Renault
avea nevoie de idei în contextul unei scăderi a cotei de la 15% la
11% pe piaţa europeană la începutul anilor ’80. Astfel francezii au decis să dea curs propunerilor celor de la
Matra pentru un automobil mai ieşit din tipare, astfel a luat
naştere Renault Espace, primul MPV şi modelul care a generat un
întreg curent.
Designul acestui
model a fost inspirat de trenurile TGV, principalul atribut fiind
spaţiul cât mai mult şi cât mai modulabil. Interiorul putea acomoda
până la 7 pasageri, dar putea fi configurat după nevoile clienţilor
foarte uşor, oferind spaţiu şi pentru obiecte mai mari.
Iniţial acest
proiect a fost propus de cei de la Matra, rivalilor de la Peugeot,
dar aceştia au refuzat proiectul, preşedintele Renault de la acea
vreme Bernard Hanon a fost foarte receptiv, punând ca singură
condiţie redesenarea interiorului şi îmbunătăţirea modularităţii.
Începutul a fost foarte anevoios pentru acest model, în prima lună
comercializându-se doar 9 unităţi, dar treptat cererea a crescut
semnificativ. Primele trei generaţii s-au vândut între 1984 şi 2002
în 866.405 unităţi.