Mulți români preferă să achiziționeze mașini second-hand din Marea Britanie pe care ulterior doresc să le pună în circulație pe străzile din România. Dar, legislația țării noastre impune modificări costisitoare.
În căutarea unui trai mai bun, unii români aleg să se stabilească în alte țări, iar una dintre cele mai cunoscute destinații este Regatul Unit. După cum bine știm, regulile de circulație britanice diferă de cele din România, iar principala comparație care se poate realiza este legată de partea în care este situat volanul.
Asigurările scumpe impuse mașinilor vechi din Marea Britanie îi determină pe cetățeni să își vândă autoturismele pentru sume relativ mici. Așadar, nu este neobișnuit ca românii să cumpere acele mașini și să le aducă în țară. Însă, Brexit-ul Angliei din 2020 a avut ca rezultat interzicerea circulației autovehiculelor cu volan pe dreapta provenite din Regatul Unit, cu excepția Irlandei, care încă face parte din Uniunea Europeană. Astfel, posesorii de mașini cu volan pe dreapta au obligația de a-și adapta autoturismul pentru respectarea reglementărilor impuse de Registrul Auto Român.
În contextul circulației pe partea dreaptă, mașinile adaptate regulilor din Regatul Unit constituie un pericol. Astfel, cei ce aleg să își treacă volanul pe partea stânga a mașinii trebuie să se aștepte la un proces de lungă durată, însoțit de o sumă considerabilă de bani.
Operațiunea se poate face la orice service autorizat de RAR în acest scop, și poate să dureze în jur de o săptămână, dar timpul de lucru variază în funcție de mai mulți factori, precum disponibilitatea pieselor sau marca mașinii.
Componentele ce trebuie înlocuite sunt numeroase, reprezentând o mare parte din preț, alături de manoperă. Din fericire pentru cumpărătorii de autovehicule mai vechi, aceste piese se pot găsi mult mai ieftin de la centrele de dezmembrări auto. Prin urmare, pentru a face o conversie a volanului, din partea dreaptă în partea stângă, sunt necesare piese precum: planșa de bord, pedalele, instalația electrică, sistemul de iluminare (faruri, stopul de ceață), oglinzile laterale, fețele de uși alături de controalele pentru geamuri și oglinzi, ștergătoare și nu numai. Aceasta este o listă generală, fiindcă unele modele de mașini ar putea să necesite mai multe modificări.
Componentele diferă în funcție de mașină, cu un preț estimativ de 1.000 de euro, scrie Autovit.ro. Manopera pornește undeva de la 500 de euro, iar verificarea la RAR poate costa în jur de 200-250 euro. Per total, conversia ajunge la valori cuprinse între 1.500 și 3.000 de euro.
Astfel, românii care doresc să își schimbe volanul de pe dreapta pe stânga trebuie să ia în calcul sumele, timpul și riscurile pe care le implică o astfel de operațiune.