dv/dt – roadster românesc făcut la Iaşi
Se opreşte şi îi lasă locul domului profesor, care pleacă mai calculat, este concentrat ca un doctor care îşi ascultă pacientul şi doreşte în primul rând să vadă cum se comportă acest model şi nu neapărat să îşi arate abilităţile de pilot. O tură, două şi ceva s-a întâmplat…domnul profesor este tras pe dreaptă. Băieţii înconjoară şi constată că la ralanti, motorul "dă în nas" după câteva secunde. Verifică nivelul combustibilului, ascultă, toţi sunt îngrijoraţi şi încearcă să descopere care este cauza acestei sincope.
Ambiţia tinerilorafost de a crea un model foarte rapid, nu au putu să testeze încă abilităţile dinamice. Dar apreciază că acest model poate atinge 100 km/h în 5,8 – 6 secunde şi o viteză maximă de 202 km/h. Sunt valori impresionante pentru un proiect în care 4 studenţi şi un profesor şi-au pus toată energia şi toate speranţele, reuşind ceva unic în automobilism românesc şi chiar în sistemul de învăţământ din ce în ce mai superficial.
Îi susţinem în astfel de proiecte, pentru că au pus mult suflet şi chiar cred în ideea lor, despre care consideră că ar putea avea chiar un viitor de serie şi ar putea fi disponibil pe piaţă la un preţ în jurul a 10 – 15.000 de euro.
Tot dumnealui, mare admirator al modelului Lotus 7, a venit cu inspiraţia: un roadster care să replice spiritul celebrului model britanic. Proiectul a fost denumit dv/dt, adică exact formula caracteristicii dominante pe care studenţii vroiau să o imprime acestui proiect: acceleraţia. Ca specificaţii dv/dt este un model mai puternic decât iniţialul Lotus 7 apărut în 1958. În timp ce britanicul avea un propulsor de 1.2 litri ce dezvolta 40 CP, reîncarnarea sa românească are 113 CP, furnizaţi de propulsorul extras dintr-un BMW 318 din 1987. Poate nu par mulţi caii, dar vorbim de un model de care are doar 600 kg.
Ovidiu Hurduc din Vaslui (24 ani), Vlad Gheorghiţă din Bacău (24 ani), Ionuţ Chirică din Vaslui (24 ani) şi Ovidiu Trofin din Iaşi (29 ani), studenţii care nu au vrut doar o diplomă facilă, s-au pus astfel pe treabă şi şi-au dedicat practic 5 luni şi 20 de zile din viaţa lor, cuantificate în 5.000 de ore de muncă, de la "prima linie pe ecran" până la acest stadiu. Dacă grupul motopropulsor poartă semnătura bavareză, restul a fost creat cu multă răbdare şi pricepere, şasiul şi caroseria fiind lucrate artizanal de către băieţi într-un garaj, cu mici ajutoare din partea sponsorilor.
Văzut în carne şi oase acest model, arată robust şi sportiv, elementele de caroserie par închegate de nişte roboţi exacţi şi nu de mâinile unor proaspeţi absolvenţi de facultate. De asemenea, interiorul este unul luminos, privirea fiind atrasă de scaunele sport, grefate de pe un Suzuki Swift Sport şi retapiţate. Cock Pit-ul, deşi specific unui model sport, nu este unul înghesuit şi chiar dacă ai cele mai lungi picioare din România vei intra lejer. Singurul lucru care îi lipseşte momentan acestui model este parbrizul, dar băieţii ne-au asigurat că este în lucru.
Hai să vedem cum se comportă acest model pe circuit.