În toată Europa, creşterea vehiculelor de teren tip pick-up s-a cifrat la 7,2% comparativ cu 2006 – în cazul statelor membre UE, această creştere a fost chiar şi mai importantă, de 24,7%. Unde se află România în domeniul vânzărilor de pick-up-uri?
Paradoxal sau nu, anul 2007 a fost unul fastuos pentru domeniul pick-up-urilor în România, faţă de 2006 înregistrându-se o creştere de 58% – în condiţiile în care creşterea vânzărilor de maşini noi s-a cifrat la 23,1% în 2007 faţă de 2006. Este adevărat, statisticile APIA tratează pick-up-urile separat de autoturisme, fiind integrate în zona vehiculelor utilitare su masa mai mică de 3,5 tone. Însă, practic, majoritatea acestor maşini sunt cumpărate şi pentru satisfacerea nevoilor familiale, de către aceia care, din diverse motive, nu apreciază SUV-urile.
În topul vânzărilor de pick-up-uri se poziţionează lejer, la mare distanţă de restul modelelor, trei japonezi: Nissan, Mitsubishi şi Toyota – de altfel, unele dintre cele mai grele nume din lume în domeniul off-road. Nissan Navara este la aproape 100 de unităţi distanţă faţă de Mitsubishi L200, care, la rândul său, devansează cu puţin Toyota Hilux. Toate cele trei modele cumulează, practic, 87% din vânzările totale de pick-up-uri pe piaţa românească, dominând clar acest domeniu.
Vânzări | |||
Model | 2007 | 2006 | ian. 2008 |
Ford Ranger | 151 | 56 | 0 |
Mazda B2500 | 4 | 111 | 0 |
Mazda BT50 | 181 | 0 | 13 |
Mitsubishi L200 | 775 | 335 | 47 |
Nissan Pick Up | 0 | 136 | 0 |
Nissan Navara | 863 | 635 | 26 |
SsangYong Actyon pick up | 14 | 0 | 2 |
Toyota Hilux | 728 | 438 | 59 |
TOTAL | 2.716 | 1.711 | 147 |
Faţă de 2006, se remarcă o rocadă între Mitsubishi L200 şi Toyota Hilux, în 2007 L200 devansând, cu puţin, Hiluxul. În cazul acestor trei modele, la succesul vânzărilor au contribuit şi comenzile de flote, pentru mari companii din România, astfel încât diferenţa foarte mare faţă de restul modelelor din top are o explicaţie plauzibilă. Oricum, începutul de an 2008 răstoarnă întrucâtva poziţiile, Toyota Hilux devenind liderul lui ianuarie, urmată de Mitsubishi L200 şi de Nissan Navara, la o distanţă destul de mare.
De remarcat "insinuarea" în acest top a modelului coreean SsangYong Actyon pick up, derivat din SUV-ul Actyon, fără prea multe complicaţii. Totuşi, prezenţa acestuia este chiar palidă comparativ cu fraţii Ford Ranger – Mazda BT50, care au împreună 12% din piaţă, comparativ cu doar 9,7% anul trecut. Totuşi, la început de an, Mazda BT50 are un avans considerabil faţă de Ford Ranger, la fel ca în 2007.
Deşi nu putem vorbi de cifre de vânzări extraordinare în ce priveşte pick-up-urile, aceste modele contează destul de mult în ceea ce priveşte evoluţia vânzărilor maşinilor de teren per ansamblu. În 2007, maşinile de teren, SUV-urile şi crossoverele au atins cifre de vânzpri de circa 19.000 de unităţi, ceea ce ne conduce la concluzia că vânzările vehiculelor 4×4 tip pick-up au fost anul trecut în proporţie de aproape 15% din totalul automobilelor de teren. Deloc neglijabil, mai ales pentru planurile de marketing pe 2008.