Mașinile ar putea avea un motor cu apă, tehnologia fiind brevetată de foarte mulți ani. Dar cercetătorii au ajuns la concluzia că trebuie îndeplinite anumite condiții pentru a renunța la benzină sau motorină?
De mult timp șoferii visează la ziua în care mașina lor va funcționa cu un motor pe bază de apă. Renunțarea la combustibilii fosili, precum benzina sau motorina, este un ideal și pentru cei care vor să protejeze mediul înconjurător.
Dar, cu toate că tehnologia există și motoarele cu apă au fost brevetate de mult timp, acestea încă nu se produc în masă.
Știm cu toții că apa nu „arde” ca un combustibil tradițional, precum benzina sau motorina. Dar cercetările au dus la crearea unor motoare care pot extrage energie chiar și din apă.
O moleculă de apă conține trei atomi: un atom de oxigen și doi atomi de hidrogen. Aceștia se leagă împreună asemenea unor magneți.
Prin ruperea legăturii între atomi se va produce energia necesară propulsiei unui motor. Problema este că pentru a face această separare între atomi e nevoie de și mai multă energie.
„Să presupunem că ai vrut să construiești această mașină. Ar avea nevoie de echipamente pentru a separa o moleculă de apă și a separa oxigenul și hidrogenul. Apoi ar trebui să izolați fiecare dintre ele în rezervoare separate. Atunci ai avea nevoie de un sistem de ardere care să le amestece și să le aprindă. Sau de o pilă de combustie care să le recombine pentru a produce electricitate”, explică MIT School of Engineering, una dintre cele mai mari universități de inginerie din lume.
Practic, producerea energiei din apă va duce, de fapt, la un mai mare consum de energie.
Profesorul de inginerie mecanică și director al Sloan Automotive Lab, Wai Cheng, specialist în știința arderii și conversia energiei, a cercetat performanța și emisiile motoarelor. În urma studiilor, acesta a ajuns la concluzia că ruperea legăturilor dintre atomii din apă va necesita întotdeauna mai multă energie decât va oferi înapoi.
„O moleculă de apă este foarte stabilă”, explică Wai Cheng, citat de MIT.
Astfel, energia necesară pentru a separa atomii este mai mare decât cea obținută. Ceea ce înseamnă că un motor care folosește apă, de fapt, va consuma energie, nu va produce.
O altă problemă care trebuie rezolvată de specialiști este cea a volatilității acestui combustibil. Hidrogenul este foarte ușor inflamabil.
Asta înseamnă un cost suplimentar în ceea ce privește măsurile de siguranță. Altfel, o simplă tamponare se poate transforma într-o explozie devastatoare.
Sunt producători auto care testează diverse tehnologii bazate pe acest concept. Dar, deocamdată, singura alternativă la motoarele cu ardere internă, care au costuri decente, sunt cele electrice.
În concluzie, mașinile ar putea să aibă un motor cu apă în momentul în care costurile unui astfel de sistem vor fi mai mici. Iar separarea atomilor va avea nevoie de mult mai puțină energie, astfel încât randamentul să fie unul pozitiv.