Mercedes-Benz F125! Concept la Frankfurt 2011
Primele imagini cu noul concept Mercedes-Benz F125! au „transpirat” cu puţin timp în urmă pe internet, dar iată că acum germanii ne oferă toate imaginile şi detaliile oficiale ale noii lor creaţii, cu ocazia Salonului Auto Frankfurt 2011.
Mercedes-Benz F125! Concept se doreşte o vitrină tehnologică, atât în ce priveşte sistemul de propulsie, cât şi dotările de ultimă oră de la bordul maşinii. Totuşi, oficialii germani afirmă că un model de serie ar putea apărea în 7-8 ani, fără modificări majore.
Ca aspect, F125! Concept arată futurist, însemnând şi o schimbare destul de mare de optică relativ la imaginea de marcă. Practic, lucrul care frapează cel mai mult este partea frontală, în care grila centrală cu cele şase fante orizontale aminteşte de grilele sobre ale modelelor Mercedes-Benz din ziua de azi, în timp ce farurile cu o formă complexă ne duc cu gândul la noul A-Class.
Silueta de monolit a lui Mercedes-Benz F125! se datorează faptului că maşina beneficiază de două mari portiere, cu deschidere în sus, de tip Gullwing, profilul fiind foarte aerodinamic şi futurist. Caroseria este realizată din materiale uşoare, în componenţa sa intrând plastice ranforsate cu fibră de carbon, aluminiu şi oţeluri de înaltă rezistenţă.
Cele două portiere sunt concepute pentru a asigura un înalt nivel al securităţii, fiind realizate din CFRP, prin urmare s-a putut renunţa la montantul central. Accesul în interior este astfel mult uşurat, iar cei patru pasageri au parte de un adevărat univers SF, cu un design de navă spaţială, materiale luxoase şi ecologice, precum şi gadgeturi ale viitorului.
Interacţiunea dintre şofer şi maşină se realizează prin intermediul unui sistem avansat de displayuri, care beneficiază de o tehnologie upgradată de identificare a gesturilor celui de la volan, toate integrate într-un sofisticat sistem infotainment „@yourCOMAND”.
Prin funcţia „Natural Handling”, şoferul poate utiliza comenzile vocale, asociate cu gestica intuitivă, aşa încât posiblităţile de personalizare a informaţiilor pe care le doreşte şoferul sunt, practic, nelimitate. Sistemul mai beneficiază şi de o funcţie „Moods”, prin care şoferul poate selecta diverse configuraţii ale lui @yourCOMAND, precum şi de o funcţie „Social Community Assistant”, prin care poate filtra persoanele sau informaţiile care îi pot distrage atenţia de la condus.
Opţiunile multimedia sunt controlate prin funcţiile „Seamless Experience”, prin care şoferul este permanent conectat la toate mediile pe care le utilizează în mod curent, devenind astfel un adevărat „digital life-style customer”.
Displayurile şi iluminarea interioară combină tehnologia 3D şi cea a razelor proiectate, rezultând un nou univers vizual, „Sensory Perfection”. Displayul 3D poate fi controlat facil printr-un touchpad de lângă şofer, conturul mâinii apărând pe displayul 3D, iar comenzile fiind desenate tot tridimensional, pentru o experienţă vizuală cât mai aproape de realitate.
Ecranul adiacent, de 17 inch, plasat în faţa pasagerului, este controlat total doar prin gestică, putând fi utilizat şi de pasagerul din spate (dacă se rabate scaunul faţă dreapta), fără a fi nevoie de atingerea ecranului. Evident, pe displayuri sunt afişate şi imagini panoramice de la camerele exterioare, dar pe acestea poate fi accesat şi internetul.
Foarte importantă este tehnologia de propulsie a lui Mercedes-Benz F125! Concept, care combină motoarele electrice şi bateriile cu alimentare plug-in cu un sistem fuel-cell, alimentat cu hidrogen. O idee revoluţionară este reprezentată de integrarea în structura maşinii a rezervorului de hidrogen, o tehnologie pe care inginerii estimează că o vor introduce pe maşinile de serie de-abia în 2025.
Rezervorul are o capacitate de 7,5 kg hidrogen, care este stocat la o presiune mai scăzută, de maximum 30 bar – ceea ce permite o formă diferită a rezervorului faţă de cazurile normale, în care hidrogenul este stocat la presiuni de 700 bar, necesitând containere speciale, de formă cilindrică, acestea consumând mai mult spaţiu şi reclamând măsuri mult mai stricte de securitate.
Sistemul electric este similar celui întâlnit pe Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell: F125! beneficiază de patru motoare electrice, plasate în apropierea roţilor şi controlate independent printr-un sistem electronic, denumit e4MATIC, puterea totală fiind de 170 kW (231 CP), cu o funcţie de boost care creşte puterea până la 230 kW (313 CP).
Bateriile maşinii sunt un alt exemplu de tehnologie avansată, fiind de tipul litiu-sulf. Având o capacitate de 10 kWh, ele sunt plasate în spatele banchetei şi asigură o autonomie în regim strict electric de 50 km. Ele sunt de tipul plug-in, putând fi încărcate şi de la o sursă independentă de curent electric. Inginerii estimează că, până la introducerea în producţia de serie a acestui tip de baterii litiu-sulf, performanţele acestora ar putea ajunge la densităţi energetice de până la 350 kWh/kg, adică dublarea performanţelor actuale.
Autonomia totală pe care o promite Mercedes-Benz F125! Concept se cifrează la circa 1.000 km, conceptul având un consum mediu de 0,79 kg H2 la fiecare 100 km – ceea ce ar echivala cu un consum mediu de 2,7 litri de motorină. În plus, F125! are şi performanţe excelente, demarajul 0-100 km/h realizându-se în doar 4,9 secunde, în timp ce viteza maximă este limitată la 220 km/h.
Cu adevărat un concept vizionar, Mercedes-Benz 125! Concept se doreşte şi un tribut adus pionierilor care au contribuit la punerea bazelor unei mărci care datează de 125 de ani: Carl Benz, Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach sau Rudolf Diesel au fost considerat nişte utopici la vremea lor – însă ei rămân în istorie drept personalităţi marcante, care au influenţat definitiv lumea auto.