Mulți șoferi au o dilemă atunci când trebuie să aleagă cu ce „încalță” mașina în sezonul cald: anvelope de vară sau cauciucuri all-season? Iată ce avantaje și dezavantaje au acestea și la ce trebuie să fim atenți când facem această alegere.
Anvelopele sunt, în general, de trei categorii: de iarnă, de vară și all-season.
Cele de iarnă, desigur, sunt destinate sezonului rece și au o aderență sporită la temperaturi scăzute. În schimb, cele de vară sunt optime pentru asfaltul încins.
Dar cele all-season, care pot fi folosite, teoretic, și vara și iarna, sunt la fel de bune și sigure?
Anvelopele de vară sunt confecționate dintr-un cauciuc mai dur. Acestea asigură o aderență foarte bună atunci când asfaltul este cald. În schimb, când suprafața de rulare este rece, cauciucul devine rigid iar aderența se reduce.
Cauciucurile all-season, în schimb, pot fi folosite și vara și iarna. Acestea sunt o combinație între anvelopele de vară și cele de iarnă.
„Anvelopele all-season sunt o variantă mai slabă decât cele de vară. Aderența nu e la fel de bună, sunt mai zgomotoase, se tocesc mai repede. Indicat e să îți montezi anvelope de vară din primăvară până în toamnă și iarna să ai cauciucuri de iarnă. Anvelopele all-season sunt, să zicem, o soluție de avarie”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Așadar, trebuie analizate avantajele și dezavantajele pe care le au cele două tipuri de anvelope.
Anvelopele de vară premium asigură o aderență excelentă la temperaturi de la 10-15 grade în sus. Și cele de buget sunt destul de bune, doar că nu au o rezistență atât de bună și se tocesc mai repede.
Dar, și mai important, aceste anvelope asigură o aderență foarte bună când asfaltul este umed. Pentru că striațiile sunt concepute special pentru a împinge în exterior apa și a permite anvelopei să „calce” direct pe asfalt. Astfel, pericolul de acvaplanare scade foarte mult.
„Anvelopele de vară sunt confecționate dintr-un cauciuc mai dur. Acestea asigură o aderență foarte bună atunci când asfaltul este cald. Și consumul de carburant este mai bun când folosești anvelope de vară. În schimb, dezavantajul lor este prețul, care e destul de mare. În plus, iarna trebuie înlocuite aceste cauciucuri, ceea ce înseamnă un cost suplimentar”, a mai spus mecanicul.
Aderența celor all-season este una decentă la temperaturi ridicate. La fel și în cazul drumurilor acoperite de apă. Însă, în comparație cu anvelopele de vară, cele all-season vor avea nevoie de o distanță mai mare frânare. Iar riscul de acvaplanare e mai ridicat, având în vedere că acele caneluri sunt concepute mai degrabă să asigure aderență pe zăpadă decât să asigure expulzarea apei din fața roții.
Dar, principalul avantaj al cauciucurilor all-season este prețul. Acestea sunt mai ieftine decât anvelopele de vară. Și, după cum le spune numele, pot fi folosite indiferent de sezon. Astfel că șoferii nu trebuie să le mai înlocuiască în sezonul rece.
Legea stabilește că toate vehiculele care circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă sunt obligate să fie echipate cu anvelope care au marcat pe lateral simbolul „M+S”. Aceste litere înseamnă Mud & Snow (Noroi & Zăpadă).
În plus, gradul de uzură al acestora nu trebuie să fie sub marcajul aflat în interiorul anvelopei.
Așadar, anvelopele all-season care au marcajul M+S pot fi utilizate pe drumurile din România în sezonul rece.
Dar, dacă drumul nu e acoperit de gheață, zăpadă sau polei, este legal să circuli iarna și cu anvelope de vară.
Numai că nu e deloc sigur, deoarece la temperaturi scăzute anvelopa de vară devine rigidă. Astfel, aderența va scădea simțitor și oricând poate apărea riscul de derapaj.