În cazul în care motorul unei mașini se defectează și nu mai poate fi reparat, este legal să fie acesta înlocuit cu unul luat de la un alt vehicul? Iată în ce situații e nevoie de omologarea Registrului Auto Român (RAR).
Pot exista mai multe situații în care motorul unei mașini necesită înlocuire totală.
Fie survine o defecțiune majoră, care duce la distrugerea blocului motor, fie vehiculul e implicat într-un accident, fie motorul e prea vechi.
În momentul în care o mașină este dată în folosință, aceasta are câteva componente unice.
Astfel, în cartea mașinii vom regăsi o serie de șasiu și o serie de motor. Aceste date sunt esențiale pentru a identifica și a înmatricula o mașină.
Iar vehiculele la care aceste serii au fost șterse sau nu corespund cu cele din cartea de identitate a vehiculului (CIV), nu vor primi drept de circulație.
Ba chiar pot fi indisponibilizate, existând suspiciune că au fost furate.
De aceea, motorul unei mașini nu poate fi înlocuit decât în anumite condiții foarte stricte.
Conform Ordinului ministrului transporturilor, schimbarea motorului trebuie să se menţină cel puţin acelaşi nivel al emisiilor poluante.
Dacă se înlocuieşte motorul unui autovehicul, este necesară prezentarea la Registrul Auto Roman pentru efectuarea modificării cărţii de identitate.
În situația în care trebuie înlocuit motorul unei mașini, proprietarul trebuie să urmeze mai mulți pași.
În primul rând, e obligat să apeleze la un service autorizat RAR să efectueze astfel de modificări.
Apoi, de preferat ar fi să monteze un motor identic cu cel anterior. Adică unul care are acelaşi cod motor cu cel menţionat în cartea de identitate.
În acest caz la R.A.R. se verifică doar aspecte legate de fixarea noului motor, dacă au fost păstrate elementele pentru reducerea poluării (catalizator, sonda lambda etc.) şi se realizează testul de poluare specific unei inspecţii tehnice.
„Dacă se montează un motor diferit, autovehiculul va fi reomologat, iar în cazurile în care noul motor are performanţe mult diferite faţă de cel iniţial (putere mai mare, configuraţie diferită care presupune reamplasarea suporţilor motorului etc.) se efectuează probe specifice în cadrul Laboratorului de încercări pentru securitate rutieră al R.A.R., inclusiv cele legate de stabilirea normei de poluare a vehiculului, în noua configuraţie”, se precizează pe site-ul rarom.ro.
Dacă se va monta un motor la mâna a doua identic cu cel original, atunci nu va mai fi nevoie de omologare.
Dar dacă pe mașină se pune un propulsor diferit, proprietarul vehiculului va fi obligat să meargă la RAR pentru omologare.
Astfel, conform legii, actele necesare pentru omologarea unui motor sunt:
Conform legii, orice modificare adusă mașinii care diferă de caracteristicile producătorului auto menționate în cartea mașinii, trebuie omologate.
De exemplu, înlocuirea supapelor motorului nu va fi considerată o schimbare ce trebuie omologată, cât timp noile componente respectă caracteristicile pieselor vechi.
Dar, în cazul unui chip-tuning, va trebui făcută o reomologare. Pentru că în cartea mașinii se specifică exact puterea motorului. Iar prin creșterea puterii, se vor modifica radical și emisiile poluante.
Astfel, e foarte probabil ca odată cu modificarea motorului să fie necesare și schimbări la sistemul de filtrare și evacuare. Altfel, mașina nu va trece de testele ITP din cauza depășirii limitelor de noxe impuse prin lege.