Temperaturile extreme supun mașinile la un stres suplimentar, așa că e bine să știi ce piese auto sunt vulnerabile în sezonul fierbinte și care sunt verificările pe care e recomandat să le faci în această perioadă.
Temperatura de afară influențează foarte mult buna-funcționare a mașinii.
Iarna, de exemplu, din cauza frigului pot să apară o serie de avarii specifice. De exemplu, bateria se poate descărca, diverse furtune pot să crape, chiar și apa din radiator, dacă nu e combinată cu antigel, poate să înghețe.
Dar, și când e foarte cald afară pot să apară o serie de probleme specifice.
Sunt câteva piese auto vulnerabile în sezonul fierbinte. Iar șoferii ar trebui nu doar să le verifice cu regularitate, ci și să țină cont de acestea când pornesc la drum.
„Anvelopele sunt importante, uleiul de motor să fie cel potrivit, sistemul de răcire să funcționeze, aerul condiționat de asemenea e important. În plus, suprasolicitarea bateriei poate duce la descărcarea acesteia. Dar pot să apară, totodată, probleme la alternator și la sistemul electric”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Alexandru Marin.
Recomandarea mecanicului este ca, cel puțin o dată pe vară, să fie făcută o inspecție a acestor componente.
Anvelopele sunt primele componente afectate de căldura extremă. Acestea intră în contact cu asfaltul, care, atunci când e caniculă, are o temperatură de peste 60 de grade Celsius.
În mers, temperatura acestora poate depăși 80-90 de grade. De aceea e recomandat ca, în sezonul cald, șoferii să folosească anvelope de vară.
Cauciucul din care sunt acestea fabricate e conceput să reziste la temperaturi foarte ridicate. Și, desigur, să asigure o aderență optimă.
În schimb, anvelopele de iarnă sunt confecționate dintr-un cauciuc care devine foarte rigid la temperaturi înalte, ceea ce duce la pierderea aderenței.
Și uleiul de motor e important în sezonul cald.
Acesta e esențial pentru asigurarea ungerii optime a componentelor metalice, dar are și un rol de răcire.
În timpul verii, lubrifiantul are tendința de a se subția, pe măsură ce motorul se încinge. Dacă uleiul devine prea subțire, unele părți ale motorului nu mai sunt protejate și se vor deteriora.
Indicat este ca, înainte de venirea verii, să fie înlocuit uleiul și să fie folosit un lubrifiant potrivit pentru anotimpul călduros.
Unele baterii pot fi afectate de temperaturile foarte ridicare. Procesele chimice din interiorul acumulatorului este posibil să nu se mai producă, astfel că nu va mai fi produsă suficientă energie.
O altă problemă poate fi suprasolicitarea bateriei, în special ca urmare a folosirii aerului condiționat.
Dacă aerul e folosit la capacitate maximă, în paralel și cu alți consumatori electrici, acumulatorul poate fi epuizat. Iar asta se întâmplă mai ales la bateriile vechi, care au mai mulți ani de utilizare.
Sistemul de răcire al motorului este conceput să mențină o temperatură optimă pentru funcționarea propulsorului.
Iarna, această răcire se face foarte ușor, însă vara sistemul trebuie să lucreze la capacitate maximă.
De aceea, e important ca lichidul de răcire să fie de bună calitate, pentru a răci eficient componentele motorului. Indicat este ca punctul de fierbere a lichidului să fie cât mai ridicat.
Aerul condiționat este esențial în sezonul fierbinte, pentru a asigura șoferilor o temperatură optimă în zilele caniculare.
Dar, pentru asta, sistemul trebuie încărcat regulat cu freon. Iar componentele de ventilație trebuie verificate și curățate.
Această verificare și completare de freon se poate face o dată pe an. Sau atunci când sistemul de climatizare nu mai răcește suficient de eficient.