A fi şofer precaut este fără îndoială o calitate. Atenţia la volan te poate scuti de multe probleme, aşa că am făcut o lista care ar trebui recapitulată din când în când pentru ca experienţa la volan să fie cât se poate de sigură şi plăcută.
Haideţi aşadar să aruncăm o privire pe câteva erori pe care la facem când conducem. Ca de obicei, nimic nu e bătut în cuie şi vă încurajăm să completaţi lista cu alte propuneri, experimentate de voi sau identificate în trafic, în rândul celorlalţi şoferi.
1. Folosirea greşită a aerului conditionat
Folosirea butonului „recirculare” pentru dezaburirea geamurilor, iarna, ar trebui evitată deoarece va dura foarte mult până când acestea se vor dezaburi.
2. Nefolosirea frânei de mână la maşinile cu transmisie automată
Unele cutii de viteze automate moderne nu cuplează automat frâna de mână când acţionaţi Park şi opriţi motorul. Aşa că va trebui să verificaţi acest aspect când lăsaţi maşina în parcare, mai ales când zona se află în pantă.
3. Nepăstrarea unei distanţe corespunzătoare faţă de vehiculul din faţă
Când opriţi sau parcaţi maşina lăsaţi întotdeauna un spaţiu de un metru faţă de maşina din faţă. Acest lucru permite manevra de depăşire în cazul în care cel din faţă opreşte fără motiv.
4. Folosirea întârziată a frânei
Multe accidente au loc nu numai pentru că şoferii nu apasă frâna mai devreme, dar şi pentru că nu o apasă cu fermitate. Unele maşini au frânare automată de urgenţă, pentru celelalte însă e nevoie de mai multă atenţie.
5. Nu se utilizează butoanele de comandă de pe volan
Acestea au fost iniţial inventate din motive de siguranţă, şi nu pentru confort. Ele ajută ca să nu vă luaţi ochii de la drum.
6. Circulaţia cu anvelope foarte uzate
Acest lucru poate suna prea banal pentru unii şi este un aspect ignorat de mulţi. La urma urmei, singurul contact fizic aş maşini cu drumul – fie că este vorba de o maşină sport, de o maşină de oraş sau de un SUV – sunt cele patru cauciuciri. Producătorii de pneuri recomandă să verificaţi adâncimea anvelopei şi nivelul presiunii aerului o dată pe lună.
7. Muzica prea tare în maşină
Cu toţii dăm muzica mai tare când apare la radio cântecul preferat, dar asta poate avea un efect dăunător asupra capacităţii dvs. de a vă concentra. Există o legătură directă între un volum mai mare de sunet şi timpul întârziat de reacţie.
8. Neatenţia la unghiul „mort”
Felul în care majoritatea şoferilor reglează oglinzile retrovizoare ale autoturismelor duce la apariţia aşa-numitelor „unghiuri moarte”. Aceasta însemană că, atunci când vine din spate un alt autoturism, care depăşeşte, există câteva momente în care acesta „dispare” din raza vizuală a şoferului. Înainte să faceţi o manevra asiguraţi-vă în ambele oglinzi.
9. Poziţia incorectă la volan
Din fericire, găsirea poziţiei corecte este destul de simplă. Într-o maşină cu transimie manuală, prin apăsarea ambreiajului până la podea, piciorul dvs. ar trebui să fie uşor îndoit; dacă piciorul este drept, trebuie să vă mişcaţi scaunul înainte. În ceea ce priveşte înălţimea scaunului, aceasta va varia în funcţie de înălţimea proprie, dar în mod ideal ar trebui să aveţi o vedere bună pe toate laturile şi vizibilitate la toate afişajele de pe panoul de bord.
10. Deschiderea uşii fără asigurarea la biciclişti
În ţările cu mulţi biciclişti sunt foarte frecvente accidentele în care aceştia au fost loviţi cu uşa de şoferii neatenţi.
Tehnica cea mai bună constă în deschiderea uşii cu mâna care este mai îndepărtată. În principiu, nu deschideţi uşa cu mâna pe care, probabil, o deschideţi în mod normal – utilizaţi-o pe cealaltă. Acest lucru vă obligă să vă uitaţi peste umăr, devenind astfel mai conştienţi dacă există un biciclist care vine din spate