S-a impamantenit ideea ca masinile sunt jucariile copiilor mai mari. Iar afirmatia nu este nepotrivita, caci in buna masura prezinta o realitate. Ideea de detailing auto, insa, nu are legatura cu taramul copilariei si a jucariilor ci mai degraba cu cea a adultului responsabil, canalizat cu precadere catre sine. Iar din acest motiv, tot mai multi clienti au inceput sa realizeze importanta pachetelor de detailing auto si au inceput sa asocieze aceste pachete cu niste accesorii de lux.
Sa plecam de la ideea ca masina este parte integranta a brandului nostru personal! Si atunci, este lesne de inteles cum un autoturism ingrijit pana in cel mai mic detaliu, dezveleste imaginea unui lider al comunitatii din care individul face parte. Si ca sa exemplificam cele scrise mai sus, va provocam sa va amititi ce ati simtit cand ati vazut o piesa (masina) rara, mai veche poate, dar intretinuta corespunzator? Si tot in sustinerea celor de mai sus va spunem ca, atat cat am putut sa observam, impactul a fost unul remarcabil atunci cand unui colectiv i s-a prezentat o masina care avea un aspect ingrijit, fata de situatia in care aceeasi masina s-a prezentat privitorilor sub un aspect neingrijit.
„Dar eu nu urmaresc sa imi cresc un brand personal”, ar spune unii. Si suntem de acord cu ei pana aici. Caci nu toata lumea are asta ca scop! Insa cand accesoriul tau (indiferent ca este un ceas bun, un costum frumos sau o masina stralucitoare) atrage toate privirile din jur, nu ne poti spune ca nu te incearca un sentiment de mandrie. Si iata cum, un detailing auto poate contribui substantial la cresterea stimei de sine.
Si crezi ca asta este tot? Nicidecum! Imagineaza-ti cum este sa te trezesti intr-o dimineata (si aici ai libertatea sa iti alegi orice fel de dimineata – ploioasa, friguroasa, insorita, de week-end sau de Luni). Vom continua cu cea insorita, caci acele dimineti sunt cele care ne excita noua simturile! 🙂 Asadar, te trezesti intr-o dimineata insorita de Luni si incepi sa te pregatesti pentru activitatea de birou. Ti-ai pregatit ceasca de cafea perfecta, te-ai imbracat frumos si cu voie buna te indrepti catre masina. Masina noua, de altfel, daca ne raportam la anul de fabricatie, insa destul de incarcata de praf, cu geamurile imbacsite cumva peste medie, cu luxoasele ornamente de crom/inox incarcate de depunerile de calcar si imbatranite peste masura iar jantele cele mari si frumoase, in loc sa isi arate perla din ele in lumina soarelui, se odihnesc sub griul-negru anonim al reziduurilor de discuri si placute de frana! Si brusc, toata euforia dispare! 🙁 Sa iti mai povestim si despre praful instalat in toata masina, la interior, despre micile urme de noroi ramase pe presuri de la ultima ploaie, despre finele pete aparente de pe tapiterie si despre cate bacterii genereaza aceste situatii? Nu mai are rost caci nu vrem sa iti stricam ziua definitiv! Dar daca altfel ar fi fost povestea? 🙂
Pentru noi este clar ca un detailing auto facut la timp, daca nu iti creste brandul personal, daca nu iti sporeste stima de sine, cu siguranta iti ofera un ambient placut, un mediu sanatos si o stare generala mai buna.
Haideti, insa, sa intram mai in profunzimea subiectului si sa vedem daca putem elabora o definitie a detailing-ului. Practic, detailing-ul auto este un proces de analiza si executie, care are in vedere tratarea in detaliu a fiecarei suprafete componente a unui autoturism.
Odata cu trecerea timpului, fiecare element al autoturismului este supus unor factori de degradare iar rolul atelierelor profesioniste de detailing auto este acela de a preveni degradarea si de a repara problemele (atat cat se mai poate), acolo unde ele totusi au aparut. Din aceste nevoi au fost construite pachete complete care inglobeaza o serie de proceduri, gandite sa vina in folosul masinii si in interesul clientilor.
Asa fiind, putem imparti activitatea unui centru de detailing auto in 4 sectiuni:
Detailing interior, detailing exterior, detailing motor si protectie.
