Mai multe țări din Uniunea Europeană, printre care se numără și România, și-au exprimat dezacordul în legătură cu normele Euro 7 pentru emisiile autovehiculelor.
„Ne opunem unor noi reguli privind noxele din țeava de eșapament, inclusiv noi cerințe pentru testare și noi limite de emisii pentru autoturisme și utilitare”, au precizat și semnat cele opt țări opozante.
Statele vizate sunt Franța, Italia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Slovacia – aproape o treime din statele membre UE. Acestea subliniază că normele Euro 7 ar obliga constructorii auto să-și redirecționeze investițiile către producerea unor sisteme de evacuare mai performante și mai puțin poluante, în locul proiectării autovehiculelor cu emisii zero.
Reglementările impuse de UE au ca scop diminuarea noxelor emanate de către autoturisme, altele decât CO2, cum ar fi oxizii de azot sau monoxidul de carbon.
Însă, restricțiile nu sunt îndreptate doar către gazele de eșapament, ci și către vehiculele de mare tonaj, cât și poluarea generată de anvelope și de frâne. Noile reglementări sunt considerate prea stricte, spun țările semnatare, iar data la care ar trebui să se implementeze este mult prea devreme.
Normele Euro 7 ar fi trebuit să intre în vigoare începând cu 1 iulie 2025, dar această dată ar putea fi modificată. Reuters susține faptul că numărul statelor care s-au opus normelor Uniunii Europene este suficient pentru a anula decizia.
Nemulțumirile celor opt țări se aliniază cu opiniile unor companii producătoare de automobile despre normele Euro 7. Skoda avertizează că în cazul în care reglementările europene se vor aplica, compania va trebui să concedieze 3.000 de angajați.
Mai mult, directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a declarat categoric că normele sunt „inutile” și că vor avea un impact negativ asupra industriei, fără modificări semnificative pentru mediu. Argumentul său a afirmat motivul opoziției celor opt țări, spunând că ar fi costisitor pentru producătorii de automobile, aceștia fiind nevoiți să deturneze fonduri de la dezvoltarea de motoare cu emisii zero către noi motoare care vor fi disponibile doar pentru câțiva ani. Acest lucru ar duce la prețuri mai mari pentru vehiculele cu motoare cu ardere internă, reprezentând o povară suplimentară și pentru cumpărători.
S-a stabilit deja ca până în anul 2035 toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană să aibă emisii zero de CO2.