”Ratonul” lui Renault – cel mai straniu concept Renault a fost Racoon
La începutul anilor ’90, în România post-decembristă începeam să învăţăm ce înseamnă capitalismul (de junglă), iar în Europa începea să se formeze, timid, segmentul SUV-urilor. Segment în care Renault ar fi putut deveni un etalon, dacă şefii de la acea vreme nu ar fi pariat mai mult pe monovolume decât pe SUV-uri.
Ce-i asta, maşină, utilaj, OZN?…
În anul de graţie 1993, cei de la Renault au uimit o lume întreagă prin conceptul Renault Racoon. Care, cu un an înainte, a apărut în formă virtuală într-un filmuleţ de prezentare al departamentului de marketing Renault, câştigând şi un premiu pentru ”Vizualizare şi Simulare”.
Designul, fabulos pentru acea perioadă, îi aparţinea lui Jim Router, care a mai lucrat şi pentru Lotus şi McLaren, iar pachetul tehnic era realmente din viitor. Iar numele Racoon este pur şi simplu o trimitere la ”raccoon”, care înseamnă raton în engleză, francezii dorind să atragă atenţia asupra aptitudinilor de căţărător şi de înotător ale animalului.
Nicio asemănare cu ratonul. Eventual cu o broască ţestoasă…
De fapt, Renault Racoon este un automobil-amfibiu, fiind capabil să circule şi pe terenurile cele mai dificile, dar şi prin apă. Sistemul de propulsie este format dintr-un motor termic apărut şi pe Safrane (un V6 BiTurbo de 3 litri), la care se mai adaugă două motoare hidrojet, care-i asigură mastodontului o viteză maximă de 5 noduri în apă.
Din punct de vedere offroad, Racoon propune o idee de-a dreptul SF, care-i face pe Hummer sau pe alţi grei ai domeniului să pară… mici copii. Mai exact, suspensia constă din patru braţe longitudinale, la capetele cărora sunt ataşate roţile, braţele având posibilitatea să pivoteze independent în jurul butucilor de pe laterale.
Asta nu e maşină offroad. E hyper-offroad!
Aşa încât garda la sol poate varia până la aproape un metru (!), iar atacarea obstacolelor extreme nu mai este o problemă pentru Racoon. Mai ales că masa totală este de numai 1,5 tone, datorită utilizării aluminiului atât pentru şasiu, cât şi pentru caroserie.
De fapt, caroseria este, mai degrabă, o carlingă, accesul înăuntru făcându-se într-un mod inedit: cele două părţi ale cupolei se deschid în sens contrar. Habitaclul oferă trei locuri (două în faţă şi unul în spate), iar aspectul general minimalist şi volanul în stil manşă te fac să te gândeşti la cockpit-ul unui… elicopter.
Să urci în habitaclu nu e prea simplu, nici să înţelegi mecanismele de deschidere ale ”uşilor”
Din păcate, acest ”hyper-tout-terrain” a rămas doar la stadiul de exerciţiu de stil, deşi şeful de atunci al departamentului de design Renault, Patrick Le Quement, vedea în Racoon ”maşina de mâine care-ţi oferă libertate totală”. Poate, totuşi, ideile revoluţionare ale lui Renault Racoon vor reveni în actualitate.
Atât de mult spaţiu liber nu am mai văzut de mult…