Sistemul de pornire și menținere în funcțiune al mașinii este unul foarte complex și are nevoie de cel puțin o baterie. Aceasta asigură necesarul de electricitate pentru a roti motorul și a asigura energia pentru restul componentelor electrice. Însă, este important de știut cât rezistă o baterie de mașină și care sunt primele semne că acumulatorul auto trebuie schimbat.
Majoritatea autovehiculelor au un sistem similar de pornire a motorului. E suficient să rotești cheia sau să apeși un buton, iar propulsorul este gata de drum.
Însă, pe cât de simplu pare, pe atât este de complex. Și, cel mai important, contează foarte mult ca bateria auto să funcționeze în parametri optimi, altfel mașina cu totul nu va mai funcționa.
Toate mașinile, indiferent că au motoare termice pe benzină sau motorină, au nevoie de un acumulator pentru a porni.
Această baterie auto e necesară pentru a pune în mișcare întregul sistem de pornire al vehiculului.
Mai exact, rotirea cheii sau apăsarea butonului de Start declanșează o reacție în lanț. Electromotorul primește curent electric de la baterie. Demarorul se conectează automat la un angrenaj, care pune în mișcare arborele cotit. Acesta, la rândul său, prin intermediul curelei sau lanțului de distribuție, pune în mișcare arborele sau arborii cu came. Iar în final, se ajunge la procesul de combustie și de pornire a motorului.
În paralel, bateria pune în funcțiune sistemul de alimentare cu combustibil. Astfel încât, atunci când arborele cu came se rotește, deja în camera de ardere să fie pompat combustibil.
Desigur, în final nu mai e nevoie decât de o scânteie, generată de bujii, care să aprindă amestecul de carburant și oxigen. În cazul mașinilor diesel, bujiile nu generează scânteie, ci doar se încălzesc până la o anumită temperatură.
De aceea, pentru a asigura electricitatea necesară tuturor acestor operațiuni, trebuie ca acumulatorul mașinii să fie în stare bună de funcționare.
În general, o baterie de mașină poate funcționa în condiții optime chiar și 5 ani. Dar, depinde de mai mulți factori, fiindcă sunt cazuri în care s-ar putea să fie necesară înlocuirea acesteia chiar și după 2 ani.
Când acumulatorul este nou, vei observa că motorul pornește foarte repede, „la sfert de cheie”, cum se mai zice printre șoferi.
Dar, cu cât bateria trece prin mai multe cicluri de pornire, cu atât va porni mai greu motorul mașinii. De asemenea, temperaturile extreme scurtează durata de viață a bateriei.
Contează foarte mult și cine a produs acumulatorul și ce materiale a folosit. O baterie low-cost s-ar putea să aibă probleme chiar și după 2 ani de utilizare, adică exact cât este garanția minimă.
Primul semn că acumulatorul nu mai e bun este durata de pornire a motorului. Când propulsorul demarează cu dificultate, lipsa energiei din baterie ar putea fi cauza principală.
Apoi, dacă martorii de bord încep să pâlpâie în momentul pornirii sau după ce ai oprit motorul, e semn un alt semnal de alarmă. Dacă martorul de bord care simbolizează bateria rămâne aprins, înseamnă că acolo e o problemă și trebuie verificată imediat. În general, în astfel de cazuri e posibil să fie o problemă cu alternatorul, care nu încarcă bateria.
Când ștergătoarele sau geamurile electrice se vor pune în mișcare mult mai lent, chiar și cu motorul pornit, înseamnă că acumulatorul e aproape epuizat.
Nu în ultimul rând, dacă intensitatea farurilor crește când accelerezi și scade vizibil când stai pe loc, atunci s-ar putea să ai nevoie de o nouă baterie.
Majoritatea acumulatorilor auto au o garanție de funcționare de cel puțin 3 ani. Însă, în anumite condiții, bateria mașinii poate rezista chiar și 10 ani.
Așadar, ar trebui să iei în calcul schimbarea acumulatorului în momentul în care apar primele semne de epuizare.