Trecînd la motorizări, toată lumea a plecat de pe poziţii egale. Să luăm la puricat produsul autohton. Logan 1.4 MPI vine cu un propulsor de 1.390 cmc cu 8 supape, un agregat de concepţie ceva mai veche. Acesta
furnizează o putere maximă de 75 CP la 5.500 rpm şi un cuplu motor de 112 Nm la 3.000 rpm. În principiu, performanţe corecte din partea propulsorului, dar acesta are de “cărat” cele 970 kg ale maşinii plus ce îi mai oferă bonus proprietarul. Iar aici lucrurile se complică, pentru că Logan beneficiază de o cutie manuală cu 5 trepte cu o etajare uşor cam lungă. Pe hîrtie, Logan ar fi undeva la mijlocul clasamentului, cu 13 secunde necesare atingerii vitezei de 100 km/h, şi ultimul loc în topul vitezei maxime, cu 162 km/h. În realitate, senzaţia de submotorizare a modelului este extrem de pregnantă.
În schimb, în dreptul Daciei Logan putem bifa o cutie de viteze plăcută şi precisă. O mare problemă a rămas în schimb direcţia inexactă şi frînele care îţi dau serioase emoţii în cazul unei frînări de urgenţă, fie şi în dotarea cu ABS. La modelul avut la test, am mai descoperit o mică problemă: ambreiajul avea o dozare mai mult decît bizară, fiind foarte greu identificabil punctul în care acesta prinde. Tinuta de drum nu este un reper în cazul Daciei Logan, caroseria are tendinţa de a se înclina destul de mult pe virajele rapide. În plus, forma caroseriei o face una dintre cele mai expuse maşini la vîntul lateral – nu pot uita un test mai vechi cu Loganul, în care o rafală de vînt m-a mutat o bandă pe autostradă.
Pe locul doi de la coada clasamentului înspre vîrful ierarhiei găsim Fiat Albea, asta dacă luăm în calcul datele furnizate de constructor: 0-100 km/h în 13.5 secunde şi o viteză maximă de 162 km/h. Un propulsor de 1.368 cmc care dezvoltă 77 CP la 6.000 rpm şi un cuplu motor de 115 Nm la 3.000 rpm. Dar în realitate lucrurile stau cu totul altfel, Albea dovedindu-se extrem de sprintenă. Motorul convinge prin plăcerea cu care urcă în ture, cutia de viteze este precisă, frînele impresionează prin dozajul bun şi prin fermitate. În schimb, există o problemă la direcţie, extrem de uşoară, chiar şi la viteze ridicate, şi imprecisă pe alocuri. De multe ori am avut impresia că există un buton “City” pentru servodirecţie, ascuns pe bord şi nu îl văd. În afară de asta, Albea are şi un ruliu accentuat al caroseriei pe virajele negociate mai în forţă. În contrapondere, suspensia oferă un confort plăcut la drum lung. Un detaliu amuzant: în test am descoperit că Fiat Albea are reale veleităţi de offroader, descurcîndu-se exemplar în situaţii critice în teren accidentat.
Peugeot 206 Sedan pare cea mai închegată din punct de vedere dinamic. Are cea mai bună direcţie din test, precisă chiar dacă nu aşa de comunicativă, ţinuta de drum îţi conferă încredere la volan iar frînele sunt corecte. Este echipat cu un propulsor de 1.360 cmc, care dezvoltă 75 CP la 5.500 rpm şi 120 Nm la 5.500 rpm. Turaţia mare la care se obţine momentul motor maxim influenţează reprizele, 206 Sedan fiind cea mai leneşă din test la accelerarea de la 0-100 km/h, adică în 14 secunde. Iar viteza de top este de 170 km/h. Va rămîne o enigmă pentru mine de ce pedala de ambreiaj de la 206 abia îşi susţinea greutate. Nu pot spune că era uşoară, practic inexistentă, ceea ce necesita o periodă de acomodare cu dozarea ambreiajului.
Hyundai Accent este echipat cu un propulsor de 1.399 cmc care dezvoltă 95 CP la 6.000 rpm şi 125 Nm la 4.500 rpm. Diferenţele se datorează propulsorului cu 16 supape, de generaţie mai nouă decît în cazul Logan, Albea sau 206 Sedan. Maşina este destul de sprintenă, are nevoie de 12.3 secunde pentru a ajunge la 100 km/h şi o viteză maximă de 177 km/h. Şi cam atît aş putea bifa la bune pentru Accent. Direcţia este uşoară şi imprecisă, cutia de viteze mai agaţă uneori, sînt cazuri în care mai refuză treapta întîi sau marşarierul. Frînele sînt în media clasei, iar ţinuta de drum nu este o referinţă.
