Audi Urban Sportback şi Spyder – concepte Audi la Frankfurt 2011
Noile concepte Audi Urban Sportback şi Spyder au fost deja prefigurate prin câteva schiţe oficiale, dar chiar şi imagini înaintea informaţiilor detaliate. Iar acum, pe lângă un „calup” consistent de poze şi filme, avem şi informaţii tehnice pentru noul cuplu de concepte Audi Urban, care promite să fie un adevărat magnet pentru vizitatori la Salonul Auto Frankfurt 2011.
Audi Urban Sportback se doreşte un vehicul foarte compact, având o lungime de 3,2 metri, o lăţime de 1,68 metri şi o înălţime de 1,19 metri. Totuşi, nu vorbim de o maşină de categorie mini, nici de un rival al conceptului smart ForVision, deoarece Audi Urban Sportback este destinat mai mult caracterului fun, făcând apel şi la istoria racing Audi.
Prin urmare, roţile ieşite din caroserie ne duc cu gândul la bolizii de curse Auto Union din anii ’30, iar dunga roşie din spate evocă foarte clar rudenia cu supercarul Audi R8. Grila frontală de mari dimensiuni este o carte de vizită suficientă pentru apartenenţa la familia Audi.
Surprinde ideea aripilor roţilor, ataşate de acestea şi care sunt dotate cu baghete de tip LED pe aproape toată circumferinţa, ceea ce îi conferă lui Urban Sportback un look aparte, de monopost futurist. Spatele e pragmatic conceput, beneficiind chiar şi de o mică lunetă, flancată în partea superioară de stopuri şi semnalizatoare.
Fratele Urban Spyder arată exclusivist în primul rând datorită lipsei cu desăvârşire a plafonului, linia superioară a geamurilor fiind puternic descendetă spre spate, la fel ca în cazul maşinilor spyder de altă dată, iar parbrizul nu are ramă. În plus, aripile roţilor sunt negre, nu albe, ca în cazul lui Urban Sportback.
Interiorul conceptelor Audi Urban este conceput pentru două persoane, cu o aşezare inedită a scaunelor: în paralel, dar defazate în lungime cu 30 cm, astfel obţinându-se o uşoară economie de spaţiu faţă de soluţia clasică „side-by-side”. În plus, accesul în habitaclu se face la Urban Sportback prin culisarea părţii superioare a cabinei, ceea ce aminteşte de o carlingă de avion de vânătoare.
Şoferul are la dispoziţie un tablou de bord minimalist, putând ajusta poziţia pedalierului şi a volanului. Ergonomia apelează la idei originale: de remarcat comenzile reduse la maximum pentru aerul condiţionat sau plasarea butoanelor cutiei automate în interiorul volanului cu formă hexagonală. Nu lipseşte un mic display în faţa şoferului, pentru multimedia sau GPS.
Foarte interesantă soluţia găsită pentu podea, care este acoperită cu un material textil rezistent la apă şi murdărie, fiind, de fapt, conceput pentru pantofii sport. Evident, habitaclul este garnisit cu CFRP (polimer ranforsat cu fibră de carbon), dar şi cu ornamente din aluminiu, pentru o masă cât mai scăzută. Versiunea Urban Sportback dispune chiar şi de un mic portbagaj-sertar.
De altfel, masa cât mai scăzută a fost un punct foarte important în caietul de sarcini, panourile caroseriei fiind şi ele realizate din CFRP. Roţile, cu jante de 21 inch, sunt încălţate cu pneuri speciale (125/60 R 21 în faţă, respectiv 145/50 R 21 în spate), fiind foarte uşoare, în timp ce sistemul de direcţie asigură o rază de bracaj mai mică de 9 metri.
Elementele suspensiei, concepută din lumea monoposturilor racing, sunt realizate din aluminiu şi CFRP, amortizoarele (montate în interiorul caroseriei) fiind aproape orizontale. Sistemul de frânare beneficiază de patru discuri de frână optimizate, standard maşina beneficiind şi de un sistem de evitare a coliziunii cu pietonii la viteze mici.
Sistemul de propulsie pentru cele două concepte Audi Urban Sportback şi Spyder constă dintr-un ansamblu de două motoare electrice, montate între roţile din spate şi dezvoltând un maxim de 15 kW (20 CP) şi 47 Nm, alimentate de la un pachet de baterii litiu-ion de 7,1 kWh, care cântăresc doar 90 kg.
Prin urmare, Audi Urban Concept are o masă proprie de numai 480 kg, ceea ce asigură performanţe foarte bune în mediul urban: 0-60 km/h în 6 secunde, 0-100 km/h în 16,9 secunde şi o viteză maximă de 100 km/h. În ce priveşte autonomia, aceasta este de 73 km, în timp ce bateriile se încarcă total în numai o oră, de la o sursă de 230 volţi, respectiv în 20 de minute de la o sursă de curent tri-fazic, de 400 volţi. În plus, inginerii Audi oferă şi posibilitatea încărcării wireless printr-un sistem AWC (Audi Wireless Charging).
Alături de Audi A2 Concept, noile Urban Sportback şi Spyder sunt declaraţii clare ale Audi pentru mobilitatea ecologică în traficul urban în viitor, putând fi considerate chiar viziuni ale unui nou stil de transport în oraş: nu doar pragmatic, ci şi fun.