Detailingul interior se ocupa, asa cum ne spune si numele, de zona de interior a autoturismului. Odata achizitionat un pachet complet de detailing interior, toate suprafetele dinauntrul masinii vor fi inspectate si prelucrate centimetru cu centimetru! Cu ce se diferentiaza detailing-ul interior de o curatare obisnuita a unui interior? Cu multe! In primul rand, procesul include si curatarea plafonului, lucru care, pe cat este de necesar, pe atat este de pretentios. O informatie pe care trebuie sa o cunoasca toata lumea este aceea ca plafonul din interiorul masinii este un element delicat, sensibil, care cere foarte multa atentie si pricepere pentru procesul de curatare. Materialul este fixat de stratul suport (care este fie burete, fie carton presat) cu ajutorul unei fine pelicule de adeziv. Am vazut de-a lungul timpului diferite materiale video sau texte scrise, „elaborate de profesionisti” care prezentau ca si corecta curatarea plafonului cu ajutorul „Tornador-ului” sau a aparatelor cu injectie-extractie. In fapt, aceste doua proceduri sunt fundamental gresite si o sa va explicam de ce: aceste doua aparate injecteaza lichid in tesatura plafonului, lichid care ajunge sa inunde zonele pe care executantul le lucreaza. Asa cum va relatam ceva mai sus, textilul este fixat de stratul suport cu concursul unei fine pelicule de adeziv care, odata inundata, incepe sa se inmoaie. Iar cum fortei de gravitatie nu ii putem pune pauza, ghiciti care sunt riscurile unei curatari executate in acest fel?! Acum ganditi-va ca, dupa ce ati inundat plafonul, actionati pe acesta si cu aparatul de extractie care exercita o forta de absorbtie uriasa asupra zonelor de actiune! Ce credeti? Este periculos? Sigur! Intrucat riscul de dezlipire creste exponential!
Trecem mai departe si coboram pe stalpii masinii si pe zona plansei de bord. Aici, de la un brand la altul, si de la un model la altul, gasim diferite materiale si diferite texturi ale acestora (plastic, piele, cauciuc, elemente lacuite) care, de la caz la caz trebuie abordate si tratate diferit! Sa nu uitam ca pe stalpii laterali, intalnim un element ce reprezinta o provocare pentru multi detaileri acreditati si astazi. Curatarea centurilor de siguranta a pus in trecut si inca mai pune reale probleme, mai ales daca acestea sunt de culoare deschisa.
Tapiteria este urmatorul element care solicita atentie sporita pentru ca si aici, materialele sunt de diferite structuri iar curatarea tapiteriei se realizeaza diferit de la un material la altul. Tapiteria textila se curata folosind detergent dedicat intr-o concentratie potrivita gradului de murdarie si aparatul cu injectie-extractie. Tapiteria din alcantara se curata folosind spuma activa si perii dedicate acestor suprafete. Dintre toate, tapiteria din piele se curata cel mai usor insa, riscurile in caz de nestiinta sunt destul de crescute. Foarte multi detaileri folosesc la intamplare detergentul de curatare a tapiteriei de piele insa lucrurile aici stau putin altfel. Pielea este un element foarte sensibil. De fapt, nu pielea este sensibila, ci vopseaua si lacul protector cu care este invelita aceasta. Din acest motiv, detergentii de curatare a tapiteriei de piele sunt anume conceputi pentru aceste suprafete si trebuie sa fie imbogatiti cu glicerina. De ce? Glicerina actioneaza precum acidul hialuronic, atragand de jur imprejurul ei molecule de apa care in timpul procesului de curatare, hidrateaza. Sigur ca hidratarea suprafetelor de piele nu se rezuma la acesti detergenti dedicati. Ci la finalul operatiunii de curatare a tapiteriei de piele, se aplica si un balsam de hidratare. Curatarea mochetelor si a covoraselor se realizeaza folosind tot metoda injectie-extractie, iar curatarea sinelor de culisare a scaunelor se curata cu ajutorul degresantului si a aerului comprimat. Cu ajutorul pensulelor si periilor de diferite forme si dimensiuni, vom curata si suprafetele de plastic si cauciuc de la interior iar la final, toate acestea le vom trata cu solutii de protectie cu proprietati anti-statice si de hidratare. Procesul de uscare a interiorului masinii joaca un rol foarte important in cadrul pachetului de detailing interior complet, intrucat acesta face ca autoturismul sa fie gata de exploatare imediat dupa executie. Uscarea interiorului impiedica, de asemenea, aparitia multor situatii neplacute precum putrezirea tesaturii, aparitia mucegaiului in caz de slaba ventilare a interiorului autoturismului, etc.
Detailingul exterior (sau pofta inimii, asa cum o mai numesc unii :)) ) reprezinta suma operatiunilor executate pe exteriorul caroseriei. Operatiunile de detailing exterior trebuie desfasurate respectand cu strictete o anumita ordine a procedurilor. In caz contrar, riscam fie sa nu obtinem un rezultat final de exceptie, fie sa deterioram suprafetele irecuperabil.
Asadar, procesul de detailing exterior va incepe intotdeauna cu o spalare minutioasa, spalare care se va realiza obligatoriu in interiorul atelierului de detailing auto. Si asta indiferent daca masina a fost spalata de client cu 10 minute inainte, la spalatoria din coltul strazii. Rolul procesului de spalare este acela de a desprinde contaminantii de mari dimensiuni de pe intreaga caroserie. In acest sens, cu ajutorul detergentului cu pH neutru, cu pistolul de aer sub presiune, cu ajutorul aparatului de apa sub presiune si al diferitelor pensule si manusi, vom accesa intreaga suprafata, pana in cele mai ascunse locuri, in incercarea de a indeparta aceste reziduuri grosiere. Dupa spalare, masina va trece prin alte doua procese de decontaminare. Decontaminare chimica si decontaminare mecanica.