Împreună cu Kia Rio reprezintă modelele cu tendinţa cea mai puternic subviratoare din test. Sedanul celor de la Kia este echipat cu acelaşi propulsor ca Hyundai Accent, numai că aici furnizează 97 CP la 6.000 şi 125 Nm la 4.700. În rest, valorile pentru reprize şi viteza maximă sunt identice. Probabil în cadrul concernului Hyundai, Kia se doreşte brandul sportive, motiv pentru care a primit 2 căluţi în plus şi 2,5 Nm. În schimb Rio s-a prezentat cu o direcţie uşor mai precisă decît a Accent-ului şi o cutie cu ceva mai puţine “fiţe”.
Din punct de vedere dinamic şi al ţinutei de drum, Peugeot 206 Sedan se detaşează în lider, dar urmat îndeaproape de Fiat Albea. Apoi, undeva în spate, la egalitate, Hyundai, Dacia şi Kia. Un alt punct sensibil în cazul deciziei achiziţionării unui astfel de automobil este consumul. Producătorii dau valori cuprinse între 6,2 şi 6,9 litri pentru 100 km. În realitate, luaţi în calcul un consum de minim 7,5 litri la 100 km pentru oricare dintre modele. Şi consumul unui automobile depinde de mulţi factori, dar în principal de cel de la volan.
În final, verdictul va fi dat de preţ. Fiat Albea are un preţ de pornire de 8.112 euro cu taxe şi TVA inclus. Dacia Logan poate fi achiziţionată în versiunea de bază de la 6.655 euro cu TVA inclus. Peugeot 206 Sedan costă în versiunea de bază 10.267 euro, TVA-ul fiind inclus. Hyundai Accent este evaluat în versiunea de bază la 9.508 euro cu TVA inclus. Kia Rio costă cu TVA inclus în versiunea de bază 10.714 euro. Acestea fiind spuse, Dacia Logan devine prima opţiune, cu o concurenţă serioasă din partea Fiat Albea. Diferenţa de 3.000 euro în cazul Logan sau 1.500 euro în cazul Albea nu se justifică în cazul achiziţionării unui Hyundai Accent, Kia Rio sau Peugeor 206 Sedan.Să fim sinceri, să ne privim “în buzunare” şi vom descoperi că, de cele mai multe ori, 10.000 euro reprezintă o sumă pe care nu o putem pronunţa cu lejeritate. Mai mult, ne gîndim de două ori înainte de a lua o astfel de sumă în calcul pentru achiziţionarea unui automobil nou. Cîţi dintre noi nu am fi tentaţi să cădem pradă unui chilipir numit second hand (care este o cutie cu surprize)? Am încercat să aflăm răspunsul la dilema: “Îmi cumpăr maşină nouă cu aproximativ 10.000 euro, sau recurg la un second hand?” Pentru asta am apelat la: Dacia Logan, Peugeot 207 Sedan, Fiat Albea, Hyundai Accent şi Kia Rio Sedan.
Toate modelele aveau sub capotă un propulsor de 1.4 litri pe benzină. S-a luptat prin urmare cu arme egale, diferenţa făcînd-o preţul, dar şi spaţiul interior şi agrementul în conducere. Din punct de vedere al designului, cele mai coerente au fost Dacia Logan, Fiat Albea şi, pe undeva Kia Rio. Logan şi Albea se disting clar ca automobile în trei volume, nu lasă impresia că ar fi rezultatul unui experiment genetic. Caroseriile sunt bine proporţionate şi nu deranjează simţul estetic. În mare, acelaşi afirmaţii sunt valabile şi pentru Kia Rio. Hyundai Accent, deşi este identică din punct de vedere tehnic cu Rio, nu se poate lăuda cu o linie matură a caroseriei, părînd a fi un pui care a ieşit din ou, dar nu şi-a dezmorţit încheieturile.
