La câți kilometri se schimbă uleiul si filtrele? Cele 5 semne care te avertizează că trebuie să faci revizia

Autor: Radu Țuțulan 21 feb. 2024 Știri auto
La câți kilometri se schimbă uleiul si filtrele? Cele 5 semne care te avertizează că trebuie să faci revizia

Este esențial să știi la câți kilometri se schimbă uleiul și filtrele, pentru a proteja motorul și a evita avarii periculoase. Iată cele 5 semne care te avertizează că trebuie să faci revizia urgent.

Uleiul de motor este esențial pentru toate mașinile, iar rolul său e vital în asigurarea unei bune funcționări a mașinii.

Cu toate acestea, schimbul de ulei și filtre creează destule confuzii, pentru că sunt șoferi care nu știu când ar trebui făcut.

La câți kilometri se schimbă uleiul si filtrele?

Toți producătorii auto recomandă, în cartea mașinii, la câți kilometri ar trebui să fie schimbat uleiul.

Dar degradarea lubrifiantului depinde de mai mulți factori, nu doar de numărul de kilometri pe care i-a parcurs o mașină.

În general, uleiul și filtrele se schimbă la cel puțin 10.000 de kilometri sau o dată pe an. Însă, există lubrifianți care nu rezistă mai mult de 5.000 de kilometri, iar alții ajung la peste 20.000 de kilometri.

Așadar, calitatea uleiului folosit contează foarte mult. De asemenea, vârstă mașinii și modul în care este condusă influențează viteza de degradare a uleiului.

Factori care influențează frecvența schimbului de ulei

Intervalul de timp la care ar trebui să schimbi uleiul de motor și filtrele este determinat de mai multe aspecte.

Principalii factori care influențează frecvența schimbului de ulei sunt:

  • condițiile de drum
  • distanța parcursă
  • tipul de ulei folosit
  • stilul de condus.

Mai sunt și alte elemente care trebuie luate în calcul, precum tipul de motor, vârsta acestuia și eventuale probleme pe care le are.

Cum influențează condițiile de drum eficiența uleiului de motor?

Condițiile de drum joacă un rol foarte important în ceea ce privește eficiența uleiului de motor.

Pentru că dacă folosești mașina în oraș, de exemplu, unde stai mult timp în ambuteiaje, atunci lubrifiantul se va uza foarte repede. Din cauza opririlor și pornirilor dese, uleiul își pierde mult mai repede proprietățile.

Aceeași problemă e și atunci când conduci frecvent într-un mediu cu mult praf, pentru că în ulei vor pătrunde mai mulți contaminanți. Aceste particule de mizerie pătrund în motor prin căile de admisie a aerului, trec prin motor și ajung în ulei. Cu timpul, se formează o mâzgă ce afectează curgerea adecvată a uleiului.

Și temperatura de afară poate influența durata de viață a uleiului, atunci când sunt valori extreme. Astfel, când e caniculă, uleiul se degradează mai repede. Iar când e ger, uleiul se va îngroșa iar motorul se va încălzi mult mai greu.

Care este cel mai bun ulei de motor

Este foarte important să folosești un ulei de calitate superioară, pentru că acesta va influența durata de viață a motorului.

Calitatea uleiului este determinată de produsele de baza utilizate pentru producerea acestuia.

Există trei tipuri principale de uleiuri de motor:

  • sintetic
  • semi-sintetic
  • organic.

Fiecare are propriul avantaje și dezavantaje. Uleiul organic, pe bază de petrol, este cea mai ieftină opțiune. Dar are o durată de viață mică, deci trebuie înlocuit mai des.

Uleiul semi-sintetic este o combinație între cel organic și cel sintetic. Poate fi o variantă bună pentru cei cu buget limitat, pentru că are o durată de viață mai mare decât a lubrifiantului organic. Dar nu la fel de mare ca a celui full-sintentic.

Uleiul sintetic are cea mai lungă durată de viață, unele ajungând chiar și 20.000 de kilometri.

Dar, cel mai bun ulei de motor este acela recomandat de producătorul mașinii. În cartea tehnică a fiecărui autovehicul sunt precizate tipul de lubrifiant și vâscozitatea acestuia. Iar aceste recomandări se fac după ce producătorul auto a testat, în prealabil, diverse variante și tipuri de ulei.

Cele 5 semne care te avertizează că trebuie să faci revizia

În momentul în care uleiul se degradează, încep să apară diferite simptome care te anunță că trebuie să faci revizia:

  1.  Martorul de bord, este probabil cel mai evident semnal de alarmă că există o problema cu uleiul de motor. Avertizarea vine în mod direct de la mașină și poate anunța, de exemplu, că nu mai are suficient ulei.
  2. Zgomote neobișnuite sau bătăi la motor sunt un alt semnal de alarmă. Uleiul are rolul de a preveni frecarea metal pe metal a componentelor din interiorul motorului. În cazurile grave, la motor se pot auzi bătăi sau un huruit puternic. Ceea ce arată că motorul se distruge din pricina lipsei de lubrifiere.
  3. Uleiul închis la culoare și murdar denotă uzura accentuată. Când este curat, are culoarea chihlimbarului și este ușor translucid. Dar, pe măsură ce se uzează, el se umple cu particule colectate din motor și se închide la culoare.
  4. Mirosul de ulei ars în interiorul mașinii poate semnifica adesea o scurgere de ulei. Dacă simți și miros de gaze sau gaze de eșapament, vehiculul se poate supraîncălzi.
  5. Fumul de pe țeava de eșapament indică, de asemenea, că mașina are o problemă. Pentru că pe eșapament ar trebui să iasă vapori translucizi. Dar dacă aceștia se transformă în fum, înseamnă că e momentul pentru o verificare a motorului.

Recomandarea specialiștilor este ca, cel puțin o dată pe lună, să fie făcută o verificare a nivelului de ulei. Nu trebuie decât scoasă joja de inspectare, pentru a vedea cum arată uleiul și dacă e la nivelul optim. Dacă e prea scăzut nivelul, atunci se poate face o completare.


Urmărește Promotor.ro pe Google News



Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide