Temperatura joasă din timpul iernii are efecte nu doar asupra
confortului pasagerilor, dar şi asupra unor subansamble şi sisteme
ale maşinii.
Verifică periodic
sistemul electric, în principal bateria.
Bateria unei maşini are o viaţă mult mai grea iarna. În primul
rând, frigul îi scade performanţele, deci bateria se descarcă mai
repede. Pe urmă, pornirea motorului pe timp de iarnă solicită mai
mult bateria. Nu în ultimul rând, pornirea sistemului de încălzire
şi a altor elemente auxiliare (cum ar fi încălzirea din scaune) duc
la o suprasolicitare a bateriei.
De aceea, e bine să verificaţi cum staţi cu starea bateriei
chiar de la primele semne de anotimp friguros, iar, în timpul
iernii, să mergeţi la un control al bateriei o dată pe lună. Poate
părea un deranj inutil, însă probabil toată lumea a remarcat faptul
că, după o noapte foarte friguroasă, maşina porneşte mai greu sau
chiar pune probleme serioase la pornire.
Să nu uităm că bateria este, în general, plasată în
compartimentul motor. Cât timp maşina stă, bateria este supusă
frigului. La câteva minute după pornirea maşinii, temperatura în
compartimentul motor devine foarte mare, aşa încât bateria trece
foarte rapid dintr-o extremă în alta. Durata ei de viată este
direct proporţională cu preţul şi calitatea ei, deci asiguraţi-vă
că nu apelaţi la produse prea ieftine, care vă pot lăsa baltă în
mijlocul iernii.
Foloseşte lichid antigel
performant, precum şi lichid adaptat pentru spălarea
parbrizului.
Nu cred că mai trebuie spus cât de imporant este un lichid
antigel adaptat condiţiilor de frig. Atenţie la lichidele antigel
foarte ieftine: pot îngheţa la temperaturile mici, dar pot fi şi
corozive, afectând serios sistemul de răcire, ceea ce se soldează
cu probleme mari la motor.
Lichidul de parbriz este foarte necesar iarna. Şi în acest caz,
produsele foarte ieftine se pot dovedi inutile, ba mai mult, pot
îngheţa şi bloca duzele de spălare a parbrizului, lunetei şi
farurilor. Înainte de a porni, când curăţaţi maşina, este bine să
folosiţi un spray anti-îngheţ în cazul acestor duze, pentru a le
putea folosi cât mai repede.
Verifică starea
lichidului de frână, dar şi cablul frânei de
mână
Frigul afectează serios consistenţa lichidului de frână, mai
ales dacă acesta începe să fie mai vechi. Astfel, proprietăţile
acestuia se diminuează, iar eficienţa frânării scade drastic.
Frigul mai poate afecta şi tubulatura din plastic, ceea ce poate
duce la fisuri, dacă maşina nu a fost verificată conştiincios în
service.
Discurile şi plăcuţele de frână pot fi afectate de materialul
anti-derapant de pe drum. În special granulele de sare pot ataca
metalul, dar se poate produce şi deteriorarea discului, dacă astfel
de particule rămân blocate în etrier, între plăcuţe şi disc. De
aceea este necesară curăţarea cât mai des a roţilor şi pasajelor
acestora, pentru că iarna este mult mai probabil ca discurile să
fie afectate astfel.
În multe cazuri, poate îngheţa cablul frânei de mână (frâna de
staţionare). Acest lucru se rezolvă dacă, înainte de sezonul rece,
daţi o fugă în service pentru lubrifierea suplientară a cablului cu
soluţii contra îngheţului. Uneori, iarna e bine să nu mai tragi
frâna de mână când ţii maşina parcată – astfel eviţi problemele de
îngheţ.
Prin urmare, să circuli cu maşina iarna nu este deloc
uşor.
În primul rând contază cum îţi pregăteşti maşina pentru a face
faţă zăpezii, iar apoi trebuie să îţi adaptezi stilul de condus
pentru o atenţie cât mai sporită. Şi nu uitaţi că, indiferent de
cât de evoluată e maşina, iarna limitele fizicii sunt mult mai
drastice.
Nu ne rămâne decât să vă urăm o iarnă automobilistică, dacă se
poate, cât mai puţin grea şi lipsită de incidente. Mai ales că
meteorologii au anunţat că e una dintre cele mai grele ierni din
ultimii ani.
AI ŞI ALTE SFATURI DIN EXPERIENŢA TA IARNA LA
VOLAN?