dv/dt – roadster românesc făcut la Iaşi

Publicat: 03 07. 2009, 11:43

Pentru cei 4 studenţi şi domnul profesor, aceasta a fost prima ocazie de a testa dv/dtpe circuit. Cel desemnat să dea primele ture cu maşina pe circuitul de la Amckart a fost Ionuţ Chirică, student care este pilotul oficial al echipei, fiind cel mai pasionat de viteză şi cel care struneşte 210 CP în viaţa de zi cu zi. Pleacă entuziast şi intră puternic în curbe, dv/dt este extrem de agilă şi sunetul emis de evacuări este de sportivă pur-sânge. La un moment dat pe un viraj de stânga larg provoacă un derapaj controlat şi dv/dt, model cu propulsie, glisează repede, dar fiind la prima experienţă cu acest prototip pierde controlul şi reuşeşte un tete-a-queue de zile mari.

Se opreşte şi îi lasă locul domului profesor, care pleacă mai calculat, este concentrat ca un doctor care îşi ascultă pacientul şi doreşte în primul rând să vadă cum se comportă acest model şi nu neapărat să îşi arate abilităţile de pilot. O tură, două şi ceva s-a întâmplat…domnul profesor este tras pe dreaptă. Băieţii înconjoară şi constată că la ralanti, motorul "dă în nas" după câteva secunde. Verifică nivelul combustibilului, ascultă, toţi sunt îngrijoraţi şi încearcă să descopere care este cauza acestei sincope.

Desfac motorul, se umblă la filtre, ascultă pompă de aer care pare să tragă "aer fals",  cauza este probabil una minoră, neidentificată încă. Dar să nu uităm că este prima ieşire pe circuit şi asfel de probleme se întâmplă chiar şi la case mai mari, să ne aducem aminte de păţania celor de la Lexus, al căror prototip LF-A a luat foc al cursa de 24H de la Nurburgring, deşi acel model a fost testat sute de mii de kilometri înainte şi s-au investit, probabil, milioane de dolari în el.

Ambiţia tinerilorafost de a crea un model foarte rapid, nu au putu să testeze încă abilităţile dinamice. Dar apreciază că acest model poate atinge 100 km/h în 5,8 – 6 secunde şi o viteză maximă de 202 km/h. Sunt valori impresionante pentru un proiect în care 4 studenţi şi un profesor şi-au pus toată energia şi toate speranţele, reuşind ceva unic în automobilism românesc şi chiar în sistemul de învăţământ din ce în ce mai superficial.

Îi susţinem în astfel de proiecte, pentru că au pus mult suflet şi chiar cred în ideea lor, despre care consideră că ar putea avea chiar un viitor de serie şi ar putea fi disponibil pe piaţă la un preţ în jurul a 10 – 15.000 de euro.

Patru colegi de grupă, în an terminal, se întâlnesc la aceeaşi masă pentru a dezbate problema lucrării de licenţă: "Frate, hai că am eu o pilă la un profesor, îi dăm ceva şi ne dă o lucrare gata făcută şi nu ne doare capul" spune unul dintre ei şi ceilalţi aprobă surâzându-le ideea de a îşi conserva eforturile pentru alte activităţi. Este povestea clasică, dar nu şi povestea a patru studenţi de la Facultatea de Mecanică din Iaşi. Aceştia s-au întâlnit tot la o masă, în faţa, unui laptop, dar în loc să îşi pună problema cum fac rost de o lucrare de a gata s-au gândit cum pot face cea mai rapidă lucrare , la propriu, iar profesorul Gabriel Ursescu în loc să le ofere scurtătura spre diploma finală, le-a oferit experienţa vieţii.

Tot dumnealui, mare admirator al modelului Lotus 7, a venit cu inspiraţia: un roadster care să replice spiritul celebrului model britanic. Proiectul a fost denumit dv/dt, adică exact formula caracteristicii dominante pe care studenţii vroiau să o imprime acestui proiect: acceleraţia. Ca specificaţii dv/dt este un model mai puternic decât iniţialul Lotus 7 apărut în 1958. În timp ce britanicul avea un propulsor de 1.2 litri ce dezvolta 40 CP, reîncarnarea sa românească are 113 CP, furnizaţi de propulsorul extras dintr-un BMW 318 din 1987. Poate nu par mulţi caii, dar vorbim de un model de care are doar 600 kg.

Ovidiu Hurduc din Vaslui (24 ani), Vlad Gheorghiţă din Bacău (24 ani), Ionuţ Chirică din Vaslui (24 ani) şi Ovidiu Trofin din Iaşi (29 ani), studenţii care nu au vrut doar o diplomă facilă,  s-au pus astfel pe treabă şi şi-au dedicat practic 5 luni şi 20 de zile din viaţa lor, cuantificate în 5.000 de ore de muncă, de la "prima linie pe ecran" până la acest stadiu. Dacă grupul motopropulsor poartă semnătura bavareză, restul a fost creat cu multă răbdare şi pricepere, şasiul şi caroseria fiind lucrate artizanal de către băieţi într-un garaj, cu mici ajutoare din partea sponsorilor.

Cea mai anevoioasă parte a lucrării a fost caroseria, turnată din fibră de sticlă manual în matriţe. Întreagă operaţiunea a ieşit atât de bine încât imediat au apărut cârcotaşii care spun că de fapt studenţii au achiziţionat un kit pe care l-au montat şi l-au prezentat ca fiind al lor. Când îi vezi însă cu câtă pasiune privesc, vorbesc şi se îngrijesc de roadster-ul lor, îţi dai seama că acolo s-a depus suflet şi nu un CEC pe adresa unei firme străine.

Văzut în carne şi oase acest model, arată robust şi sportiv, elementele de caroserie par închegate de nişte roboţi exacţi şi nu de mâinile unor proaspeţi absolvenţi de facultate. De asemenea, interiorul este unul luminos, privirea fiind atrasă de scaunele sport, grefate de pe un Suzuki Swift Sport şi retapiţate. Cock Pit-ul, deşi specific unui model sport, nu este unul înghesuit şi chiar dacă ai cele mai lungi picioare din România vei intra lejer. Singurul lucru care îi lipseşte momentan acestui model este parbrizul, dar băieţii ne-au asigurat că este în lucru.

Hai să vedem cum se comportă acest model pe circuit.