Prototipul D33 este un concept care a luat naştere cu doar doi ani înainte ca Dacia să fie preluată de către francezii de la Renault. Pe vremea aceea Dacia avea nevoie de o schimbare, avea nevoie de o maşină cu un aer mai modern, mai sofisticat, iar pentru asta, în 1997, uzinele de la Mioveni au apelat la serviciile design-erilor de la Idea Torino. Aşa s-a născut Dacia d33. Aceasta era o berlină compactă, cu patru uşi şi cinci locuri.
Mai multe imagini cu prototipul D33 găseşti în GALERIA FOTO
În poza alăturată aveţi un colaj între o poză cu Dacia D33 şi una cu o Dacie de raliu dezvoltată de uzina argeşeană la sfârşitul anilor 90, ce era capabilă de aproape 300 CP. Aşa cum se poate observa, în hala în care a fost depozitat modelul Dacia D33, în spatele lui în fundal se poate observa un far, ce aparţine modelului de raliu amintit mai devreme. Cum acest a fost dezvoltat pentru competiţiile interne, se poate uşor deduce că Dacia D33 a fost la un moment dat depozitat în România. Şi dacă nu ne înşelăm, încă mai este.
Potrivit unei declaraţii date de purtătorul de cuvânt Dacia din acea vreme, Nicolae Badiu, guvernul român tocmai aprobase un credit de 3,6 milioane de dolari destinat producătorului autohton cu scopul principal de a crea o maşină capabilă să concureze cu automobilele constructorilor consacraţi. O mare parte din aceşti bani se duceau la cei de la Idea, ce au realizat designul noului model.
În ceea ce priveşte partea tehnică, cei de la Dacia aveau de gând să acomodeze motoare moderne cumpărate de la un producător de renume internaţional. Însă în condiţiile în care astăzi se cheltuiesc până la sute de milioane de euro pentru dezvoltarea unui nou model, cele 3,6 milioane de dolari cerute de Dacia reprezintă o sumă extrem de mică, prea mică pentru a crea un automobil cu adevărat competitiv.
Şi dacă la acesta mai adăugam şi lipsa imaginii dar şi a prezenţei pe cele mai importante pieţe de desfacere. întelegem de ce un design bun nu era suficient pentru o profitabilitate a proiectului. Mai ales că într-un final, s-a ajuns la concluzia ca preţul modelului ar fi ajuns peste 9000 de dolari.
Chiar dacă probabil Dacia D33 arată mai bine ca Logan, considerăm că locul ei este într-un muzeu, fiind o etapă importantă în istoria mărcii naţionale. De aceea sperăm în continuare că într-o zi oficialii Dacia vor lua modelul abandonat într-un depozit şi îl vor şterge de praf pentru a fi arătat publicului larg.
Pe forumul Daciaclub au fost prezentate primele şi singurele poze cu un prototip foarte interesant pregătit de cei de la Dacia. În 1997 oficialii români au comandat la designerii italieni de la Idea Torino o maşină de dimensiuni compacte, cu 4 uşi, capabilă să acomodeze 5 oameni. Aceasta avea să fie vândută la un preţ de 5000 de dolari şi urma să înlocuiască modelul Nova.
Precum se poate vedea din poze, designul era unul foarte modern pentru acele vremuri, dar peste care a ajuns să se pună praful chiar şi la propriu. Asta pentru că prototipul a fost uitat într-un depozit după ce Renault a achiziţionat Dacia. Ce s-a întâmplat după aceea ştim cu toţii.