Jaguar C-XF – concept
Un concept modern şi pur, asta s-a dorit de la C-XF. Şi asta s-a obţinut, cu ingredientele de rigoare: dinamism, echilibru şi forţă. Dacă mâine s-ar anunţa lansarea vânzărilor pentru un C-XF de serie, maşina ar fi un succes, fără îndoială. Realitatea va sta, totuşi, altfel, deoarece urmaşul lui S-Type va fi un sedan de clasă mare, mai convenţional. Totuşi, nu este exclusă o variantă de coupe cu patru uşi, care să concureze în mod direct CLS-ul lui Mercedes.
Noul mileniu înseamnă şi un habitaclu SF – iar C-XF nu este deloc străin de acest termen. Tuşele interioare de aluminiu sunt dublate de fine accentuări albastru-neon, care ne fac doar să suspinăm la gândul că nu le vom vedea pe modelele de serie. SF nu mai înseamnă de mult superaglomerarea butoanelor şi a displayurilor, observaţie valabilă şi în cazul acestui concept, în care cuvântul de ordine pare să fie spaţiul.
Cel mai bun exemplu pentru stilul high-tech este selectorul cutiei de viteze automate, pe care bavarezii l-ar putea confunda cu butonul rotativ de la iDrive. Dar nu pentru că ar semăna prea mult, ci pentru că arată mult mai bine decât rozeta din BMW-uri.
Ceea ce, din păcate, nu se vede în imagini, este modalitate în care motorul prinde viaţă, expresia nefiind deloc întâmplătoare: la apăsarea butonului „start”, o serie de irizaţii albăstrui ţâşnesc din instrumentele de bord şi din grila frontală, marcând parcă pulsaţiile inimii din pieptul bestiei. Scuze lirismul, da C-XF este o bestie foarte uşor de personificat.
Mersi, Ian Callum, în sfârşit putem vorbi de renaşterea Jaguar. Rămâne de văzut pe viu cât din caracterul conceptului se va regăsi pe modelele de serie, însă este clar că viitorul arată foarte bine pentru marca britanică. Pregătiţi-vă, reîncepe vânătoarea în junglă.
Cel puţin despre C-XF nu putem afirma că ar fi de provenienţă Jaguar nici măcar după ce automobilul majestuos a apărut în standul britanicilor, la Salonul de la Detroit. Nu, nu are ADN-ul cu care ne-am obişnuit până acum, semn că se întâmplă ceva important prin curtea lui Ford, unde Jaguar încă mai are la dispoziţie o cuşcă aurită.
Silueta de coupe cu patru uşi nu are nici o legătură cu simbolicul Mercedes CLS, însă aminteşte într-o foarte mare măsură de Ford Iosis, concept care ne-a uimit acum doi ani, la Frankfurt. Încă de atunci remarcam că Iosis pare mai degrabă un concept Jaguar pe care designerii pur şi simplu au înlocuit sigla britanicilor cu cea albastră şi ovală. Acum s-a făcut dreptate: jaguarul este Jaguar.
Răspunsul este partea frontală, care prefigurează viitoarea imagine de marcă a limuzinelor de clasă mare Jaguar, începând cu urmaşul lui S-Type. Practic, C-XF marchează o adevărată ruptură de trecutul designului conservator, fiind mult mai adaptat pentru confruntarea cu japonezii şi europenii, mai ales pe pieţele americane şi japoneze, unde nonconformismul este la mare preţ.
Practic, cei de la Jaguar păşesc pe urmele celor de la BMW, Ian Callum, şeful departamentului de design, preluând rolul de revoluţionar al tizului său Bangle. Ian Callum este responsabil pentru revigorarea imaginii Aston Martin, aşa încât Jaguar pare să aibă un viitor foarte tentant, dacă e să ne luăm după C-XF.