Înainte de anii 2000, vehiculele cu conducere autonomă păreau desprinse din filme SF. În prezent, pe internet apar tot mai des videoclipuri cu mașini care merg singure din punctul A în punctul B, unde parchează ireproșabil.
Totul este ghidat de o aplicație. Tehnologia fără șofer are potențialul de a ne transforma radical viața și de a redefini relația cu mașinile. Este o piatră de temelie pentru orașele viitorului, în care accidentele rutiere vor fi o raritate.
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, peste 1,3 milioane de oameni mor în fiecare an în urma accidentelor rutiere. „Vrem drumuri mai sigure și mai puține decese. Automatizarea ar putea oferi asta, în cele din urmă”, a opinat Camilla Fowler, care conduce departamentul de Transport Automat din cadrul Laboratorului de Cercetare a Transporturilor (TRL) din Marea Britanie.
În prezent, mașinile autonome reprezintă o realitate, dar nu neapărat o normalitate. Pentru ca tehnologia fără șofer să pună stăpânire pe șosele, sunt necesare schimbări majore, atât în legislație, cât și în mentalitatea umană.
Omul de știință David Hynd, șeful departamentului de siguranță din cadrul TRL, consideră că un vehicul condus de Inteligența Artificială poate fi pus în pericol de șoferii care nu respectă regulile rutiere: „Vehiculele fără șofer ar trebui să fie o modalitate foarte calmă și senină de a ajunge de la A la B. Dar nu fiecare șofer uman din jurul lui se va comporta în acest fel”.
Cel mai mare obstacol pentru cei din industria tehnologiei fără șofer este modul de a face ca mașinile să funcționeze în siguranță și eficient în medii umane complexe și imprevizibile. În următorii ani, cercetătorii vor trebui să se concentreze pe rezolvarea acestei probleme. În paralel, companiile de asigurări vor fi nevoite să își regândească politicile, incluzând scenarii de accidente în care vor fi implicate vehicule autonome.
La centrul de testare Mcity de la Universitatea din Michigan a fost construit un oraș în miniatură de aproximativ 65.000 metri pătrați, cu infrastructură rutieră specială pentru vehiculele fără șofer. Acolo sunt semnale și semne de circulație, pasaje subterane, fațade ale clădirilor, copaci și garaje pentru testarea acestui tip de transport pe diferite terenuri. Experții își imaginează scenarii dificile chiar și pentru cei mai experimentați șoferi, de la copii care se joacă pe stradă până la două mașini care intră într-o intersecție în același timp.
Cu siguranță că industria mașinilor autonome va evolua în mod accelerat. A fost mult până a fost rotită cheia în contact. Odată cu această evoluție, lumea va vedea o schimbare drastică din mai multe perspective.
În medie, americanii petrec 17 ore pe an căutând un loc de parcare, această grijă reprezentând un stres major. În plus, îi costă mult să își lase mașinile pe un loc plătit (peste 20 de miliarde de dolari pe an). La această cheltuială se adaugă amenzile plătite pentru infracțiuni în trafic. Mașinile fără șofer găsesc singure unde să parcheze în timp ce pasagerii pot intra în meniul multimedia unde sunt toate cazinourile online. De asemenea, vehiculele autonome sunt concepute pentru a evita complet amenzile în trafic.
În fiecare zi, aproximativ 32 de persoane mor în Statele Unite din cauza accidentelor produse de șoferi în stare de ebrietate. Cu ajutorul mașinilor autonome, se va produce o reducere semnificativă a numărului de accidente, deoarece nu va fi implicată nicio acțiune umană. Vehiculele fără șofer sau autonome au senzori și camere atașate, care le ajută să „vadă” la 360 de grade ce urmează să se întâmple, chiar și în condiții meteorologice nefavorabile. Se estimează că astfel de caracteristici vor duce la o reducere cu 94% a deceselor rutiere dacă mașinile autonome vor deveni principalul mod de transport.
Întreținerea unei mașini „clasice” este costisitoare. Majoritatea mașinilor fără șofer vor rula probabil ca vehicule comune, închiriate strict pentru o cursă. Astfel, va avea loc o reducere a numărului de proprietari de mașini și o creștere a numărului locurilor de parcare libere. Familiile care dețin acum mai multe mașini se vor putea mulțumi cu una singură. Același vehicul fără șofer poate lăsa părinții la serviciu și apoi poate conduce înapoi acasă pentru a lua copiii de la școală.
Mașini fără șofer vor fi proiectate pentru a livra alimente și pachete în viitor. Mașinile și camionetele autonome pot fi echipate cu diverși senzori și camere speciale pentru a recunoaște obiecte și adrese. Pe lângă eficiența operațională, vehiculele autonome vor eficientiza consumul de combustibil și utilizarea flotei. Până în 2050 se preconizează o reducere cu 40% a costurilor cu vehiculele urbane.
În Statele Unite, vehiculele de pasageri generează aproximativ 16,4% din emisiile de dioxid de carbon. Odată cu introducerea mașinilor fără șofer, oamenii pot respira aer mai curat, pentru că va fi redusă amprenta de carbon. De asemenea, va fi redusă poluarea fonică, ceea ce va fi benefic atât pentru oameni, cât și pentru animale.