În trecut, producătorii auto recomandau șoferilor ca primii 500-1.000 de kilometri că meargă cu viteză redusă, fără a tura prea tare motorul. Însă, acum, mai este nevoie să faci rodajul la o mașină nouă?
Primii 500-1.000 de kilometri erau esențiali, în trecut, pentru o mașină nouă. Producătorii auto recomandau șoferilor să circule cu mare atenție în acest timp, astfel încât mașina să își facă rodajul corespunzător.
Dar, cu timpul, s-a renunțat la acest rodaj impus șoferilor.
La motociclete, de exemplu, după 800-1.000 de kilometri, se face schimbul de ulei de rodaj. Ceea ce înseamnă că uleiul folosit în această primă perioadă e dat afară deoarece conține resturi fine de metal, rezultat în urma punerii pentru prima dată în funcțiune a motorului.
„Majoritatea producătorilor auto nu mai recomandă și nu mai cer această revizie de rodaj. Motoarele vin pre-rodate. Adică motorul se pune pe un banc de testare și funcționează, teoretic, niște ore. Se dă jos de pe stand, se schimbă uleiul, alt filtru, și motorul ala pleacă pe mașina ta după ce a fost pre-rodat”, explică cei de la 99vehicles.ro.
Așadar, chiar dacă o mașină nouă va avea în bord 0 kilometri, în realitate motorul a fost rodat. Numai că nu a mers pe șosea, ci a funcționat în gol, pe un banc de teste.
De aceea, nu mai este nevoie să faci rodajul la o mașină nouă.
Producătorii auto au decis să facă în regim propriul rodajul mașinilor din două considerente. În primul rând cel al asigurării unui produs fiabil clientului, dar în al doilea rând, pentru protecția mediului.
„Să schimbi uleiul la milioane de mașini la 1.000 de kilometri înseamnă o deversare destul de mare de ulei. Care este toxic și trebuie colectat” mai spun cei de la 99vehicles.ro.
Desigur, și atunci când se face rodajul mașinii în este folosit ulei. Dar odată utilizat, acesta e depozitat în recipiente speciale și riscul de a ajunge în apă sau sol este mult mai mic.
Cu toate că producătorii auto nu mai cer efectuarea unui rodaj, specialiștii sunt de părere că nu strică să fie schimbat mai repede uleiul de motor. Chiar dacă nu la 1.000 de kilometri, cum se făcea înainte, ci la câteva mii de kilometri.
„Din punctul meu de vedere, mașina când are zero kilometri, tot are nevoie de un rodaj. Adică, să mergi mai încet, să nu o turezi în blană și să-i dai kick down, să îi schimbi uleiul mai repede, să nu o supui la sarcini mari. Sunt de părere că tot trebuie multă atenție până la prima revizie”, mai spun specialiștii.
Așadar, dacă vrei ca motorul să reziste cel puțin 10 ani, ar trebui să-i faci un schimb de ulei după primii 3.000-5.000 de kilometri.
„Eu asta aș recomanda tuturor, să nu vă zgârciți la o revizie de rodaj. Sau măcar să faceți revizia mai devreme. Nu trebuie decât uleiul și filtrul de ulei să schimbați, atât”, au mai spus cei de la 99vehicles.ro.