Codul Rutier stabilește cum sunt numerotate benzile de circulație. Cu toate acestea, unii șoferi nu știu exact care este banda 1 pe autostradă, în condițiile în care există și o bandă de urgență.
Regulile de circulație pe autostradă sunt similare cu cele de pe drumurile naționale sau locale. Diferența este, în primul rând, că viteza de deplasare este mult mai ridicată decât cea din localitate, de exemplu.
Iar asta se poate datorită elementelor de siguranță rutieră care sunt amenajate pe aceste drumuri de mare viteză. Dar și datorită existenței unei benzi suplimentare, care însă nu e destinată circulației.
Regulile de circulație pe benzi sunt stabilite prin legea 195/2002, care e permanent actualizată.
Astfel, Art. 106 din Codul Rutier stabilește:
Majoritatea autostrăzilor au două benzi de circulație și o a treia bandă de urgență. Pe acestă bandă de urgență este interzisă circulația autovehiculelor.
De asemenea, nu este legal nici să oprești sau să staționezi în această zonă. Singura excepție este atunci când vehiculul are o problemă tehnică care nu-i permite continuarea deplasării. Sau dacă există o altă situație de urgență.
Banda 1 este folosită de toate vehiculele a căror viteză maximă poate depăși 50 km/h. Iar banda a doua este utilizată pentru a depăși vehiculele mai lente, fără a depăși viteza de 130 km/h. Pentru niciuna dintre benzi nu este impusă o limită minimă de viteză.
Pentru a efectua o depășire pe autostradă, trebuie să schimbi banda de circulație înainte de a trece în fața celui depășit. Conform legii, depășirea se face doar prin stânga vehiculului depășit.
Dar, dacă rămâi pe propria bandă în timp ce treci de un vehicul mai lent aflat pe o altă bandă de circulație, se consideră devansare. Această manevră se poate face și dacă vei trece prin dreapta mașinii depășite.
De exemplu, un vehicul circulă cu viteza de 100 km/h pe banda 2. Un alt autoturism rulează cu 130 km/h pe banda 1. Cel de pe banda 1 poate să treacă de cel aflat pe banda 2, fără a semnaliza sau a face altă manevră.
Conform legii, banda 2 trebuie folosită doar de vehiculele care se află în depășire.
„Când circulația se desfășoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcție de intensitatea traficului și viteza de deplasare, având obligația să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, dacă aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane”, se stabilește prin Art. 42 din Codul Rutier.
Deci, dacă drumul e liber, șoferii nu au voie, teoretic, să circule decât pe banda 1.
Numai în situația în care administratorul drumului a stabilit viteze minime de deplasare pentru fiecare bandă, atunci șoferii pot să se încadreze pe altă bandă, corespunzătoare vitezei pe care o au.
Numerotarea benzilor de circulație se face de la dreapta la stânga. Astfel, banda 1 se aflată cel mai aproape de bordura din dreapta. Apoi continuă cu banda 2, 3 4, șamd., spre axul central al șoselei.
Dar, pe autostradă numerotarea se face diferit. Banda de urgență nu se ia în considerare când se numerotează benzile, pentru că aceasta nu e destinată circulației.
Astfel, cea mai apropiată bandă de marginea din dreapta a drumului este banda de urgență, urmată apoi de banda 1, banda 2, banda 3, șamd.
De exemplu, pe o autostradă cu două benzi de circulație, banda 2 este cea mai apropiată de centrul drumului.