Mazda are propria sa abordare a limitelor europene de emisii tot mai stricte. Cea mai recentă adiție la capitolul propulsoare un motor pe benzină care poate funcționa similar cu un motor diesel. Mazda l-a botezat Skyactiv-X, iar eu l-am încercat pe noul crossover CX-30 în ediția specială Nagisa.
Am avut ocazia să-l conduc pentru câteva zile și pot spune s-a ridicat la înălțimea așteptărilor. Crossover-ul era echipat cu motorul e-Skyactiv X mild hybrid de 186 CP cuplat la o transmisie automată cu 6 trepte. Deși acest motor oferă performanțe bune, consumul său nu este deosebit de scăzut. Dar, să începem cu începutul.
Începând cu exteriorul, paleta de culori se distinge prin nuanța Zircon Sand (preț 450 de euro). O nuanță care nu este doar reprezentativă pentru această ediție, ci și distinctivă pentru întreaga gamă a producătorului japonez.
Partea frontală este caracterizată de o grilă largă conectată la faruri printr-un profil cromat. Combinat cu elemente exterioare negre, inclusiv jante, oglinzi exterioare și un spoiler inedit pentru un crossover, designul general emană eleganță și sportivitate.
CX-30 este o mașină ce oferă mai multe suprafețe dinamice, ascuțite și concave, presărate cu detalii frumoase, cum ar fi stopurile rotunde și semnalele de direcție. Ai în față unul dintre cele mai elegante crossover compacte. Una dintre acele mașini care face diferența în materie de aspect și te provoacă să o descoperi.
Reglarea scaunului și a volanului te va ajută să găsiți poziția perfectă pentru a vedea totul, inclusiv head up display-ul. Există o ergonomie foarte bună peste tot, dar și materiale de calitate și multe suprafețe moi. Asamblarea materialelor trebuie premiată, la fel și estetica generală care reușește să te convingă că te afli într-un model premium.
Chiar dacă toate par la locul lor, ceva la Mazda CX-30 poate fi încă îmbunătățit: Apple CarPlay și Android Auto (wireless) sunt sisteme concepute pentru a fi utilizate tactil, dar infotainment-ul Mazda este cam departe poziționat pentru a fi atins cu degetul, astfel încât e nevoie de controlerul rotativ, ceea ce te poate distrage de la consus.
Instrumentarul de bord este mixt digital/analogic. În centru se află un vitezometru digital dar se poate alege și o grafică cu o tema analogică.
Poate că tabloul de bord nu strălucește prin creativitate sau originalitate, dar totul este bine ordonat. Foarte bine că sistemul de climatizare a păstrat butoane fizice dedicate. Dedesubt se află o placă de inducție pentru încărcarea unui telefon. Sub cotieră, care poate glisa înainte, există două prize USB-C, o priză de 12 V și un mic paravan pentru a organiza spațiul.
Cotiera dintre scaunele din față poate culisa în față sau în spate, și se poate rabata. În spate, găsim două orificii de aer condiționat, dar niciun port USB. Portbagajul este mediu din punct de vedere al capacității de depozitare. Cei 430 de litri disponibili sunt bine folosiți, iar prezența unei podele duble acoperite de un paravan rabatabil este foarte comodă.
Odată urcat în interior, nu sunt probleme pe bancheta din spate nici pentru persoanele mai înalte. La mijloc însă, scaunul este rigid și tunelul transmisiei destul de înalt, astfel încât este mai bine ca în CX-30 să călătorească, la drum lung, doar patru persoane. Dacă ești audiofil sistemul BOSE cu 12 difuzoare prezent pe mașină te-ar putea încânta.
Motorul lui CX-30 își oferă cu ușurință întregul potențial și te ajută să păstrezi ritmul corect în timpul călătoriei. Acesta oferă suficientă putere în majoritatea situațiilor de condus, deși probabil ar fi meritat ceva mai multă sportivitate. Însă, la urma urmei, mașina este dedicată mai mult confortului decât sportivității.
Mazda CX-30 2024 este oferită cu motoare e-Skyactiv G, toate echipate cu tehnologia Mazda mild hibrid, cu puteri de 122 CP și 150 CP. În vârful gamei se află motorul e-Skyactiv X de 186 CP, precum cel din testul meu. Acesta produce 240 Nm cuplu și trimite puterea către roțile din față. Motorul de doi litri „trage” de la turații joase și are un răspuns bun la accelerație.
Transmisia este automată cu 6 trepte. Am sesizat că nu este foarte rapidă chiar și atunci când am selectat modul Sport. Dar dacă vrei să scoți mai mult de la această mașină poți gestiona manual transmisia cu ajutorul padelelor din spatele volanului.
Apoi este direcția, ușoară și foarte precisă. Ruliul caroseriei este redus, iar nivelul de absorbție al suspensiei este bun. Deși, este adevărat că pe gropile mai adânci gropi există un răspuns sec, rigid.
Izolarea fonică este bună. Doar la viteze de autostradă zgomotul de rularea a devenit sesizabil. Parcarea lui CX-30 se face cu ușurință datorită camerei din spate, senzorilor de parcare și vederii la 360 de grade. Sistemul care avertizează acustic cu privire la depășirea limitei de viteză este un pic prea invaziv. Totuși, acesta poate fi dezactivat din meniu.
Cât consumă Mazda CX-30 cu motor e-Skyactiv X de 186 CP și transmisie automată? Am făcut câteva călătorii pe autostradă, dar am condus-o și prin oraș, și trebuie menționat că valorile au indicat un consum mediu de 7,8 litri la 100 km/h.
Mazda CX-30 2024 a fost modernizată acolo unde a fost necesar, păstrând însă intacte elementele care o fac specială. Ca să concluzionez, pot spune că Mazda este pe drumul cel bun cu acest model.
Crossover-ul poate fi comandat în echipările Prime-Line și Exclusive-Line, precum și în versiunile speciale Homura și Nagisa. Prețurile pentru piața din România încep de la 25.600 de euro pentru versiunea Prime-Line. Modelul de test costă 34.640 de euro.
VIDEO