Încă din anii ’60 industria auto din întreaga lume lucra intens la dezvoltarea unor concepte care să revoluţioneze modul cum aratau maşinile. Aceşti ani au fost destul de prolifici, iar maşinile care au fost dezvoltate în intervalul 1960-1980 impresionând prin designul lor futuristic. De-a lungul timpului această tendinţă a continuat, apărând regulat diverse modele care spărgeau monotonia formelor precise. Site-ul Caranddriver.com a pus la dipoziţia amatorilor de bijuterii pe patru roţi, 20 de concepte interesante care au apărut pe parcursul a trei decenii. Iată care au fost acestea:
Click aici pentru Galeria Foto
1. 1967 – Lamborghini Marzal
La proiectarea acestui Lamborghini a participat Marcello Gandini, proiectul fiind prezentat la Geneva în 1967. Maşina avea patru locuri, iar în timp Marzal a evoluat în modelul Espada. Marzal a fost cea mai notabilă apariţie a Grand Prix-ului de la Monaco, din 1967, maşina fiind condusă de însăşi Grace Kelly.
2. 1968 – Dodge Charger III
Modelul Charger III nu a fost o maşină reală, ci doar un studiu de design care nu a fost dotat niciodată un motor, deşi experţii spuneau că un V8 ar fi încăput la perfecţie. Charger a fost la rândul ei o sursă de inspiraţie pentru Corvette şi Cobra Daytona. Parbrizul înclinat care era incorporat în partea de sus a maşinii, făcea ca accesul în maşină să fie o provocare.
3. 1968 – Alfa Romeo P33
Paolo Martin de la Pininfarina este ”responsabil” pentru acest spectaculos Alfa Romeo, prezentat oficial la un salon auto în anul 1968. Alfa Romeo P33 a avut la bază o platformă de Alfa T33, un alt model celebru al acelei perioade.
4. 1968 – Alfa Romeo Carabo
Cu Alfa Romeo Carabo trendsetter-ul Marcello Gandini a pus Bertone în fruntea şcoliilor de design auto. Sticla specială din care au fost făcute geamurile a fost folosită atunci pentru prima dată în istorie. Aceasta avea particularitatea că puteau fi curbată, dar în acelaşi timp îşi păstrau şi robusteţea.
5. 1968 Bizzarrini Manta
Manta a fost primul concept car al firmei Giorgetto Giugiaro. Acesta a fost prezentat pentru prima dată în culoarea verde, mai târziu în portocaliu strălucitor cu dungi albe şi negre, dar în cele din urmă a ajuns argintiu, la fel ca cel din fotografie.
Click aici pentru Galeria Foto
6. 1969 – Ferrari 512S Berlinetta Speciale
Speciale a fost punctul de plecare prin care Pininfarina s-a îndreptat spre viitorul Berlinetta Boxer. Se pare că şi în anii 60 femeile erau folosite pentru a promova maşinile.
7. 1969 – Autobianchi Runabout
Încă o creaţie a lui Gandini pentru Bertone, Runabout avea să se transforme trei ani mai târziu viitorul model Fiat X1/9. La lansare s-a spus despre Runabout ca fiind o „masină de plajă”.
8. 1969 – Mercedes-Benz C-111
De-a lungul timpului Mercedes a experimentat mai multe maşini dotate cu motor rotativ. Aşa a fost şi în cazul acestui Mercedes-Benz C111. L-au testat, l-au fotografiat dar nu l-au scos niciodată la vânzare.
9. 1970 – Ferrari Modulo
Prin Modulo Pininfarina a proiectat o veritabilă farfurie zburătoare pe patri roţi. Dispunea şi un motor puternic ce făcea ca maşina să ”zboare” pe şosele. Pininfarina a vândut Modulo la sfârşitul anului 2014, unui colecţionar pe nume Jim Glickenhaus.
10. 1970 – Lancia Stratos HF Zero
Lancia Stratos HF Zero ESTE este creaţia lui Marcello Gandini, modelul fiind expus publicului în 1970, la un salon de automobile din Torino, Italia. Se spune despre acest model că forma a prevalat asupra funcţionalităţii.
Click aici pentru Galeria Foto
11. 1970 – Vauxhall SRV
Acest model a fost fabricat de ramura britanica a GM Europa, Vauxhall apărând pentru prima dată la Londra Motor Show în 1970. Una dintre aplicaţiile cele mai de succes pe care le-a adus acest super car este că putea transporta patru pasageri, avea patru uşi, iar cele din spate neavând mânere.
12. 1970 – VW-Porsche Tapiro
Nu putem spune despre Tapiro că are pea multe în comun cu modelele recente de de Porsche. Are un design alungit, faruri escamotabile şi aduce puţin cu modelele italiene.
13. 1970 – Mazda RX500
Prezentat în premieră în 1970 la Tokyo Motor Show, acest model Mazda era dotat cu motor rotativ care demonstra încă de pe atunci o înclinare spre dezvoltarea motoarelor rotative a companiei japoneze.
14. 1970 – Nissan 126X
Cu un motor cu şase cilindri, montat în spate, acest Nissan a fost văzut prima oară la un salon auto din Tokyo, în 1971.
15. 1971 – Maserati Boomerang
Într-o vreme în care companiile auto erau mai puţin constrânse de griji precum emisiile, Maserati au dotat modelul Boomerang cu un motor de V-8 de 4,7 litri care produceau peste 300 de cai putere.
Click aici pentru Galeria Foto
16. 1971 – Alfa Romeo Alfasud Caimano
Caimano are o uşă tip baldachin care este prinsă pe marginea din spate. Partea interesantă este că neavând ferestre maşina trebuia dotată cu un compresor de aer care probabil era mai mare decât motorul maşinii.
17. 1973 – Audi Karmann Asso Di Picche
Sub această formă ciudată se află viitorul Audi 80. La exterior este în mod clar un precursor atât pentru VW Scirocco, care urma să fie produs peste un an, dar şi pentru legendarul Audi Quattro Ur din 1980.
18. 1976 – Alfa Romeo Navajo
Construit pe baza modelului T33, maşina de curse cu motor V8, acest proiect avea să stabilească punctul de plecare al Bertone pentru modelul care avea să fie lansat peste două ani şi care acea să rupă gura târgului: 33 Stradale. Dispunerea ciudată a farurilor probabil că şi-a dovedit ineficianţa.
10. 1980 – Citroën Karin
Imaginaţia francezilor a luat-o pur şi simplu razna cu modelul Karin. Aceasta a fost în cea mai mare parte un exerciţiu ludic al designerului franco-italian Trevor Fiore.
20. 1980 Aston Martin Bulldog
La capitolul faruri în 1980 Aston Martin mai avea mult de lucrat. Maşina a fost comandată special de către un client din Orientul Mijlociu, despre care se pune că mai mai târziu a regretat alegerea făcută.
Click aici pentru Galeria Foto