Italia, Portugalia, Slovacia, Bulgaria și România doresc să amâne planul adus de Uniunea Europeană pentru a interzice vânzarea de mașini noi, pe benzină sau motorină, din 2035.
Această măsură este unul dintre pilonii importanți din planul Uniunii Europene pentru combaterea creșterii emisiilor rezultate din transport. Astfel, se caută și grăbirea tranziției către vehicule electrice. Se vrea ca emisiile cu efect de seră să fie reduse cu 55% până în 2030, comparativ cu 1990.
Propunerea făcută în decursul anului trecut de Comisia Europeană ar necesita o reducere de 100% a noxelor produse de mașinile noi, până în 2035. Dat fiind acest fapt, comercializarea mașinilor echipate cu un motor cu ardere internă ar deveni imposibilă.
Miniștrii statelor membre UE doresc să ajung la un acord până săptămâna viitoare. Apoi, ei vor negocia legea finală cu Parlamentul European, care susține abolirea mașinilor convenționale din 2035.
Într-un document, care a circulat printre statele UE, cele cinci țări, inclusiv România, cer reducerea emisiilor de CO2 cu 90% până în 2035. Ele doresc atingerea pragului de 100% abia în anul 2040.
„Trebuie stabilite perioade de tranziție adecvate și adaptate”, ni se spune în document. Se invocă și nevoia dezvoltării rețelei de încărcare.
Un oficial al Bulgariei a declarat sub anonimat că politicile climatice trebuie să țină cont de factorii economici și sociali. Factori precum „diferențele semnificative” în ceea ce privește puterea de cumpărare dintre statele UE.
Bruxelles spune că termenul targetat este vital, deoarece durata de medie de viață a unei mașini noi este de 15 ani. Astfel, o amânare a adoptării ar sta în calea UE, în drumul spre atingerea de emisii zero, până în 2050. Acest an ar fi reperul despre care specialiștii spun că ar evita o catastrofă la nivel climatic.
O parte dintre guvernele UE susțin demersul, însă ministrul de finanțe al Germaniei a declarat că ei nu o vor face.
Ford și Volvo au îmbrățișat acest proiect. Volkswagen plănuiește să nu mai vândă mașini cu motoare convenționale după 2035.
Patronate precum Asociația Producătorilor Europeni de Automobile se opun acestei măsuri. A fost invocată îngrijorarea cu privire la construirea de stații de încărcare suficiente.
Uniunea Europeană dezbate o lege care ar impune statelor membre construirea a milioane de astfel de stații, în decursul acestui deceniu.