Concept Paris 2006 – Ford Iosis X

Publicat: 28 09. 2006, 16:58

La Frankfurt, anul trecut, Ford uimea lumea printr conceptul Iosis, care prefigura viitorul Mondeo. Aşa încât, la prima vedere, încă un „X” adăugat denumirii nu pare mai mult decât un indicativ pentru tracţiunea integrală. Dar realitatea bate presupunerile.

Realist vorbind, Iosis X este unul dintre cele mai îndrăzneţe modele Ford de până acum, pe care putem pune pariu că nu îl vom vedea pe şosele în această formă. Şi vom câştiga pariul, deoarece futurismul său depăşeşte orice aşteptări.

Abordând tema SUV-urilor compacte, Iosis X ne duce şi mai aproape de iminenta explozie a nişei SUV-urilor coupe, agresivitatea şi sportivitatea pe care le emană fiind principalele argumente care polarizează atenţia. De unde au luat designerii „X”-ul oare? Din eXploziv, eXtravagant, eXtraordinar? Sau poate eXacerbat – pentru că, repetăm, Iosis X este cel mai bun exemplu că Ford întinereşte vertiginos, astfel că, în comparaţie cu ce eram obişnuiţi până acum să vedem pe şosele, acest concept marchează clar un salt de câteva generaţii.

Tot despre salt vorbim şi când ne uităm la silueta sa cabrată, cu o linie puternic ascendentă şi o gardă la sol uriaşă. Jantele originale au un diametru de peste 20”, în timp ce pneurile ne gratulează cu un profil neobişnuit. Cea mai puţin agresivă ipostază a lui Iosis X este privit din spate, într-un contrast evident cu botul „supărat”, cu un calandru inconfundabil, în care formele trapezoidale abundă. Farurile sunt foarte bine integrate stilistic, iar soluţia cu LED-uri subliniază caracterul high-tech al conceptului.

Cele două benzi longitudinale aduc în memorie trecutul sportiv al mărcii, fiind preluate de pe Ford GT40, dar nu sunt prea vizibile. În schimb, oglinzile laterale, poziţionate în partea superioară uşilor, nu au cum să treacă neobservate. În plus, acestea aduc cu nişte antene, conferindu-i lui Iosis X un aspect de viespe gata de atac. Mă rog, este o imagine mai apropiată de un anumit spirit „zoom-zoom”…

De ce am adus Mazda în discuţie? Datorită soluţiei alese pentru deschiderea portierelor, similară cu a sportivei RX-8. Cine este reticent privitor la creativitatea designerilor Ford, merg supoziţiile că precedentul concept Iosis era, de fapt, un proiect abandonat de Jaguar, aşa cum Iosis X ar putea fi foarte bine un concept al celor de la Mazda, care au vrut să vadă cum ar arăta un SUV bazat pe RX-8… Dar aici intrăm în domeniul X-files şi nu credem că acest „X” a fost preluat de Iosis X. Oricum, ideea pragurilor care se transformă în trepte de acces la deschiderea uşilor nu ar strica, pe viitor, ca accesorii de serie pe o maşină de teren.

Dar oare interiorul de curse se potriveşte unui SUV? Cu siguranţă nu dăunează caracterului exlusivist şi futurist, cel puţin în cazul lui Iosis X. Chiar dacă impresia este de aglomerare high-tech, datorită nenumăratelor alternanţe de culori şi forme (din nou trapezul este peste tot), la o privire mai atentă se observă simplitatea ergonomiei, comenzile fiind puţine şi judicios plasate. Totul este realizat într-o manieră sportiv-agresivă, chiar şi scaunele profilate din spate – greu de crezut că vom vedea aşa ceva pe un model de serie Ford, dar deja am început să ne obişnuim cu surprizele lor. Însă Iosis X are un neajuns, totuşi: accesul în habitaclu trebuie că este cam greoi, datorită distanţei la sol…

Despre motorizare sau platformă tehnică, nimic. Iosis X este doar un studiu menit a atrage din nou reflectoarele pe sigla Ford. Interesant este că oficial s-a anunţat lansarea în maxim doi ani a unui SUV compact sportiv, care se speră că va prelua multe din elementele de design ale acestui concept. Cel mai probabil, va fi vorba de un frate mai năzdrăvan al lui Land Rover Freelander, de la care va fi preluată platforma tehnică.