Sunt situații în care uzarea excesivă a anumitor piese poate duce la reținerea talonului de către poliție. De aceea e important să îți dai seama când trebuie înlocuite plăcuțele de frână.
Sistemul de frânare este un element de siguranță esențial, dar de care unii șoferi nu țin cont.
Astfel, înlocuiesc anvelopele, fac schimbul de ulei la timp, dar circulă cu aceleași set de plăcuțe și discuri de frână zeci de mii de kilometri.
În funcție de materialele din care sunt realizate aceste plăcuțe de frână, au o durată mai mică sau mai mare de exploatare.
Majoritatea producătorilor recomandă înlocuirea plăcuțelor după 10.000-15.000 de kilometri. Iar unele brand-uri premium pot fi folosite chiar și 25.000-30.000 de kilometri.
Însă, nu acesta e principalul criteriu care trebuie avut în vedere.
„Plăcuțele de frână trebuie înlocuite atunci când se tocesc. Dacă tu conduci agresiv, poți ajunge să le înlocuiești și după 2.000-3.000 de kilometri. Mai ales dacă sunt de proastă calitate. Așa că cel mai indicat e să vedem efectiv câtă „carne” mai au. Adică să măsurăm grosimea”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Grosimea plăcuțelor de frână nu trebuie să fie mai mică de 0.30 cm. Astfel, când se apropie de această limită, trebuie înlocuite.
Unele vehicule sunt dotate cu senzori care te avertizează când plăcuțele sunt prea tocite.
Însă, majoritatea nu au astfel de dotări, ceea ce înseamnă că șoferii trebuie să se bazeze pe anumite detalii pentru a-și da seama că trebuie înlocuite plăcuțele de frână.
De exemplu, unele plăcuțe au o tijă metalică atașată la bază, care zgârie discul de frână când plăcuțele s-au tocit. Inițial se va auzi un scârțâit la fiecare frânare. Dar, pe măsură ce se tocește și mai mult plăcuța, tija va ajunge să zgârie permanent discul de frână.
Un alt indicator al plăcuțelor tocite este frânarea efectivă.
„Caută un drum mai liber, unde să nu ai în jurul tău alte mașini. La viteza de 40-50 km/h, pune o frână bruscă. Ar trebui să oprești în câțiva metri. Repetă manevra asta de 2-3 ori. Dacă mașina oprește la fel de repede, volanul nu vibrează, direcția rămâne fixă și nu se aude nicio scârțâitură de la roți, atunci sunt ok plăcuțele”, a explicat mecanicul Robert Marin.
Un alt semn că trebui să înlocuiești plăcuțele de frână este apăsarea pedalei de frână la maximum. Dacă mașina nu se înfrânează decât atunci când ai ajuns cu pedala pe podea, trebuie înlocuite plăcuțele.
În momentul în care plăcuțele de frână s-au tocit, eficiența de frânare scade foarte mult. Astfel, se mărește distanța în care poți opri mașina.
De exemplu, dacă în mod normal, de la 50 km/h poți opri mașina în mai puțin de metri. Dar cu cât frânele sunt mai uzate, cu atât distanța aceasta crește.
De aceea, dacă în cazul unui control poliția constată că sistemul de frânare nu funcționează corespunzător, iar plăcuțele sunt prea uzate, poate dispune reținerea talonului auto.