Renault în motorsport înainte de 1950

Publicat: 31 01. 2010, 09:00

Competiţia a fost mereu un element
important în filozofia Renault, prin urmare la scurt timp de la
fabricarea primelor exemplare fraţii Renault au hotărât să le
probeze în curse. În vara lui 1899 Societe Renault Freres a
participat în premieră la cursa Paris-Trouville cu modelul Type a,
la volan cu chiar inventatorul ei Louis Renault. Renault a câştigat
la clasa vehiculelor uşoare, consemnându-se prima victorie Renault
în sportul cu motor.

Prima cursă
internaţională la care Renault a participat a fost Paris Viena.
Acel eveniment era unul foarte disputat, 118 modele participând,
dintre care mulţi britanici cu modele foarte performante. Marcel Renault a câştigat în cursa
Paris – Viena, la bordul unui model de curse Type K, care avea un
motor de 24 CP, dezvoltat integral de Renault. Avansul francezului
a fost de 12 minute în faţa lui Henri Farman pe un model Panhard.
Viteza medie înregistrată în cursă a fost de 60 km/h, fapt care
aduce notorietate fraţilor Renault în întreaga Europa.

Marcel Renault
moare în timpul cursei Paris – Madrid, o cursă la care au
participat 275 de concurenţi şi în care s-au consemnat foarte multe
accidente fatale . Din acel moment fraţii Renault renunţă la
raliuri, fiind aduşi doar piloţi din afara companiei. În acelaşi
an, un model Renault cu un motor cu 6 cilindri străbate 9.000
km.

În 1906 s-a mai consemnat un fapt istoric, Ferenc Szisz,
fostul copilot al lui Louis Renault a câştigat pe un model,
construit special de cel care i-a fost mentor, runda a inaugurală a
Grand
Prix de l’ACF. Acea
competiţie este considerată primul „Grand Prix” real. . În 1908
Renault câştigă cursa de 24 H din Florida, consemnându-se prima
victorie în America a constructorului francez. Pentru următorii ani Renault a devenit un participant
obişnuit al evenimentelor Grand Prix, dar constructorii francezi au
hotărât la unison să boicoteze aceste evenimente automobilistice.

În 1926 Francois
Repusseau câştigă raliul Monte Carlo la bordul unui model Type NM.
Iar anul următor Ellery Garfield şi Robert Plessier înregistrează
un record mondial, parcurgând în 24 de ore 4.167 km cu o viteză de
173,6 km/h la Montlhéry. În 1930 Renault participă cu modelul
Vivasix la primul raliu Transsaharan, un fel de strămoş al Raliului
Paris Dakar, participare încununată de succes. Înainte de cel de-al
doilea Război Mondial, Renault se mai impune o dată în Raliul Monte
Carlo în 1935, prin modelul Nervasport, condus de Lahaye şi
Quatresous, devansând 170 de competitori. Războiul a curmat însă
continuitatea Renault în sporturile cu motor.