În Vest, majoritatea familiilor deţin cel puţin două automobile, dintre care unul e monovolum. Acest lucru poate fi uşor observat atît pe străzile din Franţa sau Spania, cît şi pe cele din Germania. Vestea bună este că lucrurile sînt în schimbare şi la noi, în special datorită noii generaţii de MPV-uri precum Galaxy.
Dacă prima generaţie a monovolumului a fost realizată pe o platformă dezvoltată în colaborare cu grupul VW, acum Ford a optat pentru realizarea unui model “in-house”.
La exterior, asemănarea cu fratele mai sportiv S-Max este evidentă, în special în partea frontală, unde doar amplasarea proiectoarelor poate fi notată ca diferenţă majoră. Designul cinetic îi oferă lui Galaxy o imagine elegantă, de business, care îl face perfect atît pentru o plecare în weekend la munte sau la mare, cît şi pentru un eveniment de seară ceva mai “classy”. În comparaţie cu S-Max, este sensibil mai mare, în special în partea din spate.
Interiorul impresionează prin spaţiu şi prin suprafaţa vitrată, care conferă luminozitate habitaclului. Poziţia de condus înaltă conferă o vizibilitate bună, graţie şi montantului A împărţit în două secţiuni.
Totul pare că a fost gîndit pentru a oferi cît mai mult confort la călătoriile pe distanţe lungi. Volanul, ajustabil atît pe verticală, cît şi pe adîncime, împreună cu multiplele reglaje ale scaunlui şi cotiera, poate oferi un confort deplin, care să nu cauzeze dureri de spate. Comenzile tempomatului, ale computerului de bord şi ale sistemului audio sînt amplasate pe volan, pentru mai mult confort.
Modelul testat era echipat cu display color cu touch-screen. Comenzile sistemului audio, ale climatizării bi-zonă şi ale sistemului de navigaţie se fac prin simpla atingere a display-ului. Desigur, ele se pot controla şi cu ajutorul banalelor butoane amplasate în jurul sistemului, însă nu este nici pe departe la fel de distractiv. Finisarea este una foarte bună, calitatea materialelor fiind ridicată.
Ceea ce contează cu adevărat la un monovolum, în special cînd se pleacă în vacanţă, este numărul spaţiilor de depozitare. Iar la acest capitol Galaxy stă mai mult decît bine. Începînd cu cel de pe partea superioară a planşei de bord şi cu spaţiile din portiere şi continuînd cu cele cinci de pe plafon, plus unul special pentru ochelarii de soare – doar e soare vara, cînd se pleacă în vacanţă. Plafonul este împărţit în trei secţiuni longitudinale: una în mijloc, pe care sînt amplasate spaţiile de depozitare, şi două pe laterale, transparente – care pot fi acoperite cu ajutorul jaluzelei.
Spre deosebire de multe alte automobile care se consideră monovolume, Galaxy oferă şapte locuri independente şi reale, care pot transporta în bune condiţii şapte adulţi, toate cele trei rînduri de scaune avînd la dispoziţie guri de ventilaţie – foarte utile atunci cînd temperatura de afară depăşeşte 30 de grade.
Portbagajul rămîne spaţios chiar şi cu toate scaunele ocupate: 308 litri – valoare suficientă pentru scurte călătorii, însă nu şi pentru concedii prelungite. Cu cel de-al treilea rînd pliat (prin sistemul Fold Flat System scaunele “dispar” sub podea), portbagajul ajunge la 830 de litri, iar dacă se renunţă şi la rîndul doi, se pot obţine 2.325 de litri – adică suficient pentru a transporta pînă şi frigiderul familiei.
Sub capota modelului testat s-a aflat dieselul de 2,0 litri TDCi şi 140 CP, disponibili la 4.000 rpm.
În comparaţie cu S-Max echipat cu acelaşi motor, diferenţa dintre timpii de acceleraţie de la 0 la 100 km/h este de 0,3 secunde: 10,5 s pentru Galaxy şi 10,2 s pentru S-Max. Diferenţa se simte însă, Galaxy fiind mai lung, mai înalt şi mai greu (lăţimea este aceeaşi) decît S-Max. De precizat că Galaxy se simte confortabil chiar şi la viteze de croazieră de peste 140 km/h, mulţumită cutiei de viteze cu şase trepte bine etajată. Cuplul de 320 Nm, disponibil încă de la 1.750 rpm, se face bine simţit în special în depăşiri, nefiind necesară întotdeauna retrogradarea.
Datorită dimensiunilor sale (4,82 m lungime şi 1,88 m lăţime), Galaxy nu este partenerul ideal pentru un drum în oraş. Chiar dacă pe parcursul testului s-a dovedit foarte manevrabil, în oraş lungimea sa necesită un spaţiu de manevră semnificativ mai mare decît în cazul unui break de clasă medie.
Consumul face parte dintre multele puncte-forte ale automobilului, în timpul testului parcurgîndu-se un traseu de aproape 950 km cu un singur plin, cu un consum mediu înregistrat de 7,3 litri/100 km.
Chiar şi pe drumuri virajate Galaxy s-a menţinut neutru, fiind deosebit de stabil pentru un monovolum, chiar şi la un stil de condus mai sportiv. Sistemul de stabilitate ESP (care poate fi deconectat de la un buton de pe consola centrală) şi cel de control al tracţiunii TCS fac parte din echiparea-standard a versiunii Ghia.