Multiplul campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Vali Porcișteanu, explică de ce niciodată nu ar trebui să se ajungă în situația ca un TIR să depășească mașini mici pe autostradă.
Autostrada este considerată una dintre cele mai sigure categorii de drumuri. Are cel puțin două benzi pe sens și o bandă dedicată situațiilor de urgență. Astfel, cel puțin teoretic, mașinile mai lente pot fi depășite fără probleme.
Dar, în realitate, autostrada este un drum foarte periculos în primul rând prin prisma vitezei de deplasare. Dar, un alt factor de risc e reprezentat de vehiculele de mare tonaj.
Lipsa de pregătire, inconștiența sau oboseala la volan sunt printre cele mai întâlnite cauze ale producerii de accidente rutiere. Iar viteza excesivă, nerespectarea regulilor de circulație și erorile de pilotaj sunt efecte ale acestor cauze.
Doi experți în conducere defensivă au explicat, pentru ProMotor, ce se întâmplă cu cei aflați în cabina unui camion.
„De foarte multe ori, șoferii de camion se plictisesc stând la volan sute de kilometri. Plus că, de la înălțimea cabinei unui camion viteza se percepe diferit. Deși ai 90 km/h, poate părea că mergi cu viteza melcului. Și pun TIR-ul pe „cruise control”, care menține viteza constantă, după care încep să se uite la filme sau să navigheze pe internet. Deci, nu mai sunt atenți aproape deloc la drum”, a explicat Vali Porcișteanu, multiplu campion de raliuri și expert în conducere defensivă.
Ceea ce e confirmat și de Titi Aur, de asemenea campion de raliuri și specialist în conducere defensivă.
„De cele mai multe ori, când trec pe lângă un TIR, văd că șoferul stă cu telefonul la ureche, sau se uită la telefon sau e cu ochii în altă parte. Cred că 9 din 10 șoferi de camion de mare tonaj, în loc să fie atenți la drum, au alte preocupări. Și nu doar pe autostradă, ci pe toate categoriile de drum. De asta, mai în glumă mai în serios, când trec pe lângă un TIR zic „bine că am scăpat și de data asta””, a spus Titi Aur.
De aceea, recomandarea celor doi specialiști pentru toți șoferii este să fie foarte atenți la drum. Și nu doar din perspectiva lor, ci să observe și pe cât posibil să anticipeze și manevrele făcute de ceilalți conducători auto. Mai ales de șoferii de TIR.
Iar pe autostradă e cu atât mai important acest lucru, având în vedere vitezele cu care se circulă.
De multe ori, pe autostradă sunt amplasate indicatoare prin care camioanelor le este interzis să depășească. Aceste restricții se pot aplica doar în anumite zone sau chiar pe toată lungimea drumului.
De asemenea, există restricții de viteză pentru vehiculele de mare tonaj.
„În mod normal, niciodată nu ar trebui să se ajungă în situația ca un TIR să depășească mașini mici pe autostradă. Viteza maximă pentru camioane pe autostradă e de 90 km/h, în timp ce pentru mașinile mici e de 130 km/h. Plus că de multe ori sunt indicatoare care interzis camioanelor să facă depășiri. Însă, foarte mulți șoferi de TIR ignoră cu desăvârșire aceste reguli. Și, din păcate, sunt și mulți șoferi de autovehicule mici care circulă 70-80 km/h pe autostradă, fără să conștientizeze pericolul la care se expun”, a explicat Vali Porcișteanu.
Conform legii, pe autostradă este interzis accesul mașinilor de școală de șoferi. Astfel, abia după obținerea permisului de conducere, șoferul poate circula pe autostradă.
„La școala de șoferi, legal, nu ai voie să depășești 30 km/h. Deci nu știi cum se comportă mașina la 100 km/h, nu știi cum influențează curenții de aer direcția mașinii. Mulți șoferi, de exemplu, habar nu au cum se folosește banda de accelerare. Merg cu 30-40 km/h pe ea, când ajung la linia punctată trec pe banda 1 și abia apoi accelerează. E, vă dați seama ce se întâmplă dacă fac asta în fața unui TIR”, a atras atenția Titi Aur.
Nu există o lege care să interzică vehiculelor de mare tonaj să depășească mașini mici. Însă, trebuie să țină cont de indicatoarele rutiere și de limita de viteză din zona respectivă.
Șoferii mașinilor mici care sunt depășiți de un TIR, trebuie să fie atenți și ei la câteva detalii.
„Dacă vezi că un TIR a intrat în depășirea ta, redu viteza. Lasă-l să te depășească. Încearcă să te dai cât mai în dreapta, să ai o distanță laterală cât mai mare față de camion. Fii pregătit să frânezi, în cazul în care observi că TIR-ul revine pe banda ta înainte de a te fi depășit total. Și mare atenție la curenții de aer, pentru că trebuie să fii pregătit să faci mici corecții de direcție și când depășești un TIR și când ești depășit de unul”, a mai explicat Vali Porcișteanu.
Vali Porcișteanu e de părere că legislația rutieră este, în prezent, suficient de cuprinzătoare. Însă, marea problemă e că nu sunt suficienți polițiști care să o aplice.
„Ar trebui să fie un control mai strict. Sunt convins că nu ar mai fi atât de mulți șoferi de TIR care să stea cu ochii în telefon sau tabletă, când sunt la volan, dacă ar fi mai multă poliție pe drum. Sau dacă ar exista mai multe camere de viteză și supraveghere a traficului. Și, foarte important, să existe mai multe centre de monitorizare a traficului care să sancționeze pe șoferii care încălcă legea. Pentru că degeaba filmezi tu un șofer că încalcă legea, dacă nu-l sancționezi”, e opinia expertului în conducere defensivă.
Reprezentanții Companiei Naționale de Drumuri (CNAIR) au confirmat, pentru ProMotor, că primele radare fixe vor fi date în folosință anul viitor.
Acestea sunt sisteme video moderne de monitorizare a traficului. Ele au în componență atât un sistem de detecție a vitezei cât și tehnologia necesară identificării altor abateri rutiere, precum depășirea neregulamentară.
Sistemele vor fi montante pe Drumul Național 1 și pe autostrăzile A1, A2 și A3.