Alarma auto este un dispozitiv electronic care are rolul de a proteja autovehiculul prin avertizarea optică sau acustică atunci când asupra acestuia se produce un eveniment nedorit precum: lovire, spargere, deschidere forţată a portierei sau a portbagajului.
Alarma auto are în componenţă următoarele elemente electronice: centrala auto, telecomenzile care armează sau dezarmează sistemul de alarmă, o sirenă şi contactele poziţionate în diferite părţi ale maşinii (la baza capotei, pe portieră, în portbagaj). Acestea din urmă au rolul de a detecta orice apropiere sau încercare forţată de deschidere a uşilor sau alte metode de intrare prin efracţie.
Alarmele auto mai pot fi dotate şi cu funcţii precum senzori de şoc, care sesizează loviturile în caroserie sau în cauciucuri şi senzori de perimetru care percep mişcarea unui corp aflat în raza de acţiune de până la 1,5 metri. De asemenea, mai există şi sisteme de alarmă cu diferite funcţii ca închiderea automată a geamurilor după încuierea maşinii, închiderea centralizată sau pornirea motorului din exterior.
Alarmele auto funcţionează prin emiterea unui sunet destul de puternic scos în general de o sirenă, claxon, o voce înregistrată sau chiar de o combinaţie a acestora în caz de lovituri sau atunci când se va încerca deschiderea uşilor, capotei, portbagajului sau chiar şi atunci când se va încerca pornirea motorului.
Mulţi dintre posesorii de maşini preferă alarmele auto cu pager si alarmele care pot porni motorul din afara autoturismului. Acestea fac parte din categoria alarmelor auto avansate care nu numai că protejează autovehiculul dar se ocupă şi cu monitorizarea acestuia prin afisarea pe ecranul pagerului a unor pictograme ce indică starea de funcţionare a maşinii.
La alarmele auto cu pager, telecomanda convențională este înlocuită cu un pager. Acesta poate fi cu afişaj LCD sau cu afişare cu LED-uri. Comunicarea între pager și unitatea centrala se face bidirecțional (prin intermediul pagerului se poate comanda unitatea centrala, iar aceasta la rândul ei trimite informații despre starea mașinii către pager). Aceste informații sunt concretizate prin intermediul pictogramelor dedicate ce apar pe afișaj în funcție de starea senzorilor aferenți.
Pe lângă pager, alarma mai poate fi dotată şi cu o telecomanda suplimentară care va permite doar transmiterea de comenzi către unitatea centrala. Alarmele auto cu pager au un sistem prin care va anunța, pe o raza de 500 – 1.500 m, ce se întâmplă cu maşina.
Alegerea unei alarme auto ţine în general de bugetul alocat dar si de preferintele fiecăruia legate de funcțiile pe care alarma ar trebui sa le aibă. Când alegeți un sistem de alarmă trebuie sa țineți cont de mașina pe care o deţineţi, de funcțiile care se pot aplica la autovehiculul dumneavoastră, de nivelul de protecție pe care îl doriți, de marca alarmei, de sensibilitatea senzorilor, de durabilitatea în timp a alarmei, de sistemul de alarmă falsă (unele alarme au senzori care, la o falsă activare a alarmei, pot izola zona pe care aceasta se declanşează) sau de persoana care o instalează, în cazul în care produsul nu a fost montat de către cineva specializat.
Alarma auto cu închidere centralizata este extrem de utila pentru protecţia maşinii. Orice alarma standard are aceleași funcții, însa exista și anumite diferențe: codul săritor al alarmei (de fiecare data când se va activa, alarma va primi un alt cod ca sa nu poată fi copiat), funcționarea fără alarme false pe vreme rea (ploaie, furtuna, ninsoare), funcționarea în locuri circulate (cu vibrații care afectează senzorul de soc), durabilitate în timp.
Alarmele auto pot fi responsabile și de confortul dumneavoastră. Iată câteva criterii care diferențiază funcționalitatea unor sisteme de alarma eficiente: modul de închidere și deschidere a portierelor, localizarea sau căutarea în parcare (la apăsarea butonului, alarma emite 2-3 semnale sonore și luminoase), armarea pasiva (la un anumit timp de la închiderea ușilor alarma se va arma automat), închiderea și deschiderea ușilor pentru a nu fi agresați la semafor, deschiderea portbagajului din telecomanda, emiterea de semnale luminoase sau acustice la mersul în marşarier.
În cazul alarmelor dotate cu funcţia de pornire a motorului trebuie avut în vedere că atunci când mașina are cutie de viteze manuala, alarma ar trebui sa aibă optiune pentru un asemenea tip de cutie. La fel, dacă maşina este dotată cu motor diesel sau daca motorul are turbosuflanta. Trebuie avute în vedere raza de acțiune a telecomenzii și promptitudinea cu care comunică cu unitatea centrala.
Pentru o siguranţă mai bună, atunci când achiziţionaţi o alarma auto, cel mai bine ar fi să o faceţi cumpărând de la firmele specializate şi nu de la orice magazin, astfel evitaţi cazurile neplăcute în care anumite componente lipsesc sau sunt defecte, sau ca produsul cumpărat să fi fost fals.
Montajul trebuie să se realizeze profesional pentru a nu afecta garanţia producătorului şi la o firmă autorizată RAR. Matisarea cablajului alarmei se face cu banda specială ignifugă și identică cu cea a instalaţiei maşinii.
Iată mai jos câteva indicaţii importante:
• Nu se intervine asupra instalaţiei maşinii.
• Alarma este un ansamblu independent care folosește de la mașină numai tensiunea de alimentare.
• Nu se taie nici un fir din instalaţia originala a maşinii.
• Se demontează ornamentele din zona instalaţiei electrice.
• Se identifică firele necesare funcţionării alarmei.
• Se matisează şi se cablează firele alarmei.
• Se conectează firele alarmei la instalaţia maşinii.
• Se poziţionează şi se fixează senzorul de şoc într-un loc cât mai accesibil pentru reglaj.
• Se montează indicatorul luminos de preferat fără a găuri maşina într-un loc cât mai vizibil din exteriorul maşinii.
• Se montează butonul de RESET într-un loc ascuns şi cât mai accesibil utilizatorului.
• Se prinde centrala cu coliere sub bord.
• Se reglează senzorii alarmei cum doreşte utilizatorul.
• Se montează la loc ornamentele care au fost demontate.
• Se testează fiecare funcţie a alarmei.
• Se verifică funcţionalitatea tuturor dispozitivelor şi martorilor din bord.
Demontarea componentelor maşinii se face cu scule speciale pentru a nu lăsa urme.