Parbrizul este considerat un element de siguranță foarte important al mașinii. De aceea, la Inspecția Tehnică Periodică, de exemplu, dacă există o problemă la acest geam frontal, mașina nu primește drept de circulație. Așadar, ai voie să circuli cu parbrizul crăpat?
Sunt multe motive care pot duce la fisurarea sau spargerea parbrizului. De exemplu, o pietricică proiectată de o altă mașină poate crăpa acest geam frontal.
Într-o astfel de situație, conform Codului Rutier actualizat în 2024, mai poți circula cu vehiculul?
Parbrizul este considerat o componentă de siguranță foarte importantă a mașinii. De aceea, atât la testele ITP, cât și pe șosea, autoritățile sunt atente la acest aspect.
Pe parbriz este interzis să lipești, de exemplu, obiecte, afișe sau folii care obturează vizibilitatea șoferului.
Aceeași situație este și dacă ai parbrizul spart. Pentru că, dacă prin acea zonă nu mai ai o vizibilitate optimă, nu vei trece de inspecția tehnică periodică.
Însă, dacă este doar o mică fisură sau un punct în care a sărit sticla, care nu obturează vizibilitatea și se află într-o zonă de margine a parbrizului, atunci nu constituie o problemă.
Așadar, ai voie să circuli cu parbrizul crăpat dacă această fisură să nu afecteze în niciun fel vizibilitatea șoferului.
Dar, în cazul în care avaria este una evidentă și ești oprit de un polițist pentru control, poți fi amendat.
Parbrizul crăpat poate fi rezultat al unui accident rutier sau a unui incident petrecut acasă, din neatenție. Cert este că, indiferent de situație, atunci când geamul frontal a suferit o avarie importantă, trebuie înlocuit.
În cazul în care, de exemplu, din neatenție ați scăpat un obiect pe parbriz, acest incident trebuie raportat la poliție. Sau, dacă mașina are CASCO, la firma de asigurări.
Conform legii, nu se poate înlocui parbrizul fără a avea dovada de reparație de la Poliție sau de la firma de asigurări.
„Constituie contravenții și se sancționează cu 2 sau 3 puncte amendă […] neîndeplinirea obligației proprietarului sau a utilizatorului de autovehicul de a solicita documentul de constatare a avariilor produse acestuia în alte împrejurări decât în urma unui accident de circulație”, se precizează în lege.
În cazul unui accident ușor, care a dus la fisurarea parbrizului, șoferii au la dispoziție 24 de ore să declare incidentul la Poliție sau la firma de asigurări. În caz contrar, vor fi amendați cu până la 825 de lei și permisul va fi suspendat pentru 30 de zile.
Dacă e vorba de un incident produs în alte împrejurări, nedeclararea acestuia se sancționează cu amendă între 330 și 495 lei.
După ce au obținut autorizația de reparație, șoferii au la dispoziție cel mult o lună să înlocuiască parbrizul spart.