Decontaminarea chimica se realizeaza cu ajutorul unor solutii, menite sa dizolve depunerile de bitum cat si cele de reziduuri de discuri si placute de frana.
Decontaminarea mecanica se realizeaza cu argile auto (clay bar) potrivite starii caroseriei si lubrifiant, iar rolul acestora este, de asemenea, de a descarca caroseria de alti contaminanti fixati pe aceasta (particule de vopsea, insecte, clei de copac).
O sa incercam totusi sa va si exemplificam cumva importanta proceselor de pregatire. Sa presupunem ca masina a fost spalata in urma cu 10 minute, la spalatoria din coltul strazii. In drumul spre centrul de cosmetica auto, rotile au antrenat pe caroserie intr-o zona inaccesibila cateva fire de nisip. In timpul procesului de polishare a caroseriei, din cauza vibratiilor puternice, acestea se desprind si ajung intre buretele (padul) de polish cu care se lucreaza si element. Ce credeti ca se intampla mai departe? Aceeasi situatie se poate repeta si atunci cand, sarind peste procesul de decontaminare chimica sau mecanica, o aschie metalica fixata in lac cu ocazia trecerii pe langa un santier neasigurat se desprinde ca urmare a actiunii aparatului de polish.
Acum, odata pregatita masina, putem trece linistiti si in conditii de siguranta la polisharea masinii. Dar polishul auto este ceva mai mult decat isi imagineaza multi dintre dumneavoastra. Polish geamuri, polish elemente piano black, polish elemente de crom / inox, polish jante si polish caroserie, toate sunt proceduri care pot fi facute si cate odata efectiv se impun. Geamurile se pot incarca de depuneri de calcar, elementele piano black sunt cunoscute pentru sensibilitatea lor la zgariere, pe elementele de crom / inox se pot depune tot felul de oxizi, pe jante la fel, iar lacul protector se incarca de la un an la altul cu zgarieturi al caror numar parca tinde spre infinit. Asadar, cu ajutorul masinilor de polish de ultima generatie, al padurilor de polish de diferite forme, dimensiuni si abrazivitati dar si cu ajutorul pastelor de polish, toate aceste operatiuni trebuie executate pentru a obtine un rezultat final extraordinar.
Elementele de plastic si cauciuc sunt cele care rezista cel mai putin in lupta cu razele ultraviolete. Astfel, in scurt timp de la achizitie, autoturismele sufera din acest punct de vedere. Elementele mai sus mentionate cedeaza si pe zonele expuse incepe sa se observe un praf aparent ca o fina pelicula de funingine. In cadrul pachetului de detailing exterior complet, ne vom ingriji si de aceste suprafete. Inainte le vom curata, iar la final le vom trata cu solutii cu proprietati de hidratare si care previn procesul de imbatranire prin lupta pe care o vor purta cu razele ultraviolete.
Caroseria si jantele le vom acoperi, de asemenea, cu o protectie in intentia de a conserva produsul final pentru o perioada cat mai mare, insa, atentie: jantele se vor proteja cu solutii dedicate (sealant jante / protectie ceramica jante), facute sa reziste la temperaturi crescute. Orice alta protectie aplicata pe jante este de prisos.
Si daca tot ati facut un detailing interior si un detailing exterior, de ce nu ati face si un detailing motor? Pentru ca motorul nu se vede? Detailingul motor este singurul care sporeste fiabilitatea masinii! Cum? O elice de ventilator spre exemplu, mai putin va trai daca palele ii sunt incarcate cu un mix de uleiuri amestecate cu praf. Tot la fel si sistemul de racire va suporta o presiune suplimentara in situatia in care fagurii radiatoarelor sunt incarcati cu insectele colectate cu ocazia ultimei drumetii.
Bun! Am facut detailing interior, detailing exterior, detailing motor, acum pot sa plec? Sigur ca da! Dar nu inainte sa te interesezi de ultimile inovatii din zona de protectie ceramica auto! De ce? Pentru ca intotdeauna preventia este mai putin costisitoare decat tratamentul! Si in plus, de ce sa nu te bucuri de rezultatul obtinut pentru un timp si mai lung? Iar daca ai o masina noua, uita toata polologhia de mai sus caci e degeaba. Citeste mai bine cu atentie acest ultim paragraf si actioneaza in consecinta! Pachetul de protectie masina noua se poate sa fie salvarea ta! 🙂
Pentru mai multe detalii / informatii, va recomandam sa accesati www.highclassdetailing.ro