Este esențial să știi la câți kilometri se schimbă uleiul și filtrele, pentru a proteja motorul și a evita avarii periculoase. Iată cele 5 semne care te avertizează că trebuie să faci revizia urgent.
Uleiul de motor este esențial pentru toate mașinile, iar rolul său e vital în asigurarea unei bune funcționări a mașinii.
Cu toate acestea, schimbul de ulei și filtre creează destule confuzii, pentru că sunt șoferi care nu știu când ar trebui făcut.
Toți producătorii auto recomandă, în cartea mașinii, la câți kilometri ar trebui să fie schimbat uleiul.
Dar degradarea lubrifiantului depinde de mai mulți factori, nu doar de numărul de kilometri pe care i-a parcurs o mașină.
În general, uleiul și filtrele se schimbă la cel puțin 10.000 de kilometri sau o dată pe an. Însă, există lubrifianți care nu rezistă mai mult de 5.000 de kilometri, iar alții ajung la peste 20.000 de kilometri.
Așadar, calitatea uleiului folosit contează foarte mult. De asemenea, vârstă mașinii și modul în care este condusă influențează viteza de degradare a uleiului.
Intervalul de timp la care ar trebui să schimbi uleiul de motor și filtrele este determinat de mai multe aspecte.
Principalii factori care influențează frecvența schimbului de ulei sunt:
Mai sunt și alte elemente care trebuie luate în calcul, precum tipul de motor, vârsta acestuia și eventuale probleme pe care le are.
Condițiile de drum joacă un rol foarte important în ceea ce privește eficiența uleiului de motor.
Pentru că dacă folosești mașina în oraș, de exemplu, unde stai mult timp în ambuteiaje, atunci lubrifiantul se va uza foarte repede. Din cauza opririlor și pornirilor dese, uleiul își pierde mult mai repede proprietățile.
Aceeași problemă e și atunci când conduci frecvent într-un mediu cu mult praf, pentru că în ulei vor pătrunde mai mulți contaminanți. Aceste particule de mizerie pătrund în motor prin căile de admisie a aerului, trec prin motor și ajung în ulei. Cu timpul, se formează o mâzgă ce afectează curgerea adecvată a uleiului.
Și temperatura de afară poate influența durata de viață a uleiului, atunci când sunt valori extreme. Astfel, când e caniculă, uleiul se degradează mai repede. Iar când e ger, uleiul se va îngroșa iar motorul se va încălzi mult mai greu.
Este foarte important să folosești un ulei de calitate superioară, pentru că acesta va influența durata de viață a motorului.
Calitatea uleiului este determinată de produsele de baza utilizate pentru producerea acestuia.
Există trei tipuri principale de uleiuri de motor:
Fiecare are propriul avantaje și dezavantaje. Uleiul organic, pe bază de petrol, este cea mai ieftină opțiune. Dar are o durată de viață mică, deci trebuie înlocuit mai des.
Uleiul semi-sintetic este o combinație între cel organic și cel sintetic. Poate fi o variantă bună pentru cei cu buget limitat, pentru că are o durată de viață mai mare decât a lubrifiantului organic. Dar nu la fel de mare ca a celui full-sintentic.
Uleiul sintetic are cea mai lungă durată de viață, unele ajungând chiar și 20.000 de kilometri.
Dar, cel mai bun ulei de motor este acela recomandat de producătorul mașinii. În cartea tehnică a fiecărui autovehicul sunt precizate tipul de lubrifiant și vâscozitatea acestuia. Iar aceste recomandări se fac după ce producătorul auto a testat, în prealabil, diverse variante și tipuri de ulei.
În momentul în care uleiul se degradează, încep să apară diferite simptome care te anunță că trebuie să faci revizia:
Recomandarea specialiștilor este ca, cel puțin o dată pe lună, să fie făcută o verificare a nivelului de ulei. Nu trebuie decât scoasă joja de inspectare, pentru a vedea cum arată uleiul și dacă e la nivelul optim. Dacă e prea scăzut nivelul, atunci se poate face o completare.