Folclorul spune că iarna nu trebuie să te atingi de pedala de
frână, însă acest lucru este doar parţial adevărat: trebuie, de
fapt, să dozezi foarte uşor pedala de frână.
Încercaţi să evitaţi
situaţiile în care trebuie să frânaţi brusc. Încetiniţi din timp,
astfel încât să nu fie necesară frânarea
bruscă.
Pe lângă faptul că pedala de frână trebuie acţionată mai uşor pe
zăpadă decât pe asfalt uscat, atenţie şi la modalitatea de frânare:
în „cascadă”.
La maşinile care nu sunt echipate cu ABS, blocarea roţilor pe
zăpadă poate surveni foarte uşor, mai ales dacă se frânează mai
brusc. În aceste cazuri, este recomandată o „cascadă” de frânări
mai mici. Adică se frânează uşor, viteza maşinii scăzând puţin,
apoi se lasă pedala de frână şi iar se apasă uşor. Viteza scade mai
încet, dar se evită blocarea roţilor – care transformă maşina
într-o „săniuţă” a cărei traiectorie nu mai poate fi modificată,
dacă roţile sunt blocate.
La maşinile echipate cu ABS, fenomenul de „pompare” sau de
vibraţii în pedală intervine mai repede pe zăpadă. Nu trebuie să vă
speriaţi de acest lucru – practic, sistemul acţionează automat în
„cascadă”, pentru a evita blocarea roţilor. Este recomandabil,
totuşi, să nu vă bazaţi cu totul pe ABS, deoarece distanţele de
frânare sunt mai mari pe zăpadă decât pe asfalt uscat. Este
recomandabil să se aplice acelaşi stil ca la maşinile fără ABS.
În funcţie de împrejurări, nu vă grăbiţi să frânaţi. Rularea
într-o treaptă mai mică asigură o frână de motor eficientă. Uneori,
este suficient doar să luaţi piciorul de pe acceleraţie pentru ca
maşina să încetinească suficient – lucru valabil, în majoritatea
timpului, la viteze mici, specifice traficului urban.
La viteze mai mari, pe şosele sau autostradă, maşina poate fi
încetinită eficient prin schimbarea într-o treaptă inferioară.
Atenţie, totuşi, să manevraţi uşor ambreiajul, altfel bruscarea
acestuia poate duce la pierderea controlului maşinii. De asemenea,
la viteză mare nu retrogradaţi cu două sau chiar trei trepte mai
jos, riscaţi să produceţi pagube majore motorului şi cutiei de
viteze. Condusul preventiv şi cu viteză mai redusă este de preferat
unei încetiniri de urgenţă care poate provoca un accident.
În cazul în care obstacolul din faţă impune frânarea de urgenţă,
încercaţi să nu vă panicaţi prea tare. Deşi pare greu, este
important să vă concentraţi pe modalitatea de a evita obstacolul,
deci trebuie cântărite foarte rapid opţiunile. În nici un caz nu vă
va ajuta dacă vă blocaţi cu piciorul pe frână şi mâinile pe volan,
cu ochii la obstacolul în care, cel mai probabil, veţi intra…