Cârligul de remorcare trebuie întreținut corect, pentru a putea fi utilizat o perioadă cât mai lungă de timp. Iată care sunt primele semne de uzură și după cât timp ar trebui acesta înlocuit.
Cârligul de remorcare este folosit de foarte mulți șoferi pentru a tracta o mică rulotă sau o remorcă. Desigur, alții îl lasă montat pe mașină chiar și atunci când nu remorchează nimic pentru a se proteja în cazul unui impact din spate.
Însă, nu toate vehiculele au voie, din punct de vedere legal, să aibă montat un sistem de tractare.
În cartea tehnică a mașinii, dar și pe certificatul de înmatriculare, se precizează ce greutate ai voie să tractezi cu acel vehicul.
„Cei care au o mașină foarte mică, în general, nu își pot monta cârlig de remorcare. Pentru că, prin construcție, acel autovehicul nu poate tracta o remorcă sau altă mașină. Dar, dacă proprietarul va vrea neapărat un cârlig montat pe mașină, va putea face niște adaptări. Dar niciodată nu va avea dreptul legal de a și remorca ceva”, a explicat Marian Croitoru, profesor de legislație rutieră și instructor auto, pentru ProMotor.
Conform legii din România, poți să montezi un cârlig de remorcare pe mașină și să circuli cu acesta conectat, chiar dacă nu tractezi nimic.
Cârligul de remorcare nu necesită o omologare și nici nu trebuie solicitat de la Registrului Auto Român aviz de montare. Însă, trebuie să aibă o certificare națională sau internațională care să ateste calitatea și rezistența dispozitivului.
Dacă șoferii vor folosi un dispozitiv neacreditat, nu vor fi amendați. Dar, dacă din cauza unui astfel de cârlig neomologat vor produce un accident, ar putea răspunde penal.
Pentru a întreține cârligul de remorcare trebuie, în primul rând, să ai la dispoziție vaselină sau un alt tip de unsoare multifuncțională. De asemenea, vei avea nevoie de șubler, spray pentru curățare și câteva lavete.
În stare nouă, bila cârligului de remorcare are diametrul de 50 de milimetri. Cu timpul, însă, dacă este folosit des, aceasta se macină. Atunci când diametrul acesteia scade la mai puțin de 49 de milimetri, devine periculos de folosit și trebuie înlocuit.
De aceea, este important să folosim un șubler pentru a măsura, din când în când, diametrul bilei.
Dacă apar depuneri de rugină, acestea pot fi îndepărtate cu un spray special. Pentru depuneri mai consistente, se poate folosi un șmirghel cu granulație fină, dar cu atenție, pentru a nu deteriora suprafața bilei.
Pentru a proteja cârligul de remorcare și în special bila acestuia de coroziune, se folosește vaselina sau orice unsoare multifuncțională. Aceasta se aplică cu ajutorul un unei lavete. După ce e lăsată o perioadă să acționeze, cu o altă lavetă moale se va șterge cârligul, pentru a îndepărta excesul de unsoare.
Dacă apar fisuri sau diametrul bilei scade periculos de mult, atunci cârligul de remorcare trebuie înlocuit. Așadar, nu există o perioadă specifică de utilizare și nici un număr de kilometri care poate fi parcursă cu un cârlig de tractare atașat.
În cazul în care cârligul de tractare este prea uzat, șoferii pot rămâne fără certificat de înmatriculare.
„Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al autovehiculelor și tramvaielor se reține în situația în care […] elementele dispozitivului de cuplare pentru remorcare prezintă uzuri pronunțate ori nu sunt compatibile, fiind de natură să provoace desprinderea remorcii sau dezechilibrarea ansamblului”, stabilește Art. 237 (l) din legea circulației.
Pentru a recupera talonul, șoferul trebuie să demonstreze că a remediat problemele. Pentru asta va fi obligat să facă o inspecție tehnică la Registrul Auto Român.