Cea mai controversată situaţie o găsim la 206 Sedan. Pînă în dreptul portierei spate putem vorbi de o linie identică cu cea a hatchback-ului, o linie frumoasă, care a contribuit la succesul imens pe care l-a avut modelul francez. Dar vine portbagajul, care pare o bucată de metal ataşată caroserie. S-a încercat pe undeva copierea liniei lui 607, dar nu cred că s-a reuşit. Prin urmare, din punct de vedere estetic, instinctul împinge spre Dacia Logan sau Fiat Albea. Iar o analiză a îmbinărilor părţilor de caroserie trimite Peugeot undeva pe ultimul loc. Se vede că nu vorbim despre un produs “Made in France”. Deşi încearcă să cucerească prin artificii de design, asamblarea unor elemente de plastic lasă de dorit. Restul modelelor din test situîndu-se la un nivel corect.
Am adus aminte de acest aspect, pentru că un asemenea detaliu a constituit o mare problemă a românului cînd a venit vorba de achiziţionarea unei maşini. Respectînd reţeta autohtonă de alegere a unei maşini, următorul ingredient luat în colimator a fost volumul portbagajului. La acest capitol, Fiat Albea este campion, oferă 515 litri, urmat îndeaproape de Logan, care dispune de un portbagaj de 510 litri. Între cele două modele şi restul există o diferenţă semnificativă de peste 100 litri. Hyundai Accent oferă 390 litri, 207 Sedan – 384 litri, codaş la acest capitol fiind Kia Rio cu 337 litri.
Păşind la interior, descoperim, indiferent de model, un aer ieftin, unul axat pe reducerea cît mai semnificativă a costurilor de producţie. Interesant este că senzaţia de ieftin diferă de la un model la altul, fiecare constructor reuşind în felul său să cosmetizeze acest aspect. Cea mai plăcută senzaţie, şi anume aceea că te afli într-un automobil, o regăseşti în 206. Întreg designul interiorului, aici incluzînd şi planşa de bord, provine de la 206 hatchback, numai că necesită o periodă de acomodare, francezii preferînd să facă lucrurile puţin altfel decît restul lumii. De exemplu comutatoarele pentru geamurile electrice faţă sunt amplasate undeva între scaunele faţă. Nu am înţeles rostul ceasurilor de bord pe fond alb, o fi ceva sportiv în propulsorul de 1.4, dar nu am descoperit eu.
În apropiere se situează Fiat Albea, cu un interior drăguţ, dar parcă ceva mai înghesuit. Însă cu un bord destul de bine echipat şi cu un computer de bord care oferă surprinzător de multe informaţii. Vine armada de koreene unde nu trebuie să fii doctor în design pentru a remarca asemănările între cele două automobile. Bordul dezamăgeşte puţin prin aerul rarefiat, sărăcăcios. Nu prea are pe ce să îţi pice privirea. Şi undeva la urmă regăsim Loganul, cu o planşă de bord elegantă dar simplistă, şi parcă prea desenată cu rigla. Aş putea să-I reproşez şi o monotonie a habitaclului, prea adduce cu cel al unui transportor de persoane.
În schimb, dacă analizăm spaţiul destinat habitabilităţii, Logan este un cîştigător clar. Nimeni nu a inventat atîta spaţiu interior din toate punctele de vedere. Fie că ne raportăm la locurile din faţă, sau la cele din spate, spaţiul la nivelul capului, umerilor şi picioarelor pentru locurile din spate, Logan nu are concurent. Apoi, undeva în planul second, cele patru contracandidate care în linii mari oferă spaţiu comparabil. Pînă în acest moment, înainte de a trece la analiza performanţelor dinamice, regăsim într-un uşor avans Dacia Logan şi Fiat Albea, urmate de 206 Sedan, care este însă penalizat serios de volumul mic al portbagajului.
Undeva mai în spate regăsim familia din Koreea, care doreşte să cucerească Europa. Am încercat să luăm în calcul cîteva criterii relative simple, cele la care un cumpărător obişnuit se raportează. Care dintre maşini arată cel mai mult a maşină, capabilă fiind să îl satisfacă pe client cînd vine vorba să-şi compare automobilul cu restul din parcare. Volumul portbagajului, un detaliu care încă asigură succesul unui model pe piaţa românească şi gradul de confort al interiorului din punct de vedere al spaţiului oferit şi al efectului vizual. Calitatea materialelor nu am luat-o în calcul, pentru că este mai mult decît perfectibilă în toate cazurile.