „nea Ilie de la sculărie”, însă, în trafic aglomerat, cu multe semafoare, se dovedeşte de un real ajutor pentru obţinerea unui consum mai redus. Este, dacă vreţi, aplicarea manuală a sistemului automatizat stopr/start pentru motor, pe care încep să îl ofere din ce în ce mai mulţi producători pe maşinile noi.
9. Anticipaţi evoluţia traficului
Dacă vedeţi de la distanţă că semaforul îşi schimbă culoarea în galben, nu mai are rost să acceleraţi pentru a ajunge mai repede la semafor. Dacă în faţă sunt multe maşini în coloana, nu îşi au sensul accelerările bruşte pentru a fi tot timpul în spatele celui din faţă. Plus alte exemple de acest gen, în care se poate evita cu uşurinţă accelerarea inutilă a maşinii, ceea ce înseamnă evident o scădere a consumului.
10. Evitaţi drumurile scurte cu maşina
Când motorul este rece, maşina consumă mai mult combustibil până ce acesta ajunge la temperatura optimă de fucţionare. Dacă aveţi de făcut drumuri foarte scurte, luaţi în calcul şi posibilitatea de a merge pe jos, dacă factorul timp nu este primordial. Consumaţi doar nişte calorii, ceea ce e bine pentru sănătate, până la urmă.