Ce obligații ai când circuli pe autostradă pe banda de accelerare?

Autor: Radu Țuțulan 05 sept. 2024 Știri auto
Ce obligații ai când circuli pe autostradă pe banda de accelerare?

Pe autostradă se circulă, în general, cu o viteză destul de ridicată. De aceea, această categorie de drumuri este prevăzută cu o bandă suplimentară, folosită pentru accelerare sau decelerare. Iată ce obligații ai când circuli pe autostradă, pe banda de accelerare și cum trebuie utilizată aceasta.

Autostrăzile fac parte din categoria drumurile pe care se poate circula cu viteză foarte mare. În Germania, de exemplu, pe unele autostrăzi nu este impusă nicio limită superioară de viteză.

În România, însă, la fel ca în majoritatea țărilor europene, există totuși o astfel de limită.

Care e viteza maximă pe autostradă în România

Limitele de viteză admise în România, sunt:

  • 50 km/h în localitate;
  • 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri (naționale sau județene);
  • 100 km/h pe drumurile naționale europene;
  • 120 km/h pe drumurile expres;
  • 130 km/h pe autostradă.

Așadar, viteza maximă pe autostradă în România este de 130 km/h, la fel ca în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană.

Însă, în anumite zone, de exemplu pe poduri sau în viraje periculoase, viteza maximă poate fi mai mică.

Este legal să faci devansare pe autostradă?

În general, pentru a efectua o depășire trebuie să treci de pe banda pe care te afli pe una superioară. Conform legii, depășirea nu se face decât prin partea stângă a vehiculului mai lent. Deci, să ieși de pe banda 1 și să intri pe banda 2, iar după ce ai trecut de vehiculul lent, să revii pe prima bandă.

Dar, dacă vehiculul mai lent se află, de exemplu, pe banda 2, iar tu circuli pe banda 1, nu e nevoie să faci nicio manevră. Pur și simplu îți continui deplasarea.

Această manevră se numește devansare și, conform legii, este legal să fie efectuată, chiar dacă asta presupune depășirea prin partea stângă a vehiculului mai lent.

Ai voie să circuli pe banda 2 dacă nu depășești alt vehicul?

Conform legii, banda 2 trebuie folosită doar de vehiculele care se află în depășire.

Când circulația se desfășoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcție de intensitatea traficului și viteza de deplasare, având obligația să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, dacă aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane”, se stabilește prin Art. 42 din Codul Rutier.

Deci, dacă drumul e liber, șoferii nu au voie, teoretic, să circule decât pe banda 1.

Numai în situația în care administratorul drumului a stabilit viteze minime de deplasare pentru fiecare bandă, atunci șoferii pot să se încadreze pe altă bandă, corespunzătoare vitezei pe care o au.

Care este banda 1 pe autostradă?

Numerotarea benzilor de circulație se face de la dreapta la stânga. Astfel, banda 1 se aflată cel mai aproape de bordura din dreapta. Apoi continuă cu banda 2, 3 4, șamd., spre axul central al șoselei.

Dar, pe autostradă numerotarea se face diferit. Banda de urgență nu se ia în considerare când se numerotează benzile, pentru că aceasta nu e destinată circulației.

Astfel, cea mai apropiată bandă de marginea din dreapta a drumului este banda de urgență, urmată apoi de banda 1, banda 2, banda 3, șamd.

De exemplu, pe o autostradă cu două benzi de circulație, banda 2 este cea mai apropiată de centrul drumului.

Ce obligații ai când circuli pe autostradă pe banda de accelerare?

O caracteristică specifică tuturor autostrăzilor este existența unei benzi de urgență. Aceasta poate fi pe partea dreaptă sensului de mers, pe stânga sau chiar pe ambele părți.

Aceasta nu e destinată circulației, însă, așa cum îi spune și denumirea, poate fi folosită în caz de urgență. Fie șoferii care au o problemă tehnică pot opri temporar în această zonă, fie mașinile de intervenție pot circula pe ea.

De asemenea, în zonele de intrare sau ieșire de pe autostradă banda de urgență devine bandă de accelerare sau decelerare.

Conducătorii de autovehicule care intră pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor și să nu stânjenească în niciun fel circulația acestora”, stabilește Art. 169 (1) din OUG 195/2002.

Banda de accelerare are o lungime de cel puțin 300 de metri și are rolul de a permite șoferilor care vin de pe breteaua de acces să atingă o viteză superioară.

De exemplu, dacă s-ar intra pe autostradă cu o viteză de 30 km/h, unde alte vehicule circulă chiar și cu peste 130 km/h, riscul de a fi lovit din spate este foarte mare. În schimb, banda de accelerare e menită să permită celor care intră să ajungă la o viteză cât mai apropiată de limita maximă, înainte de a intra pe banda 1 a autostrăzii.

De cealaltă parte, banda de decelerare are rolul e a permite reducerea treptată a vitezei, fără a afecta restul șoferilor care circulă pe autostradă.

Care este viteza minimă pe autostradă

Legea din România nu stabilește o viteză minimă de circulație pe autostradă.

Însă, specialiștii în conducere defensivă recomandă șoferilor să circule cu viteza cu care rulează majoritatea celorlalți șoferi.

Viteza cea mai sigură e cea cu care se deplasează coloana. Dacă tu mergi mai încet decât merge toată lumea, în jurul tău va fi un punct de risc. Dacă tu mergi cu 60 km/h când toți au 90-100 km/h, cei din spate se vor enerva, vor face tot felul de manevre periculoase ca să te depășească. Așa că, cel mai bine e să mergi cu viteza cu care merge coloana”, a explicat expertul în conducere defensivă, Titi Aur, pentru ProMotor.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: unsplash.com


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide