Dacia Duster Concept
Gurul media Rupert Murdoch spunea că a venit vremea unei noi ordini mondiale. Nu este cazul deocamdată, dar e bine să visăm şi să sperăm că Duster reprezintă un mare pas către echitate tehnologică în industria auto. E mai mult decât conceptul în sine. Trebuie să înţelegem scopul, să ne fălim cu tupeul şi să tragem de el cu nesimţire cât ne permit resursele.
Este adevărat că la bază se află o putere financiară indispensabilă, care a urnit lucrurile de la Nova încoace. Întâi cu motoare şi transmisii, apoi cu variante de Logan, Sandero şi, în cele din urmă, cu acest concept hi-tech. În prezent, Dacia are nu o gamă zdrobitoare, ci o strategie care percutează pieţele în timp ce GM şi Ford fac chetă la Casa Albă. Şi este nejustificat să îi lăudăm mereu pe francezi, să le aducem osanale; trebuie să ne asumăm brandul şi valorile lui.
Privit ca un tot unitar, conceptul Duster aduce un pic a LandRover LRX, însă orice SUV concept seamănă cu celelalte. Tendinţa e sci-fi, toţi întrecându-se în aceleaşi chei vizuale UFO. Volumele “grele” şi comunicarea lor este mai mult decât pertinentă. Nu sfidează exigenţele geometrice, nu le exagerează şi nu îmbină nimic la întâmplare, doar din dorinţa de a şoca. Nu ştim ce nu ne place la Duster, dar ştim că ne place enorm partea posterioară.
Acolo s-au petrecut nişte lucruri bune, poate nemaivăzute, nişte conjugări fascinante, care te fac să-ţi doreşti maşina ca un copil de cinci ani înnebunit după un Lego cu miniaturi extraterestre. Carosierul PhotoStyle s-a gândit la toate. Uşile cu deschidere în oglindă sunt poziţionate doar pe partea dreaptă, fiindcă pe stânga se află doar o portieră, cea a şoferului, desigur. Văzută de sus, suprafaţa vitrată este întregită de plafonul transparent.
Designul selenar îţi este reamintit la interior, în caz că nu-l observi mereu în oglinzile retrovizoare amplasate în partea superioară a geamurilor faţă. Duster e spaţios, modular şi intim datorită cromaticii ciocolatiu-albastre.
Vitezometrul digital a fost amplasat pe volan, la fel ca turometrul şi rezerva de benzină. Capacitatea de încărcare poate ajunge la 470 litri şi 2 metri cubi – spaţiu gândit pentru o bicicletă.
Performanţele dinamice sunt asigurate de un propulsor 1.5 dci de 105 CP, de transmisia manuală cu şase rapoarte, dar şi de un coeficient aerodinamic foarte bun: 0,3. Duster atinge 100 km/h în 9,6 secunde şi consumă ideal: 5,3 litri/100 km.
Dacia Duster este un concept care, fireşte, anunţă o intenţie serioasă, una de talia prototipului expus la Geneva. Nu ne aşteptăm la ceva aşa de avansat, dar vrem un crossover care să nu mai aducă aminte de trista reputaţie a mărcii. Vrem o maşină care să bage spaima în producătorii europeni şi coreeni. Vrem un Duster 90% adecvat conceptului. Atâta timp cât se poate la saloane, se poate şi în showroomuri.