Plăcuțele de frână fac parte din categoria de consumabile ale unei mașini. Acestea trebuie înlocuite periodic pentru a putea circula în siguranță dar și pentru a trece de verificarea ITP. Iată după câți kilometri se schimbă plăcuțele și care sunt primele semne de uzură.
Plăcuțele de frână sunt deosebit de importante, fiind un element de siguranță vital al autovehiculelor. Acestea asigură încetinirea și oprirea în siguranță a mașinii.
Dar, cu cât sunt folosite mai mult, cu atât se tocesc mai repede și trebuie înlocuite. Altfel, pot apărea situații extrem de periculoase, inclusiv cedarea totală a sistemului de frânare.
Producătorii recomandă utilizarea plăcuțelor de frână un număr limitat de kilometri, în funcție de materialele din care sunt fabricate.
„În general, cam după 15.000-20.000 de kilometri, plăcuțele de frână ar trebui înlocuite. Dar, depinde de stilul fiecăruia de a conduce. Dacă ai un mod să zicem agresiv, deci pui frână puternic la viteză mare, s-ar putea să nu îți reziste nici măcar jumătate din perioada asta. Pentru cei care conduc normal, recomandarea este ca atunci când se face schimbul de ulei, să ceară și o verificare a plăcuțelor”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Pentru a asigura o frânare eficientă, „carnea” rămasă pe aceste plăcuțe de frână nu trebuie să scadă sub 3 milimetri.
Plăcuțele și discurile de frână sunt parte a sistemului de frânare montat pe majoritatea autovehiculelor comercializate în prezent.
În momentul în care este acționată pedala de frână, aceste plăcuțe sunt apăsate pe discul de frână, pentru a reduce viteza de rotație a roții mașinii.
Ca încetinirea să se facă treptat, plăcuțele sunt fabricate dintr-un material moale, care se încinge și se macină puțin câte puțin, la fiecare apăsare.
Plăcuțele de frână produse pentru mașinile sport, de exemplu, pot rezista la temperaturi de până la 800 de grade Celsius. Însă, cele comune pot rezista la temperaturi de până la 350 de grade Celsius.
Cu cât se încing mai tare, cu atât plăcuțele de frână își pierd din eficacitate.
La unele mașini, există senzori care te avertizează când plăcuțele de frână s-au uzat și trebuie înlocuite.
Dar, la majoritatea mașinilor, există două variante principale de a verifica frânele: fie vizual, fie testând eficiența lor.
„Mergi pe un drum mai liber, cu 40-50 km/h, și când nu ai alte mașini în jur, pune frână bruscă. Ar trebui să oprești în câțiva metri. Repetă manevra asta de 2-3 ori, fără să te oprești de tot. Dacă mașina oprește la fel de repede, volanul nu vibrează, direcția rămâne fixă și nu se aude nicio scârțâitură de la roți, atunci sunt ok plăcuțele”, a mai explicat mecanicul.
De asemenea, dacă apeși pedala de frână la maximum și observi că viteza se reduce destul de greu, înseamnă că plăcuțele s-au uzat.
„Nu trebuie să stai până în ultima clipă, să mergi până când plăcuțele se tocesc de tot și ajung la partea dură de fier. Pentru că scade foarte mult eficiența de frânare. Deci, în loc să oprești mașina în 10-15 metri, o să o oprești după 20-30 de metri, dacă o oprești. Plus că și discurile de frână vor fi uzate excesiv”, a mai explicat Robert Marin.
De exemplu, dacă în mod normal, de la 50 km/h poți opri mașina în aproximativ 20-30 de metri, cu cât frânele sunt mai uzate, cu atât distanța se mărește. Astfel că, în caz de urgență, este vital ca frânele să fie cât mai eficiente, pentru a opri mașina cât mai